Infrastruktura Železnice Zprávy

Lokálky na prodej přehledně: Pětikilometrová slezská trať za milion

Lokálka Mladotice - Kralovice. Autor: Ivannah, Wikimedia Commons
Lokálka Mladotice - Kralovice. Autor: Ivannah, Wikimedia Commons

Už více než sedm let se snaží Správa železniční dopravní cesty zbavit v souladu s vládním usnesením některých nevyužívaných regionálních tratí. Zájemci se přitom nehrnou. Ze seznamu o deseti položkách zatím zmizely pouze dvě tratě v celkové délce 59 kilometrů, které loni za 11 milionů koupila společnost AŽD Praha.

SŽDC může v procesu prodeje využít tři kola, kdy postupně snižuje cenu. Například cena 4,6 kilometru dlouhé slezské lokálky z Velké Kraše do Vidnavy klesla ve druhém kole na něco málo přes milion korun. Pokud se nenajde nikdo, kdo je za tratě ochoten zaplatit, následuje nabídka bezplatného převodu armádě a posléze samosprávě.

Teprve po jejím odmítnutí míří trať ke zrušení. Od schválení vládního usnesení v roce  2010 ke zrušení trati sice nedošlo, první se k tomu ale blíží. Jde o zarostlou a napůl rozebranou lokálku z Mladotic do Kralovic. Pokud o ní do konce roku neprojeví zájem město Kralovice, bude oficiálně zrušena.

Jiné tratě ale mají štěstí, neboť kraje zvažují obnovení provozu. Tím se proces prodeje přerušuje. Jde například o dráhu Dobronín – Polná na Vysočině. Více informací přinese deník Zdopravy.cz v rozhovoru s ředitelem odboru prodeje a pronájmu SŽDC Jakubem Červenkou dnes v 17:00.

Přehled drah připravených k prodeji – stav k 6. 10. 2017
Poř. číslo 1 2 3
     
dráha délka dráhy v km stav přípravy
1 Kralovice – Mladotice 11,345 Po neúspěšných veřejných soutěžích byla v souladu s usnesením vlády č. 416/2012 předložena nabídka na bezúplatný převod městu Kralovice a obci Mladotice, Plzeňskému kraji a ministerstvu obrany. Ministerstvo obrany, Plzeňský kraj a obec Mladotice nabídku odmítly, město Kralovice má čas na rozhodnutí do konce roku 2017. V případě odmítnutí SŽDC v souladu usnesením vlády č. 416/2012 požádá o zrušení regionální dráhy.
2 Velká Kraš – Vidnava 4,579 II. kolo veřejné soutěž bylo vyhlášeno s konečným termínem pro předložení nabídek do 30. 10. 2017.
3 Dobronín – Polná 5,607 Příprava prodeje zastavena. Kraj Vysočina projevil zájem o obnovení provozu.
4 Hevlín – Hrušovany nad Jevišovkou 6,741 Zahájena příprava prodeje. Dokončuje se geometrický plán. Po jeho vyhotovení bude objednán znalecký posudek.
5 Královec – Žacléř 5,092 Provedena aktualizace podkladů. Bude objednán znalecký posudek.
6 Broumov – Otovice 4,205 Provedena aktualizace podkladů. Bude objednán znalecký posudek.
7 Moravské Budějovice – Jemnice 20,628 II. kolo veřejné soutěže bude vyhlášeno do konce 11/2017.
8 Čejč – Uhřice 15,470 Vyhlášení I. kola veřejné soutěže bude předloženo k podpisu do 13.10.2017.
 
Štítky

8 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • U trati Laa-Hevlín je zjištěno, že by zde byl potenciál k přepravě cca 300 000 tun zboží z Laa do Břeclavi a dál do Polska, které je dnes přepravováno závlekem přes Vídeň. V případě opravy a rekonstrukce navazujících úseků z Hrušovan nad Jevišovkou by mohlo dojít k rozšíření IDS JmK a jeho propojení s vídeňským S bahnem. Všechno je naplánováno a spočítáno z rakouské strany i postaveno a provozováno. Jen SŽDC jaksi nemá zájem.

  • Re. K.S a František: Naprosto výstižné a nezbývá než souhlasit.
    Ps: o výhodách těch trojúhelníků věděli již staří Prusové. A DB netz to velice aktivně využívá. Byť některé byli za komunismu, skvělou údržbou či záměrně zničeny.

    • Některé tratě na odpis jsou, buď jsou to skutečně Zababovské dráhy, nebo je trať na území cizího státu snesena a bez naděje na obnovu, to je třeba případ tratě do Slavonic. Ale ta je zase dost dlouhá na to aby se na ní rekonstrukce a doprava mohly vyplatit. co se týče trojúhelníků, tak tam je myslím nejlepším kandidátem trať Prostějov – Č. Třebová., Krnov nebo třeba Turnov.

  • Bylo by zajímavé pokud by se našel někdo kdo by byl schopen celou trať přes Hevlín do Laa opravit, sice je to nákladné, zejména protože most, ale byla by to asi zajímavá věc jak z pohledu turistické dopravy, tak z pohledu případných nákladních vlaků, odklonů atd. Před lety jezdily odklony z Rakouska až do Břeclavi, pokud by existovalo spojení přes Laa, ušetřili by si poměrně značné množství kilometrů. Stejně tak by bylo možné posílat nákladní vlaky v nezávislé trakci, které mají jet do Rakouska, přes Hrušovany aby zbytečně nezabíraly kapacitu na koridoru. Dobré by bylo podívat se také na to jak železniční síť, doplnit/upravit aby mohla lépe sloužit moderní přepravě, dodnes nese dědictví různě slepených drah a tedy v logických směrech existují úvrati, blízké tratě nejsou propojené atd. Spojky a kolejové trojúhelníky by mnoha lokálkám mohly pomoct zvýšit atraktivitu přepravy a odlehčit hlavním tratím. K tomu samozřejmě elektrifikace pokud to jde, byť by to mělo být s výkonovým omezením a třeba jen pro osobní dopravu.

    Vůbec by ke koridoru měla pokud možno existovat objízdná trasa pro pomalé vlaky stavěná na nějakých 120km/h. Bohužel to nelze všude, respektive by to chtělo nové tratě a někde si i nekoridorové zaslouží rychlost nějakých 140-160km/h. Čímž se tedy dostáváme k tomu že by pak bylo vhodné mít objízdnou trasu objízdné trasy.

    • Jenže oni se radši zabývají tím, jak síť co nejvíce ořezat. Neptají se vůbec na nákladní dopravu, nesnaží se o lepší využití. Hlavní je zaměstnat co nejvíce úředníků likvidací, jak se zdá. Kdyby přijali institut toho času nesjízdné tratě, ušetřili by si celou tuhle šarádu, a v budoucnu by se k leckterým směrům dalo vrátit. Takhle se v lepším případě pojedou lidé podívat autem na drážní atrakci, v horším bude za nějaký čas z rozpadlé tratě rozpadlá cyklostezka a v nejhorším utratíme spoustu peněz za to, aby stopa železnice zcela zmizela. Mezitím budeme nalévat další spousty peněz do náhradních řešení. Čekám, kdy začnou prodávat silnice. 🙂

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora