Železnice

Království železnic postaví nové velké kolejiště ve vídeňském Prátru

Vídeňské Království železnice bude moci využít pro provoz model railjetů Českých drah, který je ve Vídni běžně k vidění. Foto: Království železnic
Vídeňské Království železnice bude moci využít pro provoz model railjetů Českých drah, který je ve Vídni běžně k vidění. Foto: Království železnic

Druhá největší modelová železnice na světě Království železnic expanduje za hranice. S majiteli vídeňského zábavního parku Prátr, tedy vídeňskou radnicí, se dohodla na stavbě nové expozice modelového kolejiště.

„Optimistická varianta je otevření na příští Vánoce, reálnější během roku 2019,“ říká zakladatel a šéf Království železnic Matěj Horn. Podle něj vyšly tamější úřady vstříc nižší cenou nájemného, které se pozemek o rozloze 5000 metrů čtverečních pohybuje v řádu desetitisíců eur za rok. „Hledali využití pro zimní provoz, kdy je Prátr prázdný,“ vysvětlil Horn.

Investorem je rakouská společnost KdE, GmbH, která na stavbu získala úvěr a stojí za ní Horn se svým obchodním partnerem Miroslavem Plíhalem. I když v Česku Království železnic nevydělává, v Rakousku nemá problém se dostat zisku. „Je to o výši nájmu. V Praze nám dělá 70 % nákladů, ve Vídni výrazně méně,“ řekl Horn. Podle něj mají na celý projekt studii proveditelnosti od společnosti Deloitte a banky neměly problém akci financovat.

Firma se v říjnu dohodla na další desetileté smlouvě ve stávajících prostorách v Praze na Andělu, i když původně se měla stěhovat na Palmovku do nové budovy radnice Prahy 8, která ale stále není hotová. Nová smlouva je pro Království železnic podle Horna mírně výhodnější, přesto si dlouhodobě hledá v Praze jiné prostory.

Ve Vídni chce vybudovat model Rakouska, pomáhat mu s projektem bude architekt Patrik Kotas. Novinkou budou i venkovní prostory, kde bude provozovat zahradní železnici.

8 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Kdo videl Wunderland v Hamburku a srovna s vytvorem ze Smichova… Je to spise k placi. Tolik promrhaneho prostoru, tolik nevyuzitych prilezitosti a uprimne – tak zfusovane modelarske remeslo, ze je mi tech Videnaku lito.

    • S Wunderlandem se podle mě nedá nic srovnávat. Byl jsem tam zatím jen dvakrát, ale příští rok pojedu znovu. Srovnávat to na Smíchově s Wunderlandem nelze už vůbec. Na podívání ano, ale jinak jsem viděl už několik líp zpracovaných klubových kolejišť. Ale třeba rakušák zaplatí lepší práci… 😀

  • Kdo byl ve Wunderlandu v Hamburku, dá mi za pravdu, že to v Praze zfušovali. Na Andělu je to paskvil. Jestli takhle se chtějí ve Vídni prezentovat, tak to bude smutný příběh

  • Porovnám taky rád, ale kdyby, jak výše uvedeno, dodělali nejdřív to v Praze, taky bych se nezlobil..

    • Pokud na to v Praze není dost prostředků a pokud ve Vídni budou, tak by to dopadnout mohlo. Pokud to je navíc tak jak dole píše gogo, tak se opravdu něco špatně dodělává, máte problém s architekturou mladší století a podobně. A zase skanzen taky jezdit nechcete. Podle mne by se jim tam do toho mohlo podařit zakomponovat i kus našeho příhraničí, třeba trať Břeclav-Znojmo, čímž se to dá oživit a zároveň udělat neskryté skryté nádraží v podobě stanice Břeclav přednádraží.

      Hmm, asi jim to pošlu jako námět.

  • No jsem zvědav. Zvláště když v Praze se potichu ustoupilo od dokončení celého kolejiště a v podstatě celá jedna velká část chybí a místo ní se tam strká kde co, aby to nevypadalo prázdné. V každém případě pokud se to realizuje, rád se pojedu podívat a porovnat, Vídeň je kousek.

    • Je těžké něco dokončit když např. tam dali hotel na Jěštědu tak ho zas museli dát pryč protože s vystavením nedali architekti souhlas, místo aby byli rádi že jejich výtvoru někdo dělá reklamu zdarma.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora