Infrastruktura Letectví Zprávy

Letiště Brno zlomilo klesající trend. Očekává desetinový růst, hlavně díky charterům

Letiště Brno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Letiště Brno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na brněnském letišti v Tuřanech se letos zastavil úbytek cestujících, který začal rokem 2015. Od ledna do konce října letištěm prošlo přes 441 tisíc cestujících, což je o 14 procent meziročně více. Tahounem jsou především letní lety na dovolenou (plus 24 procent na 267 tisíc), pravidelná doprava si připsala dvě procenta.

„Za celý letošní rok očekáváme nárůst zhruba deset procent na 460 tisíc cestujících,“ uvedl vedoucí přepravního provozu Radek Lang. Na charterových letech, které z Brna zajišťuje v drtivé většině Travel Service, dominuje jako cílová destinace Burgas, následují Heraklion, Antalya, Rhodos, Hurghada a Marsa Alam. Letošní rok je přitom dle vedení letiště po úpadku v minulých letech ve znamení právě návratu Egypta do popředí pasažérského zájmu.

Letiště Brno. Autor:  Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Letiště Brno.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Mezi pravidelnými linkami hraje prim Ryanair s lety na londýnský Stansted; dopravce je v létě zajišťuje sedmkrát týdně, v zimě dvě rotace (úterý, středa) vynechává. Ani Brnu se ale v létě nevyhnul výpadek letů Ryanairu kvůli nedostatku kapacit. V srpnu irské aerolinie zrušily dvě rotace týdně. Linku do konce října využilo 94 tisíc lidí, obsazenost letadel se pohybuje mezi 90 a 100 procenty.

Následují linky Wizz Airu na Luton a do Eindhovenu, kterých využilo 40 tisíc, respektive 25 tisíc cestujících, s obsazeností přes 80 procent. Nejslabší výkony vykazuje krajem dotovaná linka BMI Regional do Mnichova, která od letošního jara létá dvakrát denně. Do října ji využilo 15 tisíc lidí, obsazenost kolísá kolem 50 procent. „Na tomto druhu linky to není vůbec špatný výsledek,“ uvedl Lang. Zlepšení čísel si slibuje od nedávného posunu času večerního odletu tak, aby přestupující cestující v Mnichově ještě stihli večerní odletovou vlnu do dalších měst.

Letiště Brno. Autor:  Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Letiště Brno.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Poměr charterových výkonů vůči pravidelným je do konce října 60 ku 40, do konce roku se ale zhruba vyrovná, neboť hlavní dovolenková sezona skončila.

Letošní rozmach brněnského letiště potvrzují i údaje Řízení letového provozu. Za letní sezonu od května do října zaznamenalo na ranveji 29179 startů a přistání, což je o téměř osm procent více než loni. Nejaktivnějším dopravcem je Travel Service, na který připadá 43 procent výkonů, následují Ryanair (11 pct.) a Wizz Air (9 pct.). Na čtvrtém místě je cargo ASL Airllines Belgium (6 pct.). Nejsilnějším dnem v Brně byl 28. květen, kdy dispečeři odbavili 329 vzletů a přistání.

Letiště Brno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šiindelář
Letiště Brno.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Pro srovnání, počet pohybů v Praze za stejné období činil 85 tisíc, Ostrava klesla z loňských 17 tisíc na 15,5 tisíce pohybů. Celková čísla ale podle mluvčího ŘLP Richarda Klímy nejsou úplně vypovídající, neboť struktura provozu je v Praze a Brně výrazně odlišná. Zatímco v Praze jde téměř výhradně o takzvaný velký provoz, v Brně až třetinu výkonů tvoří místní letová činnost, tedy především školy.

„Potěšující je ale skutečnost, že vedle počtu letadel roste i jejich hmotnost, což se odráží i v letošním nárůstu výnosů z poplatků o osm procent,“ uvedl Klíma. Brno je podle něj dobrým příkladem regionálního letiště, které má budoucnost. „Na základě různých simulací se dá v příštích letech očekávat nárůst zájmu o vzdušné přístavy tohoto typu,“ doplnil Klíma.

Pohyby na českých letištích v letní sezoně (květen až říjen)

Letiště 2016 2017
Praha 75516 84924
Brno 27103 29179
Ostrava 16902 15440
Karlovy Vary 4601 4858

Pramen ŘLP

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří Lang
Host
Jiří Lang

Lince do Mnichova by hlavně prospělo, kdyby zlevnila. Pod 5 000 Kč ji snad nikdy nekoupíte, přitom je to krátká trasa, kvalita dopravy nic moc a letištní poplatky v Brně by měly být za hubičku (pokud nejsou v případě této linky úplně zadarmo).

Ještě důležitější jsou ale ceny návazných linek. Vždy odlet za tři týdny: BRQ – CDG za 500 eur? EWR za 1 000?

To se někdo přestřelil. Z Vídně to mám s Austrian za polovičku.