Železnice

Libní přestanou některé vlaky projíždět, zastaví tu nově pendolina i RegioJet

Jednotka pendolino Českých drah. Foto: Jan Sůra
Jednotka pendolino Českých drah. Foto: Jan Sůra

Cestující zejména z východních částí Prahy čeká od nového jízdního řádu podstatně větší výběr dálkových vlaků, které zastaví na nádraží Praha – Libeň. Nově tu budou zastavovat všechna pendolina i vlaky RegioJetu ve směru z Ostravy.

Plány na zastavování v Libni potvrdili oba dopravci. Už v letošním jízdním řádu zastavuje v Libni kromě jiných dálkových vlaků ČD také Leo Express.

Pendolina dosud v Libni nezastavovala, od 10. prosince tu zastaví všechny spoje SuperCity ve směru z Prahy i Ostravy. „Stanice Praha-Libeň je umístěna v přestupním uzlu MHD a umožňuje snadnou dostupnost do východních částí metropole, například na sídliště Prosek, Černý Most, do oblasti Jarova nebo Malešic,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Podle něj tak cestující z těchto oblastí mohou výrazně ušetřit čas strávený v pražské MHD. „Doba jízdy mezi hlavním nádražím v Praze a Ostravou-Svinov se o tuto zastávku neprodlouží a zůstane na úrovni 2 hodin a 53 minut,“ dodal Štáhlavský.

V Praze-Libni v současnosti zastavují ve směru z/do Prahy také vlaky EC/Ex ve směru Ostrava, Vsetín a zastavují zde také rychlíky.

Do Libně se letos vrátí i RegioJet. Ten tu zastavoval v obou směrech první rok provozu, pak kvůli omezením na trati musel nástup i výstup v Libni ukončit. Nově budou podle mluvčího Aleše Ondrůje v Libni kvůli kapacitě trati zastavovat jen vlaky ve směru z Ostravy. Dálkové vlaky z Brna a všechny spoje směrem na Moravu v Libni stavět nebudou.

Štítky

22 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Mimochodem … Libeň je tím pražským pražským nádražím, ze kterého vedou koleje bez nutnosti obratů na všechny trati, které se z Prahy rozbíhají na všechny strany. (Ovšem udělat tam základní železniční uzel je zřejmě nemožné z kapacitních důvodů … )

    • Libeňské nádraží je pro Prahu v podstatě totéž, co na levém břehu Vltavy nádraží smíchovské a ve směru na Ústí nad Labem nádraží Holešovické (navíc ležící na stejné trase metra jako nádraží hlavní): nikdy jsem nepochopil, proč v Libni už dávno (= od výstavby nového nádraží) nezastavují aspoň všechny vlaky končící v Praze, podobně jako je to zcela běžné ve velkých městech v civilizovaných zemích (například ve Vídni také zastavují v Meidlingu i RailJety směrem na „semmering“ i do Lince a dál na západ, a i ICE vlaky, ve Varšavě zase dálkové vlaky zastavují i na „Západní“ i na „Východní“, atd.). Uvažovat o zřízení „základního“ železničního uzlu pro Prahu v Libni je ovšem nemístné – takové „hlavní“ nádraží musí být skutečně někde blízko centra města a ne na jeho okraji, jak to prosazují třeba pomatenci v případě odsunu nádraží v Brně …

  • Neni nad to degradovat SC na uroven rychliku vyssi kvality (velmi sexy vyraz CD) ci LeoExpress, ktery je take slusny candrak, tak jo, pristavme tam tedy i s Regiem. Stale nerozumim hovadine priplatek SC 35kc, za co a na co?Voala, ona stejna doba jizdy je jen vyhroceni maximalnich rychlosti v jinych usecich, takze pripadna zdrzeni se s chuti prenesou do zpozdeni.Jedinecnosti IC Opava v poctu stanic je kralem linky Praha- Slezsko. Nedekuji, za tento pohadkovy poznavaci zajezd na koridoru. Nikdy jsem nebyl liny vyuzit EX pro Liben ci pripadne primestskych linek.

    • „Stale nerozumim hovadine priplatek SC 35kc“

      ——

      To vám tolik vadí slovo „příplatek“? Jde snad o celkovou cenu, ne? Existence placené místenky u Pendolína je hlavně proto, že u ČD jízdenka obecně platí na kterýkoliv vlak (takže dokud jsou tzv. včasné jízdenky, lze je koupit na kterýkoliv spoj).

      Pokud chcete přidat prvek ceny závislé na konkrétním spoji (jako to má konkurence), je třeba to udělat pomocí pohyblivé ceny místenky.

    • Zdeněk Veselý: Tak pohyblivé ceny mají dráhy už i u jízdenek, viz SuperAkční tarif.

      Každopádně se těžko zavádí IRT doklady v provozu, který přirozeně funguje na nemístové bázi.

      Jinak souhlas, urážet se nad příplatek je ale zbytečné…

  • Jen technicka, oni Libni projizdet budou, protoze byvale nadrazi Liben neexistuje, bylo posunuto do Vysocan,… 🙂 Ale vim jak je to myslene… 🙂

  • Vnímám zastavování vlaků v Libni spíše pozitivně. Pokud někdo bydlí ve východní části města, ušetří mu to až půl hodiny času a lidé nebudou jezdit tam a zpět. Libeň má navíc velmi dobrou MHD i S-Bahn. Časová ztráta vlaku je cca 3 minuty. Navíc Jak čteme, proti současné jízdní době zůstane stejná.

  • Já naopak nikdy nechápal, proč tady tolik vlaků zastavuje. Nejbližší metro je ve Vysočanech, tramvají do centra je to taky kus a autobusy jsou především pro místní. Široko daleko pouze Lidl a nějaký ten kilometr obchodní centrum. Kdyby tu končily příměstské linky, ještě by se to dalo pochopit.

    • Vede tudy severojižní autobusová tangenta – což zkracuje celkovou jízdní dobu pro statisíce lidí (pokud si to uvědomí a nebudou nadále jezdit ze setrvačnosti na hlavní).

    • No, tak ono je to celkem dost dulezite prestupni misto smerem na vychod mesta a take prestupni vazby na autobusy a tramvaje… Na wilsonaku je sice metro C, ale to je tak vsechno, pak absolvujete pesi turu na Masarycku nebo na prestupech v centru…

    • Dobrý nápad, autobusů i tramvají je tam dost a kousek je O2 Arena a metro 1 zastávka busem. Rozumím lidi z Vidlákova z Prahy znají jen metro a maximálně tramvaje.

    • V podstatě šest dní v týdnu dojíždím Elefantem na Masarykovo nádraží a pokud to jde, preferuji vlaky také do Brna, Bratislavy, do Vídně. Z hlediska příměstské dopravy je Libeň naprosto nezbytný uzel, bavím se však o dálkové dopravě. Z Libně to mám také úsporu času, ovšem pokud bych jel čtyři hodiny vlakem EC, těch pár zastávek tramvají navíc bych viděl jako nejmenší problém, nehledě na to, že pro cizince to může být matoucí.

      S tím směrem na východ může být problém, nicméně daleko schůdnější by bylo pěší propojení Masarykova a Hlavního nádraží.

  • Kolik metrů je to z Libně na nejbližší metro? To musí být děsný tam tahat kufry……

    • Je to tam na MHD blíž, než na hlaváku. 3 tramvajové a 5 autobsových linek.

  • Tak že Pražáci, kterým to trvá z nádraží domů stejně jak z Hlavního, tak z Libně (například Prosek nebo Žižkov) budou mít novou zastávku v Libni, aby ušetřili 3 minuty jízdy ve vlaku. Naopak tací obyvatelé České Třebové, Zábřeha a celých rozsáhlých spádových území mají problém, protože tam „promovaní inženýři“ prosazují projíždění vlaků pod záminku „ohromné úspory“ času …

    • Vy máte dojem, že v České Třebové i Zábřehu zastavuje málo vlaků? V poměru k velikosti těch sídel mají spojení naprosto luxusní.

      A spádová oblast Libně je větší, než v Třebové či Zábřehu, a taky se jedná o aktivnější a bohatší obyvatele (ať už lidi v Praze pracující, nebo bydlící).

    • Ano, jedná se o aktivnější a bohatší obyvatele, tudíž není pochyb o tom, že se dopravují svými nebo firemními vozidly. Pokud by chtěli přeci jen využít služeb dálkových vlaků, které dosud Libní projížděly, mohli by se svézt Eskem na Hlavní nádraží.

    • Koukám že vy stále žijete v představě boháč=jezdí autem, chuďas=jezdí vlakem.
      To není pravda. ČR není Indie, je už dávno na úrovni, kdy autem mohou jezdit i „socky“.
      Vlak je tedy otázka volby a osobních preferencí, zvlášť na této trati Praha-Brno/Ostrava, kde nijak rychlostí nezaostává.
      A aktivnější a bohatší (tj. chytřejší) lidí mají prostě i více důvodů a nápadů, proč cestovat. Tak je tomu všude na světě.

    • Kecy. V Zábřehu nebo Třebové nikdy v minulosti nezastovalo tolik vlaků, jako dnes. A v případě Černého Mostu a podobně je ta úspora přes Libeň klidně půl hodiny.

    • Pane Michale. Když neznáte místní situaci, nahlédněte alespoň do mapy a uvidíte, že pro obyvatele Proseka, Letňan, Ďáblic, Kobylis, Libně, Vysočan, a dalších východních částí je tam úspora 20-40 min podle lokality. Nemluvě o návaznosti na S-Bahn směr Holešovice-Bubeneč-Roztoky. Jedná se o zlepšení pro oblast obývanou cca 500.000 obyvateli. Takže srovnávat to s provinčními městy typu Česká Třebová či Zábřeh, které nejsou ani městy okresními je nesprávné.

    • Pane Michale, projet dvě městečka a spádové oblast pro půl milionu lidí je poněkud rozdíl. To, co je Libeň schopna vygenerovat za den, bude ve Třebové chodit na vlak celý rok…