Železnice

Legenda 810. České dráhy investují do jejich další modernizace

Motorový vůz řady 810 po modernizaci v korporátním nátěru Českých drah. Foto: České dráhy
Motorový vůz řady 810 po modernizaci v korporátním nátěru Českých drah. Foto: České dráhy

Po české železnici jezdí už přes 40 let a zřejmě jen tak nezmizí. Naopak, České dráhy do nich dál investují.

Motorové řady 810, neodmyslitelná součást provozu zejména na regionálních tratích, se dočkaly další modernizace.  České dráhy to uvedly ve své pololetní zprávě o hospodaření. „V prvním pololetí 2017 bylo v případě regionální dopravy investováno přibližně 118 mil. Kč, přičemž se jednalo o modernizaci patrových vozů pro příměstskou dopravu v Praze a Středočeském kraji a dále o investice v oblasti technického zhodnocení stávajících vozidel ve vazbě na zvýšení spolehlivosti, bezpečnosti a kultury cestování. Nejvýznamnějšími položkami jsou modernizace motorových vozů řady 810/809,“ uvedla firma ve zprávě.

České dráhy neuvedly, kolik přesně do modernizace vozů 810 investovaly v letošním roce. „Jedná se stále o menší modernizaci, respektive humanizaci, které probíhají několik let,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Podle něj se uskutečňují vždy v rámci vyvazovací opravy.

Jde například o dosazení nového úspornějšího a ekologického motoru, výměnu oken, dosazení nového interiéru, hlavně náhrada staré nízké lavice s koženkovým potahem polstrovaných sedaček s podhlavníky, opravují se WC, dosazují se háky pro uložení jízdních kol,“ vypočítává Štáhlavský. Za pololetí se tak vylepší kolem osmi vozů.

Podle něj jde stále o  vůz, který je nejefektivnější pro  zajištění provozu na lokálkách s menším počtem cestujících. Aktuálně jich mají České dráhy v provozním stavu 180, dalších 26 je řady 809, které jsou upraveny pro provoz bez průvodčího. Do turnusu jich denně plánují kolem 150 až 160.

Přesto z kolejí postupně mizí. „Nepotřebné vozy postupně rušíme nebo prodáváme, letos jsme prodali například čtyři do Polska. Opravou a vylepšením procházejí vozy, které zůstávají a v příštích letech zůstanou ještě v provozu,“ dodal Štáhlavský.

 

12 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Tohle je informačně nesmírně vděčný web a samotného mě překvapuje kolik zpráv z dopravy se dá prakticky na denní bázi sehnat. Nevím, jak se to daří financovat, ale doufám, že se to povede i dál a obecně je to skvělý počin.

    Jediné, co mě mrzí, je ten lehce bulvární slovník zavlečený sem z nejmenovaného infotainment webu. 810 není „Legenda“, ale srágora dokumentující dno čs. dopravního strojírenství v 70. letech. O „legendách“ se vypravují příběhy, zatímco u 810 jsem i já jako devítileté dítě pochopil, že pravoúhlá lavice je tak trochu debilní nápad. Když už hledáme básnické metafory, kdosi 810 trefně nazval plevelem.

  • To je neuvěřitelný scénář:každopádně to jsou stroje hodné šroťáku už v dnešní době.Ačkoliv nejeden z nás s nimi kdy jel a nesmazatelně zůstanou převážně pozitivně u nás v paměti-ale to už by mněla být minulost.No reklamu rozhodně dělat nadále nebudou-ač budou (mají)jiný motor apod.Z dnešního pohledu cestování je to prostě vozidlo na odpis a jakákoliv modernizace je krok zpět a nejen to- hlavně další nesmyslné plítvání peněz když je potřeba zavádět nová vozidla i na méně vytížených tratích.Je potřeba si konečně uvědomit že i železnice je v 21.století nikoliv v 80 či 90.letech 20.stol.Existuje množství firem kteří rádi vyrobí odpovídají nová vozidla pro potřeby vedlejších tratích s tím že budou na úrovni a budou splňovat předpoklady dnešního trendu komfortu cestování.

  • Do roku 2019 budou investice k 0. Protože nikdo moc neví, co budou chtít regionální politici. Zda by ta investice nesla do kopru.

    • To máte asi pravdu, ale nějak si neumím představit že by se dalo na lokálky najít něco opravdu efektivnějšího, na to kolik se tam vleze lidí je to velmi lehké vozidlo, možná že pokud se je podaří případně dostatečně zmodernizovat co do kultury cestování, bude mít před sebou dalších třeba 20 let provozu.

    • RE: K.S.

      810tky a Regionovy, toť reálný horor lokálních tratí. Nevím jak jsou na tom nákladově na provoz, ale kulturu cestování v nich nelze zlepšit reálně pouze výměnou klik, potahů nebo tak něco. Největší problém těchto vozů je trakce a podvozek, ze kterého pramení většina neduhů jejich provozu (slabý výkon, průjezdy obloukem a obecně reakce podvozku na stav svršku). Nahradit by to šlo i nákupem z jiných železnic (třeba Arriva má obstojné motoráčky), ale to už je o investicích, na které prostě není. Místo toho se bude dalších 20 let lepit, látat a obecně plýtvat veřejnými financemi.
      Mimochodem modernizace Regionovy byla exemplárním příkladem vyhozených peněz, bylo to prostě předražené.

    • RE: Sova
      Když drncá 810 ka, tak je problém obvykle zejména v kolejích. Že jsou po 50 letech už prostě v..
      810 ka na krátké regionální trati je adekvátní a efektivní. Je modulární, nemá EU kraviny typu DPF. S novými nepravoúhlými sedačkami je i pohodlnější.

  • Jo, prodali do Polska…
    Treba z Kolina sla jedna pryc. Na 4denni obeh zustaly 4 motoraky. Zaloha 0. Strojmistr se modlil, aby nektery motor nekleknul, protoze by jedna trat dojezdila… odbornici na slovo vzati jsou v tom draznim „menedžmentu“ v poslednich letech… jak se jeden kravatak z nadrazi jednou vyjadril: nejlevnejsi vlak je ten, ktery vubec nevyjede. A podle toho se soustruzi ridi dodnes…

  • „Aktuálně jich mají České dráhy v provozním stavu 810“ – Tolik jich ani nebylo vyrobeno, nemělo to být 180? 🙂