Autobusy Cestovní ruch Železnice

Lidé se nevešli do vlaku, GW Train v sobotu poprvé vypravil s vlakem i autobus

První spoj GW Trainu před startem z ČB do Nového Údolí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
První spoj GW Trainu před startem z ČB do Nového Údolí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Společnost GW Train Regio musela v sobotu v Českých Budějovicích poprvé řešit problémy s kapacitou v provozním souboru Šumava, který 10. prosince převzala jako vítěz soutěže od Českých drah. O dopolední vlak směrem do Českého Krumlova a dále na Šumavu byl takový zájem, že firma zároveň s ním vypravila i autobus.

Předseda představenstva firmy Peter Bosáček to mimo jiné přičítá teplému počasí, které zlákalo lidi k výletům. Pokud jde o kapacitu vlaků, firma podle něj přesně plní smlouvu s krajem. „Posílili jsme kapacitu autobusem, který jsme měli v Českých Budějovicích k dispozici. Učinili jsme tak nad rámec smlouvy s krajem, o své vůli a na své náklady,“ doplnil Bosáček. Podle oznámení na facebooku GW Trainu jel vlak na čas, autobus dojel se zhruba desetiminutovým zpožděním. Končil v Českém Krumlově.

„S dopravcem komunikujeme v této věci již od minulého týdne, situaci monitorujeme včetně účasti v terénu,“ sdělil deníku Zdopravy.cz šéf krajské organizace Jikord Jiří Borovka. Podle něj se obě strany ještě v lednu sejdou ke „klíčovému jednání“, kdy budou už mít k dispozici vypovídající údaje o pasažérské frekvenci. Borovka mimo jiné uvedl, že zadání pro nabídkové řízení vzniklo před více než čtyřmi lety a nemusí odpovídat dnešní situaci.

GW Train má pro soubor šumavských lokálek (České Budějovice – Černý Kříž, Číčenice – Nové Údolí a Volary – Strakonice) celkem 11 motorových jednotek Regio Sprinter, kde je 65 míst k sezení a další ke stání.

52 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • No, tak to už teď padám na zadek! 🙁 Miluji vlaky a chci si jízdu v nich užívat jako dosud a ne trpět v přecpaném vagóně anebo přesedat do autobusu. Opravdu „úžasný krok vpřed!“ Železnice jde fakt do háje… 🙁 🙁

  • Chachar , odpusť si prosím, své idiotské poznámky., Fakt už jsi ve své nenávisti trapný. Naopak GW udělal vstřícný krok a zajistil pro dostatečnou kapacitu na své náklady i autobus. Čili něco nad rámec smlouvy. ČD nikdy žádný podobný krok neudělalo a když se lidi tlačili, trak jim to bylo úplně jedno, protože ČD bylo vždy úplně jedno, jak lidi cestují.

  • nikdo mne nemuze vysvetlit pro povolil cizi dopravce kdyz tu mame narodniho dopravce ktery plni vsechny zadosti kraju poridily nove vozy i kdyz byly rakusakama vyrazeny z provozu ne pro starim ale ze zarazuje do provozu nove soupravy kdyz se na to podivam ekonomicky tak se nedivym ze cizi dopravci zde jezdi neplati uklid stanic topeni staveni jizdni cesty a pak zaplati smesnou cenu za jizdu to se mu to jezdi za penize poplatniku a stat to financuje a jeste jezdi tak jak to soukromnikum vyhovuje proto bych navrhl aby ministerstvo dopravy a szdc zvysilo pronajem za koleje minimalne na 30 korun za kilometr trati aby bylo to fifty fifty vuci cd a cdcargo.

    • Prosím podávej správné informace a nelži. ČD platí za užití cesty úplně stejně jako soukromé dopravci, v tom žádný rozdíl není, tak nepleť 2 věci dohromady, o tratě se stará SŽDC a ne ČD, jak to má stále spousta lidi zafixováno. O čistotu stanic se stará SŽDC a ne ČD, tak s tím nemá žádné výdaje. UPřímně řečeno, ČD se o to nestaralo, ani když jim to patřilo, proto je to dnes všechno v takovém hrozném stavu.
      Ty jsi určitě z té zlodějské strany ODS. Oni totiž znají jediné slovo – zdražování, zavádění všelijakých poplatků občanům, nic víc.
      Naštěstí SŽDC nezdražuje poplatky takovým tempem jak ČD své jízdné každým rokem.

  • GWTR je pád dolů. Na trati Plzeň – Žatec – Most získali zakázku díky politické protekci a nyní tam jezdí méně pohodlné vozy než měly dříve ČD, nárůst kvality 0. Jsem zvědav, jak budou v létě vozit GWTR vozit hordy cyklistů. Je pravdou, že politici řídí leckde a leckdy asi jako šimpanzi. Dobrá integrace je v Ústeckém kraji. Ale u GWTR od ojetých vozů z Německa nelze čekat první ligu.

  • Pro webdesignéra: Šlo by konečně pořešit zobrazování vláken i v mobilní verzi webu, aby tu nedocházelo k podobným nepřehledným komentářům, jaký tu předvádí Harry, který nevkládá reakce do vláken? Děkuji

    • Kromě vláken by to chtělo hlavně předělat nově zobrazivší se reklamy. Bannery v mobilním chrome „roztáhnou“ obrazovku na dvojnásobek

  • GWTR plní podle smlouvy podmínky kraje – komu se to nelíbí – at si jde stěžovat objednateli služby – tedy na Kraj..
    Je zde vidět, že spousta starých (nejen) nádražáků nebyla ještě schopna za těch mnoho let vstřebat že původcem pravidel je Kraj…
    Tj. Kraj vybírá (objednává) kapacitu vlakových souprav a četnost spojů ..
    ..a nejlepší cenovou nabídku na základě: ceny a kvality vozového parku

    • A co pomůže, že si budete stěžovat, když je smlouva do 2032?

    • Přesně tak, na kraj a POUZE přes podatelnu. Jinak se tím nezabývají.

  • Pro Coudy:Existuje podobná jízdenka v ČR?Bohužel ne.A v tom je ten bordel!A co naše jízdné? V čechách je drahé.Ale věřte tomu že hóódně Švýcarů.Nebylo na Jungfrau protože je to kur…drahý.Važte si toho co je tady,protože až sem dolezou západní ceny tak se z toho …

  • To je teda zajímavé.Že všichni co znám ve Švýcarsku.cca 15 osob .Oblast Bern jezdí zásadně autem.Zachraňují to turisté a pravidelně dojizdejici do centra.př.Kolín Praha.I pro Švýcara je vlak bez halbtax kurv….. drahej.Jo a byl jsem ta asi 12x .Stačí?

  • Neomlouvám ČD za jejich neschopnost.Jde mi o systémové záležitosti.Jestli stojí jakási in gold GWT
    na tři tratě cca 5500.-A celosíťovka 19 990.-tak je něco špatně.Chápu že soukromnik bude vždycky levnější.Nemá zbytečný aparát.Ale taky pozor!Nemá ČD nostalgii.Abyste si taky jednou čumilové u trati měli co fotit!😁Protože z to není kšeft!

    • Tak si to dohledejte, historické vlaky jsou v zisku a pak že to není kšeft. Jo a o tom jak si soukromé společnosti, spolky a pod. kupují parní lokomotivy jste asi neslyšel, že? Když na to dojde, tak by se o parní lokomotivy našlo dost zájemců, kteří by si je pořídili, možná y se projely i víckrát než dnes.

  • Chlapče teď jste si silně naběhl!Mám tam rodinu 20 let.A Švýcar vám vlakem nepojede.Curych_ Bern cca 50 ch.f.autem tak max za 12 ch.f.Tak teda jenom 5 x dražší.Čím víc vás je auto vede!Opravdu mě nechtějte přesvědčovat že vlak je levnější.Byl jsem tam s rodinou.A kdybych měl všechny vlaky platit.Tak mam další hypotéku.😁Jediný kakž takž vyplatí je Swiss pas+ rodinny pas.Jinak Švýcarsko je krásný ale drahý.Je to jako když ojedete Silvii Saint.Můžete říct byl jsem tam!!!!Drahý krásný.

    • ohledně Švýcarska jak píšete že je to drahé leda tak pro turisty a to ani ne s tím Swiss pas+ rodinny pas… jinak tam mají něco jako je IN karta a platí jim pro všechny dopravce…

    • Předplatní jízdenky 100 % platí od roku 1997 i na tramvaje a autobusy ve veřejné hromadné osobní dopravě ve městech. Např. roční předplatní jízdenka (100 %) pro 1. vozovou třídu stojí 5150 franků, má ji zakoupenou cca 420 tis. cestujících (5 % všech obyvatel), příjem z jejich prodeje dosahuje 1 mld. franků; předplatní jízdenka 50 % (měsíční cena 110 franků), vlastní ji cca 2,2 mil. zákazníků a příjem z prodeje dosa huje 300 mil. franků.

  • ČD nejsou pružný moderní podnik.Ale stále zaručí že se celosíťově někam dostanete.Tohle je bordel!Pokud se dostanu do kůže cestujícího .S kolem,báglem,psem apod.Tak se na to velké výšky vys……Ano jsem nádražák!Jsem pro souťěže.Ale vtomto Babišstánu?Kraj ušetří ale za jakou cenu.Osobně mi je rezijka docela ukradená.Ale jestli chceme odradit cestující ,pokračujme tímto smerem!Ajestli si myslite že Švýcarský systém je ideální.Tak to není pravda.Pro Švýcary je železnice 8x dražší nežli auto.Pokud někde zaparkujete.Tam to není žádná pr…..

    • No až na to že kraj to soutěžil podle starých dat, v tom je celý problém.

    • O železnici ve Švýcarsku aspoň nelžete. Byl jste tam někdy? Tam je téměř standard, že cestující přijede autem na nádraží a pokračuje vlakem. A to i manažeři… Možná je oproti nám 8 × dražší (oproti autu? tomu nevěřím), ale taky musíte porovnat kupní sílu tam a u nás…

    • Hele Harry, pořád je to v rámci 100 dnů hájení… A máš krátkou paměť – to, co tam předváděly ČD, byla tragédie a já bych tou 810 se smrdícím bufíkem se službou „plynová komora během přepravy“ už podruhé opravdu nejel…

    • Taky si udloubnu….
      Jako pravidelnému cestujícímu (ne režim turista) mi je srdečně jedno, jestli je vlak nový, má ledková tlačítka a všude fotobuňky. Potřebuju si rozumně alespoň stoupnout a strávit dojezdem minimum času. Do toho v zimě nechci přetopený vagón, u něhož nejde vypnout (spíš regulovat) topení (v létě chci klimu nebo otevřená okna). Ne každý prosinec a leden má totiž teploty -10 stupňů. Na kulturu cestování si můžou hrát na spojích Praha – Brno – Ostrava, ale na šumavské lokálce jde o kapacitu a výkon, tak jak je objednán. Pokud se cestující nevejdou, je míček na hřišti objednavatele přepravy. Pokud mají cestující nepohodlí, tak ze 70% taky, protože je to vesměs zase o kapacitě, anebo o vytápění, dýchatelnosti vzduchu, případně o hlučnosti.

  • Otázka je co bylo vysoutezeno. Druhou věci je, ze za Českým Krumlovem už nejel autobus a vlak byl pravděpodobně poloprázdný. A zase zdvojovat soupravu kvůli polovině trati je otázka nákladů. Další věci je, zda ma GWTR náhradní soupravu v Českých Budějovicích nebo jenom ve Volarech.
    Co se týče kapacity vlaků ČD na trati České Velenice – České Budějovice – Strakonice jezdily původně soupravy s kapacitou 250 lidí, nyní jezdí dvouvozove pantery s kapacitou cca 125 lidí. Když jsou výluky, tak jezdí autobus maximálně dva.
    Jinak přes léto by bylo potřeba na trase České Budějovice – Černý Kříž kapacita alespoň těch 195 lidí

  • To je jeden ze správných důsledků konkurence – dopravci se snaží být vstřícní. A pokud by nebyli, měla by existovat legální možnost, jak je oslabit.

    • Konkurence, co to je? Všimné pro toho, kdo kšeft zařídil? Nerozumím vašemu přitakávání.

  • I tak je to víceméně dobrá zpráva. Je vidět, že dopravci nejsou cestující ukradení a alespoň ten autobus pošlou. Je samozřejmě nutný to ohlídat dlouhodobě. Jsem přesvědčen, že se GW nákupu ještě něčeho většího nevyhne (už někde po netu kolovala zmínka, že se poohlíží po brejlovcích či co). Má někdo nějaký přesnější info?

    • Co tady chválíte? Porušování smlouvy ani ne po měsíci? Dobrou zprávou by bylo, kdyby pořídili vozidla vhodná na šumavské poměry. Ne tyto křápy, u kterých se kupř. při najetí do překážky (stromy na Šumavě jsou a někdy padají i přes koleje) rozfláká to nejcitlivější. A pak není záloha, protože jezdí nadoraz.

  • A to je zima… Šašci. A smlouva bude splněna, protože oni podle smlouvy nemusí řešit špičky v některých obdobích.

    • Ano, zní to divně, ale smlouvy se plní. Veškeré stížnosti směřujte kraji a ještě jednou kraji, ten tak rozhodl.
      A GTW spíš děkujte, že se pokouší alespoň o nějaké řešení…

    • To bkp: Díky za jeden z mála rozumných komentářů zde. Vinu na této situaci má jedině kraj, nikoliv GWTrain, který se snaží situaci řešit, ačkoliv vlastně vůbec nemusí. Objednanou kapacitu splnil. Nechť si tedy zdejší diskutéři svojí žluč vylévají na příslušném krajském úřadě 😉

    • To asdf: tudíž nechápu proč se zlobíte na ČD že ze Zelenče jste jel plným vlakem… když víte kde si stěžovat… 😉

    • To Coudy: To jste ovšem vůbec nepochopil smysl mého komentáře a vlastně celého vlákna 😉 V něm šlo primárně o to dokázat jinému diskutujícímu, že ČD z vlastní vůle nic neposilují,jak se snažil tvrdit a že vlaky ČD jezdí často stejně tak přecpané. Z čehož vyplývá, že ČD nejsou v ničem lepší než GW Train, který ovšem situaci na vlastní náklady dokonce řešil. Tedy přesně pravý opak toho, co psal dotyčný.

    • bkp Ne já nebudu směřovat připomínky jenom kraji, který je akorát hodí do koše. Navíc do 2032 s tím těžko někdo něco bude dělat.

    • asdf:
      Objednanou kapacitu splnil? Objednaná kapacita není přesně ve smlouvě. Je to značně volné..

    • asdf – Vážně chcete srovnávat dynamicky rostoucí příměstskou dopravu, která před rokem posílena byla o několik tisíc míst a která si i jinde ve světě může jen velmi těžko klást za cíl pohodlné prázdné vlaky v době špiček u velkých měst se soutěží vedení kraje spřátelené společnosti s evidentně kapacitně podseklými vlaky jen za honbou úspor? Opravdu, byť nehledě na kvalitu, ČD nikdy nereagují na akce v okolí, svátky, ale i jen běžné víkendy ze své kapsy?

  • Pokusný balónek vypuštěn. Co nám ještě všechno sežerou? Třeba jim za 2 roky řekneme, že chceme rovnou 12 mil/měsíc, jinak že se nehne (železné) kolo! Ale „konstruktivně“ jim navrhneme řešení s čistě bus provozem – což zde již jednou bylo. A cestující? Co je komu do nich, viz. jízdné, čekací doby…. Hlavní je přece nakapsovat, nikoli řešit přepravní potřeby kraje.

    • Chachare, se divím, žes to s takovým jasnovidectvím nedotáhl za celej život dál než na koloťuka.

    • Ani kecy, ani jasnovidectví, zatím to tak bylo pokaždé, proč by měli postupovat jinak?

  • Proboha. Co na to říct? Přesně tohle se dalo čekat – možná trochu menší náklady, ale za jakou cenu? Nemluvě o zničení síťovosti a plno doplňkových služeb se lidi pro malou kapacitu nevejdou do vlaku, super.
    A ještě ta drzost k tomu: „Učinili jsme tak nad rámec smlouvy s krajem, o své vůli a na své náklady.“ – a to by snad ČD neudělaly? Ty ano, protože na to alespoň mají kapacitu, aby všechno pobral vlak. Ti, kdo museli jet tím busem, určitě pojedou „vlakem“ příště velice s chutí… To léto absolutně nemají šanci dát.

    • Neudělaly. Zkuste některý zimní víkend na trati O36, když je hezky.

    • Ale tam s tím kraj počítá a soupravy jsou většinou dostatečné.

    • to Pavel: A jel jste někdy vlakem na této trati? Když ve vlaku byla hlava na hlavě a pomalu si už ani nebylo kam stoupnout? A co udělaly ČD? NIC NIC NIC!!!

    • to Petr: Základní obsazenost vlaku GW při jejich 2 vozech, co nyní jezdí Budějovice-Nové Údolí je 130 sedících cestujících, u ČD bylo mimo sezonu (takže v tomto období) 150 sedících, od dubna do října to bylo dokonce 250 (vlak z Budějovic v 8.,12.,14. hod)-300 (vlak z Budějovic v 10.,16. hod) cestujích + velký služební vůz na kola + zavazadla (v 8.,12.,14.). Chci vidět, co udělají GW train v létě, když základní potřeba je 9 souprav a mají jich 11. Očekávám, že to budou řešit zastaralími motoráky řady 810 na méně vytížené trati (jako už to dělají) a nebo autobusy.

    • Dráhy na to mají kapacitu? Vždyť rušej i zálohy. Raději bus, než zůstat na peroně.

    • To Pavel: Zrovna tenhle čtvrtek jsem jel ráno CityElefantem ze Zelenče na Masaryčku a souprava byla tak natřískaná, že jsem měl problém se vůbec do vlaku vejít. V podstatě taková skoro standardní situace na téhle trati. Přesto se nikdy nestalo, že by ČD nějak tento spoj posílily…

    • to David Knap: fotky máš pěkný, ale jinak… A léto neřeš, ještě nejni a uvidíme všichni, jak se s tim GWT popasuje. Jenže pro některý modrý gumy a šotoušky je samozřejmě špatně všechno co nejni ČéDéééééé…

    • Otázkou je, kolik bylo standardních cestujících a kolik lidí chtělo vyzkoušet jiného dopravce s příjemným výletem ve Zlaté Koruně či Českém Krumlově. Nicméně základní kapacita 65 lidí mi přijde pro tuto trasu málo.
      David Knap: na trati Strakonice – Volary byla 810 standard a myslím si, že zpravidla byla obsazena méně než z poloviny.