Autobusy Doprava ve městě

Levná reklama do pražských autobusů. Nabídky dal jen BigBoard a jeho dcera

Autobus DPP na Letišti Václava Havla. Foto: Jan Sůra
Autobus DPP na Letišti Václava Havla. Foto: Jan Sůra

Do soutěže na pronájem reklamních ploch v autobusech Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP), kterou firma zveřejnila jen na svých stránkách, se přihlásily sice oficiálně dvě firmy, ty jsou ale majetkově propojené.

Kromě BigBoardu, který nakonec smlouvu získal, se do soutěže přihlásila ještě společnost Czech Outdoor. Ta reklamu v autobusech provozovala od poloviny loňského roku do jeho konce. Patří do skupiny BigBoard, která je jejím stoprocentním majitelem. Účast Czech Outdoor potvrdila mluvčí DPP Aneta Řehková.

DPP soutěž zveřejnil na svém webu v polovině listopadu na necelé dva týdny. Cena, kterou v „soutěži“ mezi dvěma spřízněnými firmami dosáhl je nižší, než kolik dostává z pronájmu autobusů na reklamu například dopravní podnik v Liberci. I proto se ozvala například společnost Rencar, která zajišťuje reklamu v jiných dopravních prostředcích DPP. Tvrdí,  že o soutěži vůbec nevěděla a že ji na stránkách DPP nenašla.

„Tvrzení společnosti Rencar, že nemohla na našich stránkách oznámení najít, si neumíme vysvětlit,“ řekla mluvčí DPP Aneta Řehková. Podle ní jen přímo stránku se soutěží navštívilo přes tisíc lidí, což doložila i výpisem z Google Analytics o návštěvnosti jednotlivých stránek. „Výběrové řízení na pronájem reklamních ploch na autobusech v roce 2016 bylo vyhlášeno stejným způsobem na stejném místě a Rencar si ho byl dobře vědom, protože podal tři návrhy na předběžné opatření, kterými DPP zabránil uzavření smlouvy s vítězem tohoto výběrového řízení společností BigBoard,“ dodala Řehková.

Rencar v reakci na vyjádření DPP uvedl, že návrhy na předběžné opatření podal až poté, co vítězství konkurence oznámil DPP v médiích. Proto je podle ředitele Rencaru Pavla Slabého tvrzení DPP zcestné. „DPP sám potvrdil, že výběrové řízení bylo zveřejněno pouze na jejich vlastním webu ve směsi aktualit a pouze po dobu několika dní. To, že o výběrovém řízení netušili ani odborníci na reklamu potvrzuje fakt, že se do výběrového řízení nepřihlásila žádná jiná společnost krom BigBoardu a její dceřiné společnosti CzechOutdoor, která provozovala reklamu na autobusech v loňském roce,“ řekl Slabý.

DPP v roce 2016 soutěž inzeroval i v odborném tisku, podle Řehkové ale nepřinesla soutěž více zájemců. DPP inzerci v odborném tisku vysvětluje tím, že šlo o první soutěž.

I tak ale zůstává záhadou, proč se do soutěže nepřihlásil nikdo jiný, zvláště při ceně, která je nižší, než v menších městech. „Skutečnost, že nabídku podali pouze dva zájemci, svědčí o tom, že pronajímaný soubor reklamních ploch není příliš atraktivní. Tomu nasvědčuje i nižší dosažená cena za pronájem v tomto roce. Vysvětlujeme si to tak, že roční pronájem je příliš krátký a pronajímatel navíc působí v konkurenci dominantního provozovatele reklamních ploch na majetku DPP společnosti Rencar,“ dodala Řehková.

Marek Pavlas ze společnosti BigBoard tvrdí, že nabízená cena je maximum, kterou považovali za únosnou. „Částka je podle našich informací několikrát vyšší, než byl na flotile 300 autobusů schopen dosáhnout a zaplatit DPP minulý nájemce,“ řekl Pavlas. V první soutěži v loňském roce BigBoard nabídl dvojnásobnou cenu.

DPP má podle smlouvy za pronájem pro reklamu necelou tisícikorunu z autobusu, v Liberci pět tisíc korun. Podle Pavlase ale nejde ceny za reklamu v Praze a v jiných městech porovnávat, protože v Praze si od DPP pronajímá celý soubor autobusů a v jiných městech jen jednotlivé. „V případě, že si pronajímáte pouze jednotlivé vozy pro předem sjednaného nájemce, jste samozřejmě schopen dosáhnout vyšší jednotkové ceny. Toto ale není případ zmiňované smlouvy, kdy se jedná o celoroční pronájem celé flotily 300 autobusů,“ řekl Pavlas.

Newsletter

Partneři


Výběr editora