Doprava ve městě

Liberec chystá sdílení kol, pilotní systém spustí s Rekoly. Ta chystá speciální bicykly pro kopce

Rekola v Dejvicích, foto: Rekolo
Rekola v Dejvicích, foto: Rekolo

Liberec se chce příští rok zařadit na mapu měst, kde bude možné využívat kolo zdarma nebo za drobný poplatek. Město začalo jednat s provozovateli bikesharingu o zavedení této služby ve městě.

Oslovili jsme všechny provozovatele této služby v Česku, nabídku poslaly firmy Rekola a Homeport,“ řekl náměstek primátora Jan Korytář. Podle něj se pro zahájení pilotního provozu zatím nejlépe jeví Rekola, která nabídla i analýzu provozu a jeho vyhodnocení pro další nastavení systému sdílení kol.

Sdílení kol funguje na jednoduchém principu: po městě jsou rozmístěny stojany, v kterých jsou zaparkována stejná kola jedné firmy a ty si může majitel karty provozující firmy odemknout a využívat je. Odpadá tak například starost o to, zda kolo někdo neukradne nebo náklady na pořízení kola či jeho servis. V řadě měst funguje služba zatím zdarma, provozovatelé náklady kryjí výnosy z reklamy.

Podle Korytáře by měly stojany na kola být v širším centru se zahrnutím hlavních dopravních uzlů. Na vytyčení území spolupracují Cyklisté Liberecka. V první etapě by se mělo objevit 60 kol, možná je i varianta 55 kol a 5 koloběžek.

Město chce zavést takzvaný hybridní systém, kdy vznikne 12 stojanů pro čtyři kola, současně ale bude možné umístit kola i mimo stojany dodržení podmínky nebránění chodcům ani dalším v běžném provozu po komunikaci.

Ze zkušeností z jiných měst vychází, že je vhodné nejdříve analyzovat poptávku prostřednictvím zkušebního provozu. K tomu bude zkušební provoz v roce 2018. Na základě jeho výsledků bude soutěžen systém sdílených kol pro dalších 5 let,“ dodal Korytář.

Podle něj jde o způsob, jak ve městě podpořit využití bezmotorové dopravy bez toho, aby museli lidé vlastnit kolo. „Bezmotorová doprava šetří naše ovzduší, zlepšuje naše zdraví a přispívá životnímu prostředí. Je dobrá pro každého, kdo ji využívá, i pro všechny ostatní,“ dodal Korytář.

Vychází i ze zkušeností z jiných měst. „Jako poslední vyzkoušeli Rekola v Kladně a samo vedení města je překvapeno, jaký ohlas u veřejnosti sdílení kol má. Není důvod, aby to nefungovalo i v Liberci,“ dodal Korytář.

Podle něj Rekola chystají pro Liberec i kvůli hornatějšímu terénu prototyp městského kola, který bude přizpůsobený častější potřebě změny převodu. „V době, kdy se objevila elektrokola, začal mizet problém s kopci v Liberci. Moje vize je taková, že i v Liberci bude za několik let několik set kol k půjčování, z nichž část budou právě elektrokola,“ dodal Korytář.

Štítky

7 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Jinak malá poznámka, asi by správně mělo být „s Rekoly“ ne Rekolou 😉

  • Dotace, dotace nic víc. Proto se najednou vyrojilo tolik zájemců o provoz. A možná by se radní z Liberce mohli přijet podívat do Brna, jak ty Rekola jsou úžasná, válí se to všude možně a často to překáží i několik dní přivázané tak, že to překáží chodcům u přechodů, zábradlí atd.
    Nic to neřeší, vliv na dopravu záporný, ale dotace se sypou a hipsteři si v růžové asi přidají cool.

  • Sdílení kol funguje na jednoduchém principu – dotace.
    Sdílení jízdních kol ve městech podpoří nová dotace ze Státního fondu životního prostředí. Na takzvaný bikesharing je určeno 20 milionů korun. O peníze mohou žádat města, dopravní podniky i soukromé firmy. Dalších 20 milionů půjde do osvěty pro ekologicky čistou dopravu.
    Zdroj: https://www.denik.cz/ekonomika/na-bikesharing-pujde-20-milionu-mesta-mohou-zadat-o-dotace-20170919.html

  • Liberec a kolo? Vždyť to tam je všude do kopce a úzké ulice nejen v centru…

    • Ne každý je lemra. A elektrokola tohle v kopcovitějších městech brzo spolehlivě vyřeší.

    • Když vyřadíme slovo lemra, máme tu asi zásadní problém,úzké ulice… Liberec vůbec nemá infrastrukturu…