Infrastruktura Železnice

Malá Skála vyhrála boj proti nádražnímu podchodu, SŽDC na něj nedostala povolení

Nádraží v Malé Skále. Foto: Krokodýl/Wikimedia Commons
Nádraží v Malé Skále. Foto: Krokodýl/Wikimedia Commons

Plány Správy železniční dopravní cesty vybudovat v Malé Skále podchod pro pěší pod tratí Liberec – Pardubice padly. Jde především o velké vítězství obce, která proti akci od začátku protestovala.

Turnovský stavební úřad zatím nepravomocně zamítl žádost SŽDC o vydání územního rozhodnutí  pro úpravy maloskalského nádraží i přilehlých úseků železnice. SŽDC o povolení zažádala už v říjnu 2016, musela ho přepracovat. Důvodem je především nesouhlas obecního úřadu v Malé Skále.

I když je rozhodnutí nepravomocné, je už téměř jisté, že brzy právní moci nabude. SŽDC se totiž odvolávat už nechce. „Odvolávat se nebudeme. V současné době vyčkáme na dohodu mezi městem a krajem o poloze budoucí zastávky, zatím se jejich zástupci nedohodli,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

SŽDC se s plány na podchod odvolávala na nové normy, podle kterých při rekonstrukci stanic musí dojít k takové úpravě, aby se po nástupišti mohli pohybovat i nevidomí. To lze řešit například závorami pro pěší, což je běžné v Polsku či Německu. V Česku se teprve takové zařízení testuje ve Smržovce.

Samotný podchod měl přijít na 12 milionů, celá stavba ale na 185 milionů korun. Je do ní zahrnuto i budování nástupišť, osvětlení i úpravy okolních úseků trati. V Malé Skále se už žádné vlaky až na výjimečné situace nekřižují, denně tu projede kolem třiceti vlaků.

Součástí akce měl být i částečný přesun nádraží blíže středu obce. I tato myšlenka u lidí narazila, hlavně kvůli obavám z většího hluku ve středu obce. Staniční rozhlas by upozorňov například na hlášení o příjezdu vlaku, nástupiště by byla permanentně osvětlena. Obecní úřad poukazoval navíc za nebezpečnou i větší kolizi chodců k vlakům a se silnicí.

„Projektanti vymysleli odklonění aut s rozvozem uhlí. Jezdila by po stávající komunikaci k nádraží a zhruba v polovině by byl vybudován vjezd ke skladu uhlí. I toto řešení mi přišlo velmi nebezpečné vzhledem k úzké komunikaci a silné kamionové dopravě ke stáčírně vody Veseta. Již nyní tam občas dochází ke kolizím,“ řekl starosta Michal Rezler. Proto obec vydala nesouhlasné stanovisko. Souboj s úřady popisuje starosta na obecním webu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Veřejné
Host

Je zajímavé, že pan starosta tvrdí, že mu přišlo navržené řešení odklonění vozidel nebezpečné, když ho sám odsouhlasil.
https://uloz.to/!1vUcA4Js2Q82/souhlas-obce-mala-skala-vjezd-pdf

(Podpis starosty skryt z důvodu ochrany osobních údajů)

Vlakuška
Host
Vlakuška

Já nevím, co tu všichni řešíte. Tou stanicí projíždím několikrát denně… Pro těch pár lidí, co tam nastoupí, a tím pár, myslím opravdu pár, nemá cenu dělat podchod. Tam to smysl fakt nemá. Ve Staré Pace také nejsou podchody a to se to tam sjíždí ze 4 směrů. To za chvíli bude podchod všude, kde jsou dvě koleje… Už vidím ten podchod třeba v Příšovicích. Tam se vlaky také nekřižují a také tam nastupuje pár kousků. Oni nahoře prostě vidí 2 a víc kolejí, tak tam Chládkovi hodí podchod, hlavně ať se čerpá dotace z Unie. Jsem z tohohle rozhodnutí… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Co pořád řešíte ten podchod. Obci vadí posunutí zastávky. Ono taky ty nástupiště, pokud to tam znáte, by měly být asi na třímetrovým náspu a dělat na něm přechod je nesmysl. A taky víte kolik stojí kontrukce prejezdu a jeho zabezpečení? Ono to těch 10 milionů bude. Nevím proč se pořád traduje že přejezdy jsou něco levného.

Martin1
Host
Martin1

Martin: Obci vadí i posunutí zastávky. Celé to ovšem odstartoval ten nesmyslný podchod.

Dědek
Host
Dědek

Rakouský Semmering byl před lety rekonstruován v prospěch cestujících. Každé nádražíčko i zastávka má podchod, výtah na kryté nástupiště a vyhřívané čekárny na nástupištích. Vše provedeno v nerezu,tady hodně praktické. Doporučuji starostovi projížďku po této krásné dráze. On by zřejmě uvítal ve své obci zavedení koňských povozů kvůli hlučnosti a možná i hnojiště místo košů.

Romanero
Host
Romanero

Je sice dobře, že podchod nebude. Nicméně jsem myslel, že obec bude konstruktivně spolupracovat na lepším řešení. Zatím to vypadá tak, že jsou připraveni do čehokoliv hodit vidle 👎

MartinM
Host
MartinM

Osobně by mě zájímalo, kolik z vás vidělo ten projekt? Jen pro představu , měla by vzniknout výhybna se dvěma vnějšíma nástupištěma. Myslím plně dostačující k významnosti stanice….

Vlastimil
Host
Vlastimil

Stáří lidé nebudou muset podchoden, za to však o 500 metrů dál. Co k tomu říci. Starosta je …. A nikdy nejezdí vlakem. Prostě je třeba tyhle pitomce ze stavebních povolení vyšachovat zákonem, jinak tu železnici rovnou zrušme.

Pavel
Host
Pavel

Starosta předvedl rozhodně racionálnější pohled než projektant a investor. Pokud někoho potřebujeme vyšachovat z železničních staveb, tak právě takové „pseudoodborníky“. Stav naší infrastruktury o jejich erudici vypovídá nejlépe. A zrovna v Libereckém kraji je to vidět i bez lupy.

Martin1
Host
Martin1

Vlastimil: Méně emocí a více informací. Starosta a obec má víc rozumu než někteří projektanti na SŽDC, kteří plánují tak, aby utráceli za každou cenu. Co jim však chybí, je koncepční řešení české železnice.

MartinM
Host
MartinM

„Je rok 2018. Ne 1988.“ …. Souhlas, výstavba stanic a potřeba pro provoz a požadavky pro cestující, jsou dnes úplně někde jinde, to obec musí pochopit….

Vlastimil
Host
Vlastimil

Navrhl bych panu starostovi rovnou projíždění všech vlaků v jeho obci, vlaky evidentně nevyužívá, zastávku nepotřebuje, no tak tam nemusíme ani stavět a nebude ho obtěžovat zastavování a rozjíždění vlaků.

MartinM
Host
MartinM

Nevím zda se dá radovat nad tím, že nádraží se nebude opravovat. Nevím co si od toho obec slibuje, ale rozhodně vím, že normy se kvůli n měnit nebudou….

MartinM
Host
MartinM

Jestli jim adí bezbariérový přístup a osvětlení nástupiště tak opravdu nevím…

MartinM
Host
MartinM

Pokud vím tak podchod má vést po celou stanicí a spojí obec i z druhé strany, nechápu co je na tom špatnýho.

MartinM
Host
MartinM

Tak ono hlavně nejde o podchod, problém je v opuštění stávající budovy. Ona ale obec je poměrně díra , akže tam nikdo nebude stavět nádraží jak si obec přeje. Prostě už není rok 1980 , ale 2018, tak jak si přeje obec se nádraží už dávno nestaví….

MartinM
Host
MartinM

TAk ono jde o to, z jakého důvodu to stavební důvod shodil. Jsem si 100% jistý, že z nějakého legislativního a ne technického. Protože jestli a kde bude zastávka je stavebnímu úřadu naprosto jedno.

MartinM
Host
MartinM

No co, já bych podal odvolání na podjatost obce, musel by to řešit stavební úřad v Brodě a ten by to schválil. Bohužel pokud jde o stavbu státu tak na to nemá nikdo koule….

petr.r
Host
petr.r

je to dobré rozhodnutí, nebot dost starších lidí se podchodů bojí a ještě nevím podrobnosti jestli ten podchod by zůstal sždc nebo by ho vlastnila potom obec.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Není divu, ve většině nových podchodů by se mohly vesele točit psychothrillery nebo horory.

Dopravak
Host
Dopravak

Staniční rozhlas by upozorňov například na hlášení o příjezdu obce, … 🙂

MB
Host
MB

Dopravák: ,,Staniční rozhlas by upozorňov například na hlášení o příjezdu obce, … 🙂,,
No třeba ve 4 ráno, nebo v 11 večer je to opravdu to co všichni potřebujou.Stejně tak celonoční osvětlení. A o hlučnosti nových přejezdů škoda mluvit, když za hranicemi v Rakousku to jde i jinak bez obtěžování tisíců lidí bydlících v jejich okolí. Nikdo nechce zastavit pokrok, ale je opravdu pokrok to, co se dnes dělá jen z alibismu?