Autobusy Cestovní ruch Doprava ve městě Letiště Metro

Letištní autobus 119 bude jezdit co tři minuty, na Veleslavíně zprovozní eskalátory

Autobus DPP na Letišti Václava Havla. Foto: Jan Sůra
Autobus DPP na Letišti Václava Havla. Foto: Jan Sůra

Rada hlavního města Prahy dnes schválila posílení provozu autobusové linky 119, která spojuje Letiště Václava Havla Praha se stanicí metra Nádraží Veleslavín. Tuto linku využívá ze všech letištních autobusových linek nejvíce cestujících.

Od úterý bude její špičkový interval zkrácen na tři minuty, bude tak nově navazovat na každé metro. „Tím chceme předejít nárazovému přetěžování autobusů, kdy se u jednoho spoje sejdou cestující od dvou vlaků metra,“ uvedl ředitel ROPIDu Petr Tomčík. Podle radního pro dopravu Petra Dolínka počet cestujících na lince 119 stále roste a měsíčně už dosahuje téměř milion lidí. To je dáno mimo jiné tím, že letiště v poslední době láme pasažérské rekordy. Letos očekává nárůst až na 17 milionů cestujících.

Jak dodal Dolínek, dopravní podnik v průběhu dubna rovněž zprovozní ve stanici metra Nádraží Veleslavín nové eskalátory, které vyvezou cestující až na povrch. Na ty se při stavbě stanice jaksi zapomnělo, takže cestujícím s těžkými zavazadly pomáhají z prvního podzemního podlaží nosiči.

Novinky v jízdním řádu linky 119:

  • s posíleným provozem začíná ROPID o měsíc dříve než v loňském roce
  • nově bude provoz zajišťován 251 spoji v jednom směru během pracovního dne (o 30 spojů více než v letní sezóně 2017), linka 119 se tak stane autobusovou linkou s největším počtem spojů v PID
  • všechny spoje linky 119 jsou nově navázány na všechny spoje metra linky A od 5:00 do 0:30 (přestup mezi metrem a linkou 119 v zastávce Nádraží Veleslavín bude činit 3 minuty).
  • asi nejvýznamnější novinkou je to, že se už nebude střídat letní a zimní JŘ. Provoz 251 spojů bude zabezpečován v průběhu celého roku tak
  • mezi 5:00 a 5:30 ve směru NA letiště budou v provozu zdvojené spoje, u kterých jsou největší kapacitní problém (dle průzkumů až 126 cestujících na autobus + kufry).
  • počet vypravených kloubových autobusů se zvýší z loňských 15 na 17.
  • počet spojů, které projedou po komunikacích před terminály 1 a 2 během maximální hodiny bude 68 (linky AE, 100, 119, 191 a 319).Pramen: Ropid

14 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Už aby tam konečně jezdil vlak, jestli počet cestujících na letišti Václava Havla dál poroste tímhle tempem, nechci vidět, jak budou vypadat ty autobusy.

  • „přestup mezi metrem a linkou 119 v zastávce Nádraží Veleslavín bude činit 3 minuty“
    To je naprostý nesmysl: za 3 minuty rozhodně veškerá přestupující frekvence od jednoho vlaku metra s kufry a dalšími zavazadly nemá naději z hlubokého podzemí na autobus přestoupit ani s využitím nového eskalátoru!
    „Nabušení“ mladí „ropidí šotouši“ si zkrátka neuvědomují, co to znamená cestovat se zavazadly pro generaci o 20 či 30 roků starší, než jsou oni …

    • Protože je obrovský problém, že zákazník případně použije spoj 6, 9, 12, 15, 18… minut po příjezdu metra, když to za 3 minuty nestihne. Možná, že by „železničář v důchodu“ mohl méně na všechno nadávat, a vidět to tak černě.

    • příklad- přijede metro v 14.15 min, autobus odjíždí v 14.18min, cestující z metra co přijel v 14.15min pojedou autobusem v 14.21min. Nebo jaký je tam interval.

    • Ve špičce, kdy to jede po třech minutách, je to fakt jedno. Ale o víkendu a večer, kdy je interval až 10 minut, už to docela vadí. Zejména, když je to takhle schválně. IDOS počítá na přestup, tuším, se šesti minutami.

    • Aleš P.:
      Problém to samozřejmě není, jen je třeba s tím počítat už předem: žádné jízdní řády ani spojení by neměly být konstruovány podle nerealistických předpokladů. Navíc je určitě lepší nějakou časovou rezervu nemuset využít (a být tím příjemně překvapen), než ji vůbec nemít.
      A pokud jde o to „nadávání na všechno“: na podkladě vlastních pozorování soudím, že minimálně v tomto případě fungujete přesně podle pravidla „podle sebe soudím tebe“ …

      babilon:
      Aktuálně je v IDOSu standardní přestupní doba nastavena na 4 minuty, ale ani to mi nepřipadá příliš realistické – i to je spíše po „běžce po schodech“ než pro cestující se zavazadly, navíc (v případě cestujících na letiště) obvykle i neznalé místních poměrů.

    • Aleš P.:
      Problém to samozřejmě není, ale jízdní řády by neměly být konstruovány a spojení nabízena na základě nerealistických předpokladů: 30 či více „leteckých“ cestujících s velkými zavazadly se rozhodně ani po doplněných eskalátorech z hlubokého perónu metra k autobusu za 3 minuty přesunout nestihne, ale „ropidí šotouši“ to zřejmě přesto považují za standard a ohlupují tím veřejnost.
      A chápu, že podle sebe soudíte jiné …

      babilon:
      V IDOSu je teď pro předmětný přestup z metra na autobus nastavena standardní přestupní doba 4 minuty, ale myslím, že ani to není pro větší skupiny „leteckých“ cestujících, kteří navíc nejsou obvykle znalí místních poměrů,
      dostačující.

  • Ještě by pomohlo kdyby se z Veleslavína jelo přímo na terminál 1, stejně jsem ještě neviděl že by zastávku např. u terminálu 3 nebo u hangáru někdo využil.

    • Zastavka „U Hangaru“ je ve spickach vyuzivana hodne regionalnimi cestujicimi – je to az o 9 Kc levnejnejsi nez kdyby jeli rovnou az na Veleslavin…o a pro ty co pracujou na letisti je to prestupni zastavka protoze velmi mnoho regionalnich autobusu ze Slanyho nebo z Kladna a okoli nezajizdi az na terminaly 1 a 2 ale vyklapi ty lidi prave na zastavce U Hangaru…

    • U Hangáru využívají zaměstnanci hangáru 🙂
      A terminál 3 je takový sporný, ale zase tam začínají exkurze, takže tu a tam by tam něco zajet mohlo, byť každé 3 minuty je to luxus.

    • Zastávky u hangáru a terminál 3 ať obsluhuje linka 191, přímo ať jedou jen 100 a 119.

  • Pokud máme měsíčně milion cestujících na 119 ,plus cestující např. linky ze Zličína a další třeba z Hlavního, tak se ukazuje lživost článku, který vyšel na stránkách Obzoru (OSŽ,), že zde busy nic neřeší a většina lidí jede taxíkem.

    Tím nechci říct, že by se zde nehodila kolejová doprava.

    • Kolejovou dopravu na letiště úspěšně blokuje už 25 let vedení Prahy 6, problémem je navíc to že by vlak vyjížděl z Masaryčky, většina těch co chtějí na letiště a přijede vlakem stejně přijede na hlavní nádraží. Nebylo by možné využít trasu na letiště z hlaváku přes Smíchov a Hostivice.

    • Z hlavního n. lze už teď využít linku AE, doba jízdy 26-30min. Vlakem to má trvat asi 20 min., což mi nepřipadá jako výrazná úspora, zvlášť vzhledem k předpokládané výši investice. Hlavní význam trati bude ale pro dojíždějící z Kladenska.

Newsletter