Automobily Informační technologie Infrastruktura

Lze s mýtným začít znovu a jinak? Odpoví nová pracovní skupina

Mýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Mýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Ministerstvo dopravy tvrdí, že pokud bude zrušen aktuálně běžící tendr na dodavatele mýtného systému, nová soutěž už se nestihne. Stejné ministerstvo ale zároveň vlastní tvrzení podkopává, když tento týden připustilo vznik pracovní skupiny, která prověří, zda by šlo soutěž zrušit a následně vypsat znovu a jinak.

Úřad to uvedl v tiskovém prohlášení po schůzce ministra Dana Ťoka se zástupci Hospodářské komory, Svazu průmyslu a dopravy, Asociace krajů a sdružení dopravců Česmad Bohemia. Především podnikatelům vadí rozšíření zpoplatněné sítě o 900 kilometrů silnic I. třídy, což je jeden z hlavních parametrů vypsaného tendru. Rozšíření schválila minulá vláda, žádná z koaličních stran se ale dnes k nápadu nehlásí.

„Pracovní skupina řekne, co se se současnou situaci dá dělat, jestli zrušení a přesoutěžení je možné, nebo najdeme jiné řešení, které naše partnery více uspokojí,“ uvedl ministr Ťok. Podle něj by bylo nejhorším vyústěním, kdyby se po roce 2019, kdy vyprší prodloužená smlouva s Kapschem, přestalo vybírat mýto.

Šéf dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp označil rozšíření mýta za zbytečnost, která nadělá víc škody než užitku. „Budeme o tom jednat a hledat cestu, jak alespoň to rozšíření zrušit,“ řekl Šíp. Pracovní skupina složená ze zástupců všech zúčastněných se poprvé sejde v lednu.

Nad ministerstvem dopravy přitom visí mnohem reálnější Damoklův meč, který může vést k nucenému (nikoliv dobrovolnému) zrušení soutěže. Ten drží v ruce antimonopolní úřad, který podmínky tendru zkoumá a už předběžným opatřením zakázal uzavření smlouvy. Ta má předpokládanou hodnotu 29 miliard, ucházejí se o ni čtyři zájemci.

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Může mi někdo říct jediný rozumný důvod, proč to neudělat jako ve Švýcarsku?

    Ten Šíp je taky pěknej kre*én a je vidět, komu jde na ruku :-/

  • Určitě rozšířit – i na osobní auta a zpoplatnit podle emisní třídy + dynamicky měnit cenu podle poptávky po dané komunikaci.

    • jen pro osobáky co jsou určené k výdělku. Dělat součet hmotnosti celé soupravy.

  • Pochopí oni, že pokud nebudou zpoplatněny všechny dopravní cesty, má to špatné důsledky?

    • V tom případě je nejlepší zrušit mýtné úplně a využívat jen spotřební daň na paliva. Ta je spravedlivá.

    • Martin V: A železnice může platit za každý kilometr jízdy celkem šílené prachy? Proč by to samé nemohli platit silniční dopravci? A proč by zpoplatnění silniční dopravy nemohlo fungovat jako ve Švýcarsku? Víte vůbec jak tam to funguje? A funguje to.

Newsletter

Partneři


Výběr editora