Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Lepší železnice pro nové škodovky. SŽDC chystá další modernizaci trati Mladá Boleslav – Nymburk

Zastávka Voděrady na trati Nymburk - Mladá Boleslav. Foto: Jan Novotný
Zastávka Voděrady na trati Nymburk - Mladá Boleslav. Foto: Jan Novotný

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje další velkou investici do své sítě kvůli automobilce Škoda Auto. Za 342 milionů korun zvýší kapacitu trati mezi Mladou Boleslaví a Nymburkem.

SŽDC už vypsala veřejnou soutěž na firmu, která trať opraví. „Cílem stavby je umožnit provoz většího počtu vlaků pro potřeby průmyslových závodů v Mladé Boleslavi, zejména Škoda Auto,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Po skončení celé akce má trať zvládnout odbavit za den namísto stávajících 28 nákladních vlaků až 38 souprav. Zvýšení kapacity chce SŽDC dosáhnout vybudováním nové výhybny Straky v nejdelším mezistaničním úseku Veleliby – Čachovice. „Ke zvýšení kapacity trati přispěje také prodloužení stanice Čachovice na 650 metrů, takže všechny stanice a výhybny v úseku Straky až Bezděčín umožní křižování vlaků délky až 610 metrů,“ dodala Šubová.

Jednokolejná trať je hlavní trasou pro nové škodovky, odkud putují na seřadiště v Nymburce a dál po celé Evropě. S tím, jak roste výroba automobilky, je čím dál větší problém odbavit všechny vlaky. I proto není podle SŽDC cílem zvyšovat rychlost, ale kapacitu. Maximální rychlost bude 100 kilometrů za hodinu. Přesto by tu i osobní vlaky mohly jezdit rychleji, než dosud. Výhybnou Straky přibude další možnost křižování vlaků a odstraní se časové ztráty při čekání na protisměrný vlak.

SŽDC už loni dokončila první etapu modernizace trati za téměř miliardu korun. Při ní došlo k prodloužení dopravních kolejí ve stanicích Luštěnice-Újezd a Dobrovice na 650 metrů, díky čemuž je možné prodloužit nákladní vlaky na 610 až 630 metrů. V rekonstruovaných stanicích došlo k vybudování nástupišť, v Luštěnicích navíc vlaky zastavují blíže k obci v nově vybudované zastávce.

V plánu jsou přitom ještě další akce: SŽDC připravuje zatím dokumentaci pro územní rozhodnutí na celkovou modernizaci osobního nádraží a nákladního přednádraží v Nymburce. Další investice se týkají trasy v Mladé Boleslavi: oprava mostu přes Koněvovu ulici má začít ještě letos, stejně tak oprava přejezdu.

Trať by mohla mít v budoucnu ještě větší využití, řeší se její zapojení do chystané trasy Praha – Liberec. Poté by mohlo dojít ke zdvojkolejnění i elektrizaci.

Stavba bude průlomová na české železnici i z jiného důvodu: použije se u ní poprvé metoda informačního modelování BIM pro dopravní stavby. Konkrétně půjde o železniční stanici Čachovice. Model BIM je součástí zadávací dokumentace, vítězná firma ho pak má používat při samotné stavbě, například pro navádění strojů a v průběhu stavby ho doplňovat o skutečný geometrický stav, pokud se bude lišit od projektovaného.

33 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Když jsem na trati mezi MB – NK sloužil v 70/80. letech jako výpravčí (Dobrovice – Luštěnice – Vlkava) po trati jezdily 2 páry spěšných vlaků a 8 párů osobáků za 24 hodin. Osobní doprava zde byla zanedbatelná. Na trati jsme ve všech stanicich s ručně stavěnými výhybkami a mechanickými návěstidly protáhli za 24 hodin proti sobě 60 – 80 nákladních vlaků (těžkotonážní bolševické vlaky dlouhé jako kráva, plné prázdných vagónů do pánve, kteréé nikdy nikde nesměly zahálet činily 600 – 720 m… ) Vjíždělo se do stanic (Dobrovice 600m, Luštěnice 669m, Vlkava 514m), na jejichž odjezdové straně stál daleko za zhlaví tkaloun protijedoucího vlaku, čekajícího na křižování. Na Vlkavě jsme křižovali systémem vjezdu prvního dlouhého vlaku na vlečku vojenského letiště. A po první koleji od Nymburka na Boleslav projely třeba tři dlouhé protijedoucí klády (Liberec/Lípa, Boleslav). První čekající vlak poté vycouval zpět a odjel ze stanice. Trať byla neustále plná. Paradoxně vlaků ze a do Škodovky bylo minimálně.

    Nyní zde hrkají jako tramvaje v hodinovém aktu šílené tramvaje v podobě regionov a ve dvouhodinovém taktu „rychlíky“ v podobě 854 a reko řidičáků. Z osobních vlaků jsou využívané asi 4 páry – když někdo bez auta jede na směnu a ze směny do/ze Škodovky. Rychlíky jsou poloprázdné přes týden. Obsazené o víkendech a o prázdninách. Taktová doprava doslova rozsekala pružnost, variabilitu a hlavně kapacitu mnoha jednokolejných tratí v Česku. Po této trati jezdí nákladní vlaky z a do Škodovky pouze v pracovní dny. I v této podobě se stačí to hafo šílených motoráků pohodově vykřižovat s třicítkou těch nákladních. (a třicítka jich je v GVD plánovaných, ale ve skutečnosti jich jezdí tak 15 až 20). PROPUSTNOST TRATI A LOGIKA PROVOZU NIKOHO, ALE OPRAVDU NIKOHO NEZAJÍMÁ, JDE O INVESTICI:

    Šlo o vybudování perónů jako kráva v Dobrovici, kam už roky nejenže nejezdí z 4 km vzdáleného městečka autobus a žádní cestující, ale na perón není ze silnice udělaná cesta. Šlo o vybudování kilometrového perónu v Luštěnicích, kde občas z dvouvozové regíny vystoupí jedna babka o holi. A teď nás čeká optimalizace Vlkavy/Čachovic – tam bude nástupiště s podchodem… (uff – pro koho?????) a výhybna Straky? Dopadne tak, jako Bezděčín. Křižuje se zde minimálně anebo vůbec. Všechny stanice mezi Boleslaví a Nymburkem jsou stále prázdné. Škodovky se stahují do Nymburka a tam několik dní čekají na ranžíru do doby než se z nich poskládá vlak jedné relace, takže kam je třeba po lokálce mezi Boleslaví a Nymburkem spěchat? Železnice je jedním z dalších obřích tunelů, zrovna tak jako armáda… tlačí se do ní prachy horem a spodem a nikdo ji nepotřebuje… Jen trocha prozíravosti, pohled do budoucnosti, ale koho by to zajímalo… LIKE za http://www.zdopravy.cz, pánové!

    • Krásné svědectví, děkuji.

      Je to škoda že se ignoruje nákladní železnice a velmi se preferuje tramvajizace, byť osobní doprava je nutná, ale měla by se přizpůsobit skutečné poptávce, ne stavět u každé vrby. Myslím že máme trochu nešťastně nastavené podmínky a ještě jsme nebyli od dob Rakouska schopní upravit propojení mnoha tratí tak, aby dávalo lepší smysl. Namátkou třeba trať od Brna do Hrušovan n. J., směrem do Znojma je úvrať. Podobně je trochu zvláštní vedení tratí kolem Olomouce a asi by se dalo najít ještě mnohem víc. To že není mechanismus podpory zavlečkování logistických areálů je obrovská škoda.

    • Dobrý den, díky za velmi zajímavý názor,opravdu tam má být podchod?

    • Pane Sůro, zrovna tak, jako byl podchod plánovaný na Malé Skále a obec se proti té betonové katedrále vzbouřila. Jeden z původních plánů na „optimalizované“ trati MB – NB, byl součástí „oznamovací povinnosti“ o záměru stavby, a byl vylepen na okně neprovozované nádražní restaurace na hlavním „nádraží“ v Boleslavi. Stanice Čachovice/Vlkava – tam byla zakreselna jako pouhá výhybna. Tedy dvě koleje na křižování s centrálním perónem a podchodem, který ústil do parkoviště před staniční budovou. Vlečky a manipulační kolej už v nákresu nebyly. Jako dvojkolejná výhybna tam byly zakresleny Straky. Zatím vše – podle původního návrhu I. etapy klaplo do puntíku (Bezděčín, závory pod dálničním přivaděčem, výhybna; Dobrovice, i Luštěnice. Nevím jak vypadají plány na II. etapu „optimalizace“ dnes. Věci se mění za pochodu a takové signalizační přechodové zařízení jako je ve Smržovce, třeba dovolí podchodu se vyhnout… 😉

    • Podle ZD tam nakonec naštěstí podchod není. Každopádně díky za upozornění, budu zkoumat ZD důkladněji.

  • 610 metrů? Když vlak do MB má třeba 610 m plus dvojče a jste na 645 metrech! Takže vyhozené peníze..

  • Proč tam nedají alespoň 120? Celý úsek je nově v PID a zájem o osobní dopravu by byl, proč nezkrátit jízdní dobu? Třetina trati je absolutní rovinka na 100 km/h a po rekonstrukci to budou dvě třetiny. Proč se nedorekonstruuje i zbytek tratě? Alespoň by to bylo konzistentní.
    Stačilo by tak málo… dodělat zbytek tratě a nasadit nějaký lepší motorák.

  • Nerozhodlo se nedávno někde (nebo je to v TSI), že nové stavby mají umožňovat provoz nákladních vlaků délky 750m? Když už se do toho rve tolik peněz, proč se to aspoň pro ty nákladní vlaky neudělalo pořádně? A aby ta trať k něčemu byla (a investivce dávala smysl), tak bych čekal zkapacitnění ne o 35%, ale nejméně o 100%. Vždyť 38 vlaků za den jsou dva vlaky za hodinu v období 4:30-23:30., to je naprosto směšně málo. Pak se divíme, že vše jezdí kamiony.
    Mě přijde, že tímhle se posuneme tak z roku 1960 do roku 1970.

    • Kdyby se trať zdvojkolejnila a provedla elektrizace, tak to bude ekologické a hlavně se zvýší kapacita, která bude odpovídat exportu do budoucna. A elektrizace se nemusí provádět ihned, ale stačí připravit patky pro sloupy a další věci v zemi (zemnící pásy, apod) a o to by byla následně elektrizace jednoduší.

    • Ale i jednokolejna neelektrifikovana trať (tj. bez nutnosti vykupovat a vyvlastnovat pozemky v obcich a mestech) by mohla mit radove lepsi kapacitu, nez tohle: vyhybny pro nakladni dopravu se mohou udelat „v polich“ a byt dostatecne dlouhe, s vice kolejemi; zabezpečovací zařízení by mohlo umožňovat interval mezi nakladnimi vlaky 3-4 minuty, takže by jich v mezerach mezi osobaky mohlo projet cca 10 za hodinu.

    • Podívejte se na to zase pohledem z druhé strany. ŠKODA nedokáže odbavit vlak o délce 750 metrů. Proč by tedy stanice měly být na tuto délku vlaku stavěny ?

    • 1) Aby se 5 let po rekonstrukci nezjistilo, ze nestacila a aby se cela sit postupne stavela na jednotne parametry.
      2) Kdyz to bude umoznovat trat, tak ta Škoda třeba ty delší vlaky taky zvládne (nebo odbaví dva menší a co nejdříve se spojí)
      3) Vlak o délce 650 bude moci při příjezdu na kolej délky 800m (s návěstidlem na stůj) rychleji uvolnit zhlaví.

    • Síť na jednotné parametry? To jen tak nebude, Mikulov příští rok dostane dvě koleje délky asi 1000m, před ním se dá výhybna Sedlec s délkou asi 250m… Jde o to co se dělá kolem toho, ve výhybně sice nemusíte vykřižovat nákladní vlaky, ale už se tam může vyhnout dlouhý náklad a krátký osobák. Postaví se to co jde, navíc jestli jediný kdo tam vozí náklady je Škodovka a ta vlak 750m nezvládne, tak proč na to stavět?

  • To je prostě opět standardní rekonstrukce – slátatina SŽDC… kousek nový, kousek starý… na kousku úplně nové koleje, na kousku původní, na kousku repasované…

    • Přesně tak. Když už se do něčeho pustí , tak by to alespoň mělo stát za to. První etapa rekonstrukce trati Boleslav-Luštěnice sice představuje zkapacitnění , ale to je asi tak vše… V trati zůstal svršek z osmdesátých let , dovolující maximální rychlost 80 km/h. Myslím , že v dnešní době je naprosto absurdní , aby se na nově rekonstruované trati , která vede v totální rovině , kde směrové podmínky umožňují rychlost 120-160 km/h v převážné délce trasy jezdilo pouhopouhých 80 km/h…

    • Bohužel tyto slátaniny nejsou jen na této trati… jsou to prakticky všechny rekonstrukce lokálek. Po kompletní rekonstrukci se rychlost ze 40 – 50 km zvedla až na 55 km/h…

  • Pánové diskutující, prosím uvědomte si, že nějaká trať do Liberce či elektrizace jsou zatím v plenkách (a tudíž taková miniutopie), kdežto potřeba navýšit přepravní kapacitu (a délku vlaků) je trati Nymburk – M. Boleslav akutní záležitost !!!!!

    • Ale co dělali těch 30let? Když neví co s penězma OPD2. A nevěděli co s penězma OPD1 což bylo důsledné varování.

    • A proč je akutní?!?
      Škoda auto oznámila snad již v roce 2010, že bude investovat do rozvoje a zvýšení výroby.
      Pokud by na Sždc a řsd, seděl někdo s mozkem, tak dnes nemusely být žádné dopravní resp. kapacitní problémy a splácávat polovičaté, pofidérní řešení, které jakž,takž zaplácne současný problém. Ale do budoucna, to neřeší nic.
      Naopak, pouze vyvolá potřebu další investice, která bude do budoucna o to dražší.
      Za šest, sedm let nebude trať opět vyhovovat. Jak rychlostně, tak kapacitně. Rozdíl v ceně, pokud by se trať udělala na hotovo ihned, bude do budoucna cca 3mld.
      Toto považuji, když ne za zlodějinu, tak plýtvání veřejnými prostředky určitě.
      Ministr, jeho podržtašky (náměstci) a ředitelé sždc a řsd mají být především- manažeři a jako takový mít analytické schopnosti. To znamená, že když fabrika oznámí investici a vznik pracovních míst, přichází nutně otázka ,,co z toho plyne pro mne“.
      Jako manažer v dopravním sektoru, musím zajistit aby tam nebyly žádné dopravní problémy.
      Bohužel. To, že ministr nerozumí svěřenému sektoru, bychom nějak překousl. Je to přece jen figurka. Ale, že nerozumí dopravě lidé, kteří mají rozhodovací pravomoc je na kriminál.
      A zatímco řešíme hnízdo za 50 mega, tak tady se vyhazují miliardy oknem a zajímalo by mne, kdo si to odsedí resp. alespoň si udělí Darwinovu cenu.
      Ad. Nová vláda bez důvěry, neměla měnit vedení spr.rady čd ale kompletně pozavírat vedení sždc a min.dopravy do cvokhausu, protože na štábech těchto cirkusů se patrně zbláznili.

  • Úchylné. Hlavně nezlepšit v rámci těch hrozných peněz spojení do Liberce! Borejď by také, když tomu hnízdu velí moulové, kteří se zmohou jen na snadná řešení: „Chceš zrušit trať? Zeptej se mne jak! Podobnost s pyramidálními prodejci produktů herbalife čistě náhodná. Jen menežmentu SŽDC rozdat placky s výše uvedeným nápisem.

    • Do Liberce i tak bude vlak roky prostě o ničem. Můžeš jet busem. A nemusíš ani brečet, že má špatnou barvu a je tam „monopol“, když tam jezdí Zelení

  • Takže 1,4 miliardy na 25 km a pokud vím koleje nevyměněny. A 100km/h.

  • A mohli by to udělat už jednou pořádně? 100 km v rovině? Co tak udělat konečně první etapu Praha Turnov alespoň na 200..

  • Stačí vybudovat spojku Milovice- Všejany a vlaky s auty ze Škodovky mohou jet rovnou do Prahy a nemusí zajíždět do Nymburka. Také by tím vzniklo přímé spojení Praha-Liberec. Stačí vybudovat 4,5 km kolejí a zdvoukolejnit některé úseky.

    • Vy nevíte asi nic o tom , jak funguje nákladní železniční doprava. Nymburk je dnes něco jako hlavní město nákladní železniční dopravy v ČR. V Praze není žádný obrovský příjemce osobních aut a proto není třeba budovat nové přímé spojení Praha-Boleslav pro nákladní vlaky

    • Škodovka nepotřebuje do Prahy. V Nymburku má odstavné parkoviště, odkud teprve vozí auta do prodejen.

  • Nechápu jednu věc. Proč se to dělá na etapy (první rekonstrukce, teď nová výhybna, výhledově druhá kolej + elektrizace)? Proč se nemohlo vybudování výhybny udělat už v rámci rekonstukce?
    Teď se bude řadu let čekat na to, jaká se vybere varianta pro spojení Praha – Liberec a pak se bude možná pokračovat. A mezitím bude potřeba opravit jiné rozpadajícící se tratě, takže druhá kolej prostě nebude a elektrizace snad. Jenže s tou elektrizací souvisí i přepnutí tratě Ústí n. L. / Děčín – Nymburk – Kolín na střídavý proud a tady také není jasné, kdy to vlastně bude. Zatím se o tom pouze a jenom mluví.

    • Proč máme přepínat na nějaký balkánský střídavý systém. Pokud vím tak zatím o tom nebylo rozhodnuto a i další tratě se budují na systém stejnosměrný. Viz Olomouc- Šternberk- Šumperk. Navíc co by dělali dopravci s těmi lokomotivami? Neskutečná investice a výsledek pochybný.

    • Doporučuji, abyste si přečetl výhody a nevýhody obou systémů. Namátkou střídavý systém je levnější na provoz, na druhou stranu stejnosměrné lokomotivy jsou levnější. Pokid v ČR sjednotíme systém ulechčí se tim průjezd nákladů. Nebude potřeba dražší vícesystémová lokomotiva,ale pouze dvoufrekvenční (myslím samozřejmě vlaky Rakousko-ČR-Německo).

    • no balkánský, když odmyslím , že je pro tratě nejvhodnější, tak je tento systém systém ve Velké Británii, Portugalsku, Dánsku a přepíná na něj je i Francie. I nejnovější stejnosměrné lokomotivy jsou 30 let starý. Nových je pouze pár Panterů a ty jdou jednoduše předělat

  • Takže přes 1300 milionů za prodloužení 2 stanic a výhybnu? Nebylo by levnější vybudovat druhou kolej? Jo aha, to by to nesmělo být na SŽDC…

  • Zase polotovar hodný molochu SŽDC… Ta trať vede téměř samou rovinou, navíc v budoucnu součástí trati Praha – Liberec. Jenže protože u nás není koncepce dopravy, tak nevíme zda tudy ta trať fakt povede, takže teď se neví, zda to nezdvoukolejnit rovnou a to samé s rychlostí. Je to opravdu k pláči…

    • Je, opravdu je, to máte pravdu. Z Prahy směr Liberec je železnice opravdu k pláči. Ale už už se blýská na lepší časy, už slibujou novou studii (ona sice bude už asi 12. nebo 13. a kecá se o nich už víc, jak 25 let), ale už bude líp, ANO. Dal bych to, hajzlům jedněm, který tohle ploděj, zaplatit, ty vyhozený prachy za nespočet malůvek a slibů o ničem.