Letectví

Letadla od Boeingu i Airbusu podražila. Kolik za ně zaplatíte podle oficiálního ceníku?

Letiiště KV. Ilustrační snímek. Autor: Letiště Karlovy Vary
Letiiště KV. Ilustrační snímek. Autor: Letiště Karlovy Vary

Dva největší výrobci letadel na světě současně s oznámením rekordního počtu vyrobených letadel za loňský rok i upravily své ceníky. Ceníkové hodnoty nových letadel stouply na začátku roku o 2-4 %. Důvodem jsou vyšší náklady na zaměstnance.

Nový ceník oznámil Airbus v tiskové zprávě, zdražení u Boeigu pak zjistil server Airwaysmag.com. Jde pouze o ceníkové ceny, reálná cena dosažená při objednávkách může být i o desítky procent nižší.

Boeing zdražení vysvětluje hlavně vyššími náklady na pracovní sílu, ceníkové ceny stouply o 4,1 %. Podobně zdražil i Airbus, každý model ale jinak. „Nové ceny reflektují průběžné investice do našeho leteckého programu, které maximalizují hodnotu pro zákazníky, především díky kombinaci výkonu, provozních nákladů a zážitku pro cestující,“ uvedl v tiskové zprávě odcházející obchodní šéf Airbusu John Leahy.

Airbus byl loni v přesvědčování zákazníků o výhodě svých letadel úspěšnější, získal 1109 objednávek, Boeing 912.

Kolik stojí nové letadlo

Boeing
737-800: 102.2 milionů dolarů
737MAX8: 117.1 milionů dolarů
747-8: 402.9 milionů dolarů
777-300ER: 361.5 milionů dolarů.
787-9: 281.6 milionů dolarů.

Airbus
A320: 101.0 mililionů dolarů
A321neo: 129.5 milionů dolarů
A330-300: 264.2 milionů dolarů
A350-900: 317.4 milionů dolarů
A380 445.6 milionů dolarů

zdroj: Airbus, Boeing

4 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Airbus A380 vypadá relativně levný, jen 1,7x cena A330-300, přitom jeho výkony jsou víc než dvojnásobné. A přitom i velké aerolinky (kromě Emirates) se ho bojí, že je moc velký…

    • Myslím, že problém A380 je že je stále moc malý.

      Když už tam musí být 4 motory, tak je potřeba ještě lepší efektivita a snížení nákladů na sedačku.
      Prodloužená verze s odstraněným předním schodištěm a barem, by mohla pojmout v jedné třídě cca 1000 osob.
      Pak by to letadlo dávalo mnohem větší smysl pro obsluhu megapolí a codesharové lety aliancí.

    • To už mě taky napadlo (tedy původně plánovaná verze A380-900), navíc by se o dost zvětšil prostor pro cargo. Některé aerolinky dokládkou zboží generují slušné příjmy. Ale třeba BA nejsou schopny code-sharovat ani samy se sebou. Mezi JFK a LHR lítají raději 12x denně s B777 než by nakoupily další A380. Tam prostě něco ekonomicky nevychází.

    • British Airways dobře vědí, co dělají. A 380 je na linku mezi Heathrow a JFK nevhodná. Ta linka je silně businessová a je relativně krátká, tudíž je důležité mít hodně letů rozprostřených po delší dobu, než méně letů větším letadlem. Doopravdy mají na trase LHR – JFK osm letů denně, zbytek je codeshare American Airlines. Kromě toho ale létají také na Newark a ještě mají lety na JFK z Gatwicku a ze City. Chtějí obsloužit velké množství lidí lety z různých míst v různé časy, k tomu se tak velké letadlo nehodí. Tak ho raději využijí třeba na letu do Los Angeles, který k tomu má mnohem lepší specifika.
      Více k tomu třeba zde:
      http://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/simon-calder-why-the-biggest-plane-in-the-world-isnt-right-for-the-busiest-route-9342854.html