Infrastruktura Železnice

Malá Skála vyhrála boj proti nádražnímu podchodu, SŽDC na něj nedostala povolení

Nádraží v Malé Skále. Foto: Krokodýl/Wikimedia Commons
Nádraží v Malé Skále. Foto: Krokodýl/Wikimedia Commons

Plány Správy železniční dopravní cesty vybudovat v Malé Skále podchod pro pěší pod tratí Liberec – Pardubice padly. Jde především o velké vítězství obce, která proti akci od začátku protestovala.

Turnovský stavební úřad zatím nepravomocně zamítl žádost SŽDC o vydání územního rozhodnutí  pro úpravy maloskalského nádraží i přilehlých úseků železnice. SŽDC o povolení zažádala už v říjnu 2016, musela ho přepracovat. Důvodem je především nesouhlas obecního úřadu v Malé Skále.

I když je rozhodnutí nepravomocné, je už téměř jisté, že brzy právní moci nabude. SŽDC se totiž odvolávat už nechce. „Odvolávat se nebudeme. V současné době vyčkáme na dohodu mezi městem a krajem o poloze budoucí zastávky, zatím se jejich zástupci nedohodli,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

SŽDC se s plány na podchod odvolávala na nové normy, podle kterých při rekonstrukci stanic musí dojít k takové úpravě, aby se po nástupišti mohli pohybovat i nevidomí. To lze řešit například závorami pro pěší, což je běžné v Polsku či Německu. V Česku se teprve takové zařízení testuje ve Smržovce.

Samotný podchod měl přijít na 12 milionů, celá stavba ale na 185 milionů korun. Je do ní zahrnuto i budování nástupišť, osvětlení i úpravy okolních úseků trati. V Malé Skále se už žádné vlaky až na výjimečné situace nekřižují, denně tu projede kolem třiceti vlaků.

Součástí akce měl být i částečný přesun nádraží blíže středu obce. I tato myšlenka u lidí narazila, hlavně kvůli obavám z většího hluku ve středu obce. Staniční rozhlas by upozorňov například na hlášení o příjezdu vlaku, nástupiště by byla permanentně osvětlena. Obecní úřad poukazoval navíc za nebezpečnou i větší kolizi chodců k vlakům a se silnicí.

„Projektanti vymysleli odklonění aut s rozvozem uhlí. Jezdila by po stávající komunikaci k nádraží a zhruba v polovině by byl vybudován vjezd ke skladu uhlí. I toto řešení mi přišlo velmi nebezpečné vzhledem k úzké komunikaci a silné kamionové dopravě ke stáčírně vody Veseta. Již nyní tam občas dochází ke kolizím,“ řekl starosta Michal Rezler. Proto obec vydala nesouhlasné stanovisko. Souboj s úřady popisuje starosta na obecním webu.

27 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Já nevím, co tu všichni řešíte. Tou stanicí projíždím několikrát denně… Pro těch pár lidí, co tam nastoupí, a tím pár, myslím opravdu pár, nemá cenu dělat podchod. Tam to smysl fakt nemá. Ve Staré Pace také nejsou podchody a to se to tam sjíždí ze 4 směrů. To za chvíli bude podchod všude, kde jsou dvě koleje… Už vidím ten podchod třeba v Příšovicích. Tam se vlaky také nekřižují a také tam nastupuje pár kousků. Oni nahoře prostě vidí 2 a víc kolejí, tak tam Chládkovi hodí podchod, hlavně ať se čerpá dotace z Unie. Jsem z tohohle rozhodnutí těžce rád a doufám, že to vše dopadne bez podchodu.

    • Co pořád řešíte ten podchod. Obci vadí posunutí zastávky. Ono taky ty nástupiště, pokud to tam znáte, by měly být asi na třímetrovým náspu a dělat na něm přechod je nesmysl. A taky víte kolik stojí kontrukce prejezdu a jeho zabezpečení? Ono to těch 10 milionů bude. Nevím proč se pořád traduje že přejezdy jsou něco levného.

    • Martin: Obci vadí i posunutí zastávky. Celé to ovšem odstartoval ten nesmyslný podchod.

  • Rakouský Semmering byl před lety rekonstruován v prospěch cestujících. Každé nádražíčko i zastávka má podchod, výtah na kryté nástupiště a vyhřívané čekárny na nástupištích. Vše provedeno v nerezu,tady hodně praktické. Doporučuji starostovi projížďku po této krásné dráze. On by zřejmě uvítal ve své obci zavedení koňských povozů kvůli hlučnosti a možná i hnojiště místo košů.

  • Je sice dobře, že podchod nebude. Nicméně jsem myslel, že obec bude konstruktivně spolupracovat na lepším řešení. Zatím to vypadá tak, že jsou připraveni do čehokoliv hodit vidle 👎

    • Dosud SŽDC konstruktivně za pomoci Koridu tlačila pouze svoji verzi.

    • Osobně by mě zájímalo, kolik z vás vidělo ten projekt? Jen pro představu , měla by vzniknout výhybna se dvěma vnějšíma nástupištěma. Myslím plně dostačující k významnosti stanice….

  • Stáří lidé nebudou muset podchoden, za to však o 500 metrů dál. Co k tomu říci. Starosta je …. A nikdy nejezdí vlakem. Prostě je třeba tyhle pitomce ze stavebních povolení vyšachovat zákonem, jinak tu železnici rovnou zrušme.

    • Starosta předvedl rozhodně racionálnější pohled než projektant a investor. Pokud někoho potřebujeme vyšachovat z železničních staveb, tak právě takové „pseudoodborníky“. Stav naší infrastruktury o jejich erudici vypovídá nejlépe. A zrovna v Libereckém kraji je to vidět i bez lupy.

    • Vlastimil: Méně emocí a více informací. Starosta a obec má víc rozumu než někteří projektanti na SŽDC, kteří plánují tak, aby utráceli za každou cenu. Co jim však chybí, je koncepční řešení české železnice.

    • „Je rok 2018. Ne 1988.“ …. Souhlas, výstavba stanic a potřeba pro provoz a požadavky pro cestující, jsou dnes úplně někde jinde, to obec musí pochopit….

    • Navrhl bych panu starostovi rovnou projíždění všech vlaků v jeho obci, vlaky evidentně nevyužívá, zastávku nepotřebuje, no tak tam nemusíme ani stavět a nebude ho obtěžovat zastavování a rozjíždění vlaků.

  • Nevím zda se dá radovat nad tím, že nádraží se nebude opravovat. Nevím co si od toho obec slibuje, ale rozhodně vím, že normy se kvůli n měnit nebudou….

    • Jestli jim adí bezbariérový přístup a osvětlení nástupiště tak opravdu nevím…

    • Pokud vím tak podchod má vést po celou stanicí a spojí obec i z druhé strany, nechápu co je na tom špatnýho.

    • Tak ono hlavně nejde o podchod, problém je v opuštění stávající budovy. Ona ale obec je poměrně díra , akže tam nikdo nebude stavět nádraží jak si obec přeje. Prostě už není rok 1980 , ale 2018, tak jak si přeje obec se nádraží už dávno nestaví….

      • Aha, takže se staví, jak si řekne SŽDC? Zjevně to podle rozhodnutí stavebního úřadu úplně nefunguje…

    • TAk ono jde o to, z jakého důvodu to stavební důvod shodil. Jsem si 100% jistý, že z nějakého legislativního a ne technického. Protože jestli a kde bude zastávka je stavebnímu úřadu naprosto jedno.

    • No co, já bych podal odvolání na podjatost obce, musel by to řešit stavební úřad v Brodě a ten by to schválil. Bohužel pokud jde o stavbu státu tak na to nemá nikdo koule….

  • je to dobré rozhodnutí, nebot dost starších lidí se podchodů bojí a ještě nevím podrobnosti jestli ten podchod by zůstal sždc nebo by ho vlastnila potom obec.

    • Není divu, ve většině nových podchodů by se mohly vesele točit psychothrillery nebo horory.

  • Staniční rozhlas by upozorňov například na hlášení o příjezdu obce, … 🙂

    • Dopravák: ,,Staniční rozhlas by upozorňov například na hlášení o příjezdu obce, … 🙂,,
      No třeba ve 4 ráno, nebo v 11 večer je to opravdu to co všichni potřebujou.Stejně tak celonoční osvětlení. A o hlučnosti nových přejezdů škoda mluvit, když za hranicemi v Rakousku to jde i jinak bez obtěžování tisíců lidí bydlících v jejich okolí. Nikdo nechce zastavit pokrok, ale je opravdu pokrok to, co se dnes dělá jen z alibismu?

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora