Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Zprávy

Libeňský most není památkou, rozhodlo ministerstvo. Otevřelo cestu k bourání

Libeňský most. Foto:Wikimedia Commons
Libeňský most. Foto:Wikimedia Commons

Ministerstvo kultury uznává architektonickou hodnotu Libeňského mostu, za kulturní památku jej ale neprohlásilo. Své rozhodnutí dnes dopoledne rozeslalo účastníkům řízení, kterými jsou město Praha, jeho dopravní podnik, Technická správa komunikací a České přístavy. Informaci o vydání rozhodnutí zveřejnilo ministerstvo na svém webu, výsledek přinesl server iDnes.cz.

Ministerstvo svým verdiktem dalo možnost pražskému zastupitelstvu hlasovat o dvou variantách: kompletní rekonstrukci nebo zbourání a výstavbě nového mostu. Zastupitelstvo o věci bude jednat zřejmě ještě týden. Obě varianty vyjdou na zhruba 600 milionů korun, údržba nového mostu by ale vyšla levněji. K bourání se přiklání například primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nebo její náměstek Petr Dolínek (ČSSD).

Tahanice o osud mostu běží už řadu let, čímž se most dostal do havarijního stavu a v polovině ledna musel být uzavřen pro veškerou dopravu. Dnešní rozhodnutí ministerstva není pravomocné, účastníci řízení se proti němu mohou odvolat do 15 dnů. To by řešení oddálilo o další měsíce. Pokud se odvolá někdo jiný než účastník řízení, nebude to mít odkladný účinek.

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Mrzí mě, že se nikde neřeší, jaký most má být postaven na místě Libeňského. Pokud vím, je navržen nový most ve 4 pruhovém uspořádání vozovky. Proboha proč? Zatížení Libeňského mostu silniční dopravou klesá, most není na žádné páteřní trase. Jenom se tak dá utratit více za stavbu… Navíc se určitě neudělá architektonická soutěž a most bude mít architektonickou kvalitu mostu Barikádníků. I když se nemohu nyní dostat do Libně, tak doufám, že se podaří stavbu nového mostu změnit do přijatelnější podoby (rozuměj, nepůjde to tak rychle). Klidně ať se postaví replika.

    • Pripada mi to zvlastni, ze neni nikde resena podoba noveho. Na jednu stranu mam stejne obavy, ze z toho vznikne neco a la betonovy dalnicni most vzor 1, na druhou stranu co se tyka rozsireni, tak to je fajn. Je potreba myslet aspon trochu do budoucna, coz vetsine stavajicich statnich i samospravnich instituci naprosto chybi. Zuzit to jde vzdycky, rozsirit (postavit) pouze jednou. Jestli ma jednoho dne existovat pokracovani v podobe JV obchvatu Holesovic a nejakeho tunelu pod Palmovkou, tak se to hodi. Ikdyby to melo ve vysledku slouzit jen jako zcela vyhrazeny pruh cyklistum, bruslarum, kolobezkarum, skejtakum, co ja vim komu… Furt lepsi mit prebytecnou kapacitu, nez delat nejake workaroundy a lepit nahradni trasy.

    • No nabízí se, podle mne, že by se udělala fasáda podobná tomu současnému, pokud se má spěchat, někde v Praze by snad měla být na železnici postavená nějaká předstíračka kdy je kolem nové konstrukce historizující fasáda s oblouky, nosnou funkci pak plní betonový vnitřek. Třeba to udělají podobně.

    • Cele je to hodne podezrele uz od zacatku. O moztu se vi, pomerne dlouho, ze je v havarijnim stavu. Byla proto navrzena „rekonstrukce“ mestem na 4 pruhove usporadani a doslova dano ultimatum P7 a P8, aby odsouhlasili rekonstrukci v teto 4 pruhe podobe, jinak se nebude most rekonstruovat. Po zjisteni, jaky typ rekostrukce se zvazuje, se P7 a pamatkari vyjadrili, ze nejde o rekonstrukci, ale o prestavbu noveho mostu a postavili se zamitave k projektu, P8 dala souhlas, nebot hrozilo, ze se most rekonstruovat nebude.
      Cele je to jeste zvlastni v tom, jak funguje IPR, ktere rozsireni mostu argumentuje jako nutne pro evakuaci obyvatel v pripade valky nebo prirodni katastrofy? Vzhledem k tomu, ze IPR postupuje podle planu z 60 let ohledne dopravnich staveb, lze si predstavit, ze stale uvazuji o vybudovani prutahu mezi D10 a Dejvicemi dal na zapad, v podobe 4 prodych komunikaci Vysocanska radiala-Tunel Palmovka-Libensky most-Delnicka-Veletrzni-Milady Horakove… a to i presto, ze zapadni cast Vysocanske radialy je zamitnuta P9 (ale ta se nyni snazi projekt ozivit i proti petici), tunel Palmovka je zamitnut P8, a P7 nechce rozsirit Libensky most ani Delnickou ulici. Presto je silny tlak z magistratu na rozsireni mostu a jeho demolici jiz od zacatku a to uz pred zjistenim jeho stavu.
      Moc by me zajimalo, proc stale IPR a magistrat prosazuje ZAKOS (zakladni komunikacni system z dob socialismu), byt v nekterych upravach, predevsim nahrazeni nekterych casti tunely a zde se na ekonomiku a cenu staveb nehledi.
      Moc by me take zajimalo, ktere zajmy firem mesto haji v provadenych stavbach.
      Cele je to podivne i v tom, ze i pres jeho stav se behem poslednich 15-20 let na nej nesahlo a ani se neudelali zadne sanacni prace, nyni byl proveden pruzkum, ktery zjistil, ze i rekonstrukce by byla obtizna.
      CVUT navrhuje dve varianty, bud most zbourat a postavit novy, nebo velmi razantni rekonstrukci, kde by se postavili nove pilire, vymenil stred mostu za zelezobetonovy a opravili ev. nahradili poskozene casti kopiemi. K tomu dolinek dodava – nyni s usmevem na rtech, ze rekonstrukce by nevratila nosnost mostu na puvodni uroven a udrzba by byla narocnejsi a drazsi.
      Celkem zajimave vyjadreni behem druheho posuzovani ministerstvem ohledne pamatkove ochrany bylo vyjadreni Dolinka a mesta, ze i v pripade, ze most nebude pamatkou, tak ze novy most bude kopii puvodniho, tomu ale plan mesta neodpovida a tento slib zcela jiste nebude dodrzen.
      Velmi zajimave jsou take plany v okoli mostu, kde se stavi v povodnovem pasmu, ale to uz je jina kapitola. Kazdopadne mesto jedna velmi tvrde proti mestskym castem a prosazuje stavby i jejich vyznam (jak se jiz drive vyjadrilo – ze „komuniste neplanovali dopravni stavby spatne“) podle projektu z 50-60 let a jejich vyznam jako strategickych staveb v pripade ohrozeni. Pricemz jiz temer 30 let zijeme v jine dobe a vyznam dopravy a dopravnich staveb diky vyvoji je uplne nekde jinde.

    • Martin Růžička: To, že v současné době se (nejen) v dopravě znovu oživují komunistické plány na kdeco, není moc překvapení. Ten tlak je čistě lobbistický, dotčení lidé často jsou ještě starými strukturami a svoje „podnikatelské“ úsilí směřují na tyto projekty, účast na nichž si „zajišťují“ dlouho dopředu.

    • Čtyři jízdní pruhy na Libeňském mostu samozřejmě potřebné nejsou, ten požadavek je skutečně reliktem z vizí o „roštovém“ systému průtahů Prahou, který ovšem vznikl za naprosto jiného stupně automobilizace společnosti: i ve stávajícím stavu je most dost široký na to, aby dokázal převést přes Vltavu veškerou potřebnou dopravu, protože naši předkové stavěli tak, že jimi vytvořená díla jsou dobře použitelná ještě po mnoha desítkách let – pokud je ovšem někdo průběžně udržuje: bolševik údržbu (ne ale zásadní obnovy) dělal aspoň občas, postbolševik se na ni ovšem „vykašlal“ úplně a teď nadává na předchozí garnitury a to, že se mu kdeco sype, svádí na ně.
      Všechno je to otázka partajních soubojů: Čižinský (P7) je „černopr*elník“, Petrus (P8) i Dolínek (MHMP) vzešli z „Mladých sociálních demokratů“, takže u těch dvou je na první pohled jasné, co mohou být zač (a potvrzuje to i jejich vizáž) – já sice nevěřím ani jednomu z těch tří, ale kdybych měl napsat, co si myslím (na základě několika jeho veřejných vystoupení, při nichž jsem měl možnost ho pozorovat) o Dolínkovi, tak by ten komentář redakce určitě vůbec nemohla schválit. A i když Čižinský také není příliš důvěryhodný, po té předchozí squadře, která devastovala Prahu 7, se mu aspoň občas daří aspoň nějaké škody napravovat, takže na rozdíl od těch dvou nabubřelých „socanů“ úplné odsouzení nezaslouží – a s jeho názory na to, jak se vyvíjela situace okolo Libeňského mostu, a že most by měl i nadále zůstat „vizuálně“ i kapacitně stejný (ať už jako generálně opravený, nebo jako nově zbudovaná replika původního), nemohu než souhlasit, protože je považuji za jedině rozumné a správné.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora