Lepší tramvaj mezi Libercem a Jabloncem bude později, město zarazilo její rekonstrukci

Tramvajová trať Liberec - Jablonec nad Nisou. Foto: Jan SůraTramvajová trať Liberec - Jablonec nad Nisou. Foto: Jan Sůra

Liberečtí radní zastavili plány Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) na rekonstrukci zbývajícího úseku tramvajové tratě mezi

Liberečtí radní zastavili plány Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) na rekonstrukci zbývajícího úseku tramvajové tratě mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou za  617 milionů korun. Důvodem je nedostatek peněz. Městskou firmou současně zmítají spory o vedení, má dojít k personálním změnám v představenstvu.

„Rada ukládá představenstvu DPMLJ okamžitě omezit vynakládání finančních prostředků v souvislosti s realizací rekonstrukce tramvajové tratě linky č. 11,“ uvádí se v zápise z mimořádné Rady města. V praxi tak může DPMLJ zatím pokračovat jen v projektování, ale nesmí rozhodně vybírat firmu, která opraví zbývající úseky. Současně má vedení firmy přehodnotit plán investic a mimořádných oprav do konce roku 2022 s cílem snížit celkové finanční zatížení DPMLJ. Investiční plán představený DPMLJ počítá do roku 2023 s 1,5 miliardami korun do nových tratí i vozů.

Tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem prošla v posledních letech velkou rekonstrukcí, ještě ale zbývá úsek mezi Kyselkou a Měnírnou, dlouhý zhruba pět kilometrů.

Nejde přitom jen o investice, kvůli kterým museli radní omezit firmě plány. Z účtu DPMLJ už minulý týden odešlo téměř 30 milionů společnosti Busline za takzvaný přiměřený zisk z roku 2015. Z registru smluv navíc vyplývá, že si městská firma musela v listopadu půjčit 60 milionů korun od Komerční banky.

Liberci se nelíbí, že DPMLJ počítá s dalším navýšením peněz, které do firmy posílá na zajištění dopravní obslužnosti. Plán firmy počítá s tím, že oproti stávajícím 215 milionů korun ročně pošle Liberec do roku 2022 v součtu až o 283 milionů korun navíc. Liberci se nelíbí, že platby do dopravního podniku nejsou vyrovnané v porovnání s příspěvky z Jablonce. Investice jsou zastavené nejméně do doby, než se Liberec dohodne s Jabloncem, jak opravu tratě a její následné protažení do jabloneckého centra bude financovat.

Personální tahanice

Město chce navíc současně snížit počet členů představenstva. Ze současných devíti jich má být jen pět. Nově namísto lidí nominovaných politickými stranami mají být ve vedení ekonomičtí odborníci a částečně management firmy. Konkrétní jména zatím město neuvedlo. Změnu měla projednávat valná hromada, tedy zastupitelstvo, už v prosinci.  Rada uložila představenstvu její svolání na prosincový termín. Představenstvo se  rozhodlo ji svolat až na konec ledna.

Z debat o personálním vedení se stává mezitím už i téma koaličních hádek. Změna pro Liberec včera oznámila, že navrhne odvolání stávajícího předsedy představenstva Pavla Šulce (exANO) za to, že jím vedené představenstvo schválilo i přes odpor Rady poslání peněz společnosti Busline.

Šulc považuje stav DPMLJ za výborný. „DPMLJ je v dobré ekonomické kondici,“ řekl na dotaz, zda v době úspor není nevhodné svolávat zasedání představenstva do Hotelu Pytloun namísto jednání v dopravním podniku.

Někdejší Šulcův stranický kolega, náměstek primátora Tomáš Kysela, nevidí k jeho konci důvod. „Odvolání předsedy představenstva v tuto stěžejní dobu, v průběhu důležitých vyjednávacích aktivit, uprostřed jednání, je krajně nezodpovědný krok. Je to pouze politické harašení, které má odvést pozornost od stejně důležitých, ne-li důležitějších kauz, které hrozí městu Liberec opravdu velkým průšvihem,“ řekl Kysela.

Tagy DPMLJ tramvaj Liberec - Jablonec nad Nisou
2 komentáře