Názory Železnice

Krtek v Indii: Tamní železnice se mění, na některých trasách se neliší od Evropy

Šéf ČD Pavel Krtek ve vlaku z Dillí do Agry. Foto: ČD
Šéf ČD Pavel Krtek ve vlaku z Dillí do Agry. Foto: ČD

Předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Pavel Krtek v říjnu navštívil Indii. Své postřehy z cesty do nejlidnatější země sepsal v textu pro server Zdopravy.cz

Jakkoliv se nám může zdát Indie vzdálená, mnohé české firmy z oboru železničního průmyslu se již na tamním trhu etablovaly. Například Bonatrans v druhé nejlidnatější zemi světa úspěšně působí a dodává indickým drahám kola a nápravy. Říjnová cesta českých podnikatelů v režii Asociace českého železničního průmyslu (ACRI) a Zastupitelského úřadu ČR v Dillí se proto jeví jako logický krok. Indický trh je obrovský a může znamenat příležitost jak pro české podnikatele, tak pro České dráhy.

O tom, že se v zemi, která proslula fotografiemi s cestujícími na střechách vlaků, mnohé mění, jsem se přesvědčil cestou z Dillí do Agry. Tamní nádraží připomínají ta naše, byť před rekonstrukcí. Ve voze nás přivítali květinami a se snídaní přijel stevard oblečený v tradičním úboru hned třikrát, pokaždé s jiným chodem. Přiznám se, že mě trochu překvapilo, že se úroveň cestování na této lince zase tak moc neliší od středoevropských standardů. Vlak byl čistý, i když je znát, že má už hodně najeto.

Jako generální ředitel českého národního dopravce jsem byl organizátory obchodní cesty přizván, abych našim firmám při jednáních s indickými partery poskytl doporučení. Sám jsem nicméně dostal příležitost mluvit se zástupci Indických drah i s tamním unijním ministrem železnic Piyush Goyalem o tom, co by jim mohly nabídnout společnosti Skupiny České dráhy.

Nejde přitom o osobní dopravu. Už proto ne, že Indie má svého státního dopravce. Řeč byla o přepravě kontejnerů se zbožím do Hamburku, odkud by se na lodích plavily do Indie a na základě smluv s indickým operátorem po kolejích až ke koncovým zákazníkům. Další naše dcera, Výzkumný ústav železniční, dnes poskytuje špičkové služby výrobcům kolejových vozidel z celého světa a náš Dopravní vzdělávací institut by jistě dokázal školit indické strojvedoucí. Někomu se to může zdát málo reálné, ale stejnou službu poskytuje Polákům a o tomtéž jedná s Indonésií. Proč tedy ne s Indií?

Indické dráhy jsou jedním z největších železničních přepravců světa. Zaměstnávají přes milion lidí a každoročně využije jejich služeb přes 9 miliard cestujících. Za rok přepraví miliardu tun nákladu. Pro nás tedy potenciální zákazník, který se navíc velmi zajímá o náš systém zajištění bezpečnosti železniční dopravy a o standardy kvality běžné v evropských zemích. Také o tom jsem coby člen vedení Společenství evropských železnic (CER) na indickém ministerstvu hovořil. Indové mají zájem svou železnici zdokonalovat a investovat do ní. A k tomu potřebují zkušené partnery. Díky říjnové misi českých firem jsme o krok blíže k tomu, abychom se mezi ně zařadili i my.

Pavel Krtek

3 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Chtěl bych v první řadě pozdravit p.Krtka (je jistě také velký fanda železnice)A poděkování za dojmy a fakta z cesty po pro nás exotické zemi.Velmi mne zaujal zájem indů o nákladní přepravy mezi kontinenty a hlavně s naší zemí.Já se o nákladní přepravu dost zajímám a jsem rád za jakékoliv informace které se mimochodem těžko získávají.Je to potěšující že takováto země spatřuje velký potenciál do budoucna v nákladní železniční přepravě.Jak říkám čím víc bude přibývat nákladních přeprav po železnici tím lépe už proto že se odlehčí jiným vytíženým dopravním proudům a hlavně vidět na železnici nákladní vlaky přepravující rozmanité komodity je opravdu skvělé.A ještě to posílý naše hospodářské odvětvý.Zajímalo by mne zdali se Indie např.chystá na výstavbu terminálů kde by bylo možno zboží logisticky zabezpečovat případně zdali již nějaké terminály má.

  • Zaměstnávají přes milion lidí a každoročně využije jejich služeb přes 9 miliard cestujících…. vzhledem k celkové pozemské populaci převážejí asi i mimozemšťany …

    • Víte, kolik ročně svezou České dráhy a kolik je v Česku obyvatel?-)