Infrastruktura Letectví

Letiště Katovice prudce roste, do sedmi let postaví nový terminál

Letiště Katovice. Foto: www.katowice-airport.com
Letiště Katovice. Foto: www.katowice-airport.com

Polské letiště Katovice připravuje největší investici ve svých firemních dějinách. Do roku 2025 postaví zcela nový terminál, aby zvládlo rostoucí nápor cestujících. V rozhovoru pro polský web Rynek Lotniczy to řekl ředitel letiště Artur Tomasik.

„Odhadujeme, že investice do nového terminálu bude dvakrát až třikrát vyšší, než stála nedávná stavba nové vzletové a přistávací dráhy,“ řekl Tomasik. Rynek Lotniczy tak spočítal, že investice do terminálu se bude pohybovat někde mezi 240 a 360 miliony zlotých, v přepočtu na koruny se tak může vyšplhat až na více než dvě miliardy.

Letiště Katovice aktuálně disponuje třemi terminály, které jsou stavebně propojeny. Terminál A slouží pro odbavení letů mimo schengenský prostor, B je schengenským terminálem a C je nová příletová hala. Nový terminál bude samostatnou stavbou s novým dopravním napojením, parkovišti a dalším zázemím. Ještě před stavbou nového terminálu se chce letiště v roce 2019 pustit do modernizace terminálu B.

Letiště Katovice. Autor: Letiště Katovice
Letiště Katovice.
Autor: Letiště Katovice

Nynější roční kapacita terminálů je podle Tomasika šest milionů cestujících. Loni letištěm prošlo 3,9 milionu lidí, meziročně o 21 procent více. Růst pokračuje i letos, když v lednu letiště odbavilo 234 tisíc lidí, o 26 procent více než před rokem. Pro srovnání, před 20 lety letiště v Pyrzowicích, což je přesná lokace Letiště Katovice, odbavilo za rok 150 tisíc cestujících. Prudký rozvoj pak přišel zejména se vstupem Polska do Evropské unie.

Hlavní roli na letišti hraje Wizz Air, který odsud provozuje na dvě desítky linek. Základnu tu má i český Travel Service, Enter Air a Small Planet Airlines. Letiště Katovice představuje velkou konkurenci ostravskému letišti, kterému se dlouhodobě nedaří zaujmout významnější postavení v rámci česko-polské příhraniční aglomerace. V Ostravě loni odbavili 324 tisíc cestujících, pravidelné linky jsou pouze čtyři. Roli hraje i skutečnost, že z Ostravy vede přímo až k letišti v Pyrzowicích dálnice. Řada obyvatel Moravskoslezského kraje tak využívá polská letiště Katovice či Krakov.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jm
Host
Jm

Dobry den, letame pravidelne z katowic (dojezd 120minut) Obcas z krakova(140minut). A z mosnova(15minut) jsem nikdy nenasel vhodny let pro vylet. A je to velka skoda. Dale letame z budapeste (240 minut) kdyz letime na vychod. Praha(300 minut) je pro nas na urovni dostupnosti az za tim vsim na urovni treba varsavy. Vlastne z phy jsem volil cestu jen kvuli a380 🙂 navic parkovani za 9kc na den primo pred terminalem v katovicich pro auta s cz a sk rz (spz) je bomba :-)) v rozkvet mosnova ale stale doufam a verim.

Ladislav Adámek
Host
Ladislav Adámek

Zdravím, jaké jsou aktuální pravidla pro levné parkování pro CZ a SK SPZky? V minulosti bylo nutné vyzvednout si na informacích kartu Silesia. Platí to pořád stejně?

Marty-t2
Host
Marty-t2

Jenom bych podotknul – z Katowic do blízkého a většího letiště v Krakowu je to taky cca hodina po dálnici, do Wroclawi 2 a přitom město má 300.000 obyvatel. Inu gratuluji Katowickým co místo tlachání a malých domů prostě dokázali rozlítat letiště, škarohlídům a blízkým velkým letištím navzdory.

Pavel Novotný
Host
Pavel Novotný

Město má 300 tis. obyvatel, ale aglomerace Katowic 5,3 milionu obyvatel. Aglomerace Krakova jen 1,7 a Vratislavi 1,2 miliony obyvatel. Rozhodně mají Katowice větší potenciál, zvlášť když k tomu připočtete české Slezsko.