Lidé Rozhovory

Končící Ťok: Síla brutálního lobbingu majitelů STK překračuje možnosti ministerstva

Dan Ťok se označuje za sběratele kladívek. Po něm má přijít střihač pásek. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Dan Ťok se označuje za sběratele kladívek. Po něm má přijít střihač pásek. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ministr dopravy Dan Ťok v příští vládě nebude, potvrdil Hospodářským novinám. Spolu s ním skončí i jeho náměstek Jakub Kopřiva. Oba odejdou znechuceni vývojem kolem tendru na nového provozovatele mýtného systému, který byl nedávno zrušen Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. „Nechci svítit při obnovování kontraktu pro Kapsch,“ říká Ťok v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz. Přesto považuje dotažení tendru k vyhlášení vítěze za úspěch. Naopak za neúspěch má situaci na trhu STK.

Nemáte pocit, že jste v poslední době neměl stranickou podporu? Premiér vás nijak výrazně nepodpořil například s mýtem.

Pan premiér mě podpořil, problém je, že ten tendr je zkrátka nechtěné dítě. Na rozšíření (zpoplatněné sítě, pozn. red.) trvala v minulé vládě sociální demokracie. Hnutí ANO to nepodporovalo a těch 900 kilometrů byl nějaký kompromis, který jsem měl realizovat. Dostali jsme se poměrně daleko, máme vítěze a hlavně, vůbec poprvé známe tržní cenu za výběr mýta. Mimochodem, je mnohem nižší, než ta, kterou jsme deset let platili. Jenže pak přišly volby, změnila se vláda, změnilo se vedení sociální demokracie a už to nechce. Nechtějí to ani komunisté a za případným zrušením tendru všichni vidí příležitost udělat to jinak. Jediné, co tomu brání, je moje osoba. A protože nechci být překážkou při sestavení příští vlády, ani nechci svítit při obnovování kontraktu pro Kapsch, je ta správná chvíle odejít.

Dotáhl jste to na druhého nejdéle sloužícího porevolučního ministra dopravy. Co považujete za svůj největší úspěch?

Podařilo se toho hodně, zahájili jsme výstavbu 155 kilometrů dálnic a otevřeli 97 kilometrů dálnic. Příprava staveb se v předcházejícím období skoro zastavila a my jsme jí znovu rozběhli. Hlavně jsem ale sbíral kladívka, co se s nimi poklepává základní kámen. Můj nástupce se může těšit na stříhání pásek a to vždycky vypadá lépe. Kromě výstavby jen tak namátkou můžu jmenovat konec předražených registračních značek (dneska je kupujeme o polovinu levněji, než když jsem sem přišel), po mnoha neúspěšných pokusech vysoutěžená zimní údržba silnic I. třídy. A dalo by se pokračovat.

Co se naopak nepovedlo, co bude muset řešit akutně váš nástupce?

Já sám považuji za neúspěch fakt, že se nám nepodařilo ani trochu liberalizovat trh stanic technické kontroly, a že motoristé musí podléhat diktátu majitelů STK, kteří si dokázali zlobbovat nejen Poslaneckou sněmovnu, ale i Legislativní radu vlády v tom, že se prakticky nedá založit ani jedna nová stanice. To, že motoristé musí v některých měsících stát na STK hodinové fronty a třeba si i brát dovolenou aby prošli kontrolou je podle mě skandální. Ale musím pokorně uznat, že síla brutálního lobbingu majitelů STK vysoce překračuje možnosti ministerstva dopravy.

A co mýto? Je to tedy úspěch nebo spíš krach?

Já považuji mýto za úspěch. Vzpomeňte si na titulky o tom, že MD nedokáže zajistit výběr mýta po roce 2016 a že nejsme schopni žádnou soutěž na mýto vypsat. Nejmenovaný novinář, který měl svůj dehonestující článek nadepsán titulkem „Mýto: Prostě ho nebudeme vybírat!“ se mi dodnes nedokázal omluvit. My jsme zajistili výběr mýta po roce 2016 a to o půl miliardy levněji, vypsali jsme soutěž a výsledek soutěže transparentním způsobem prokázal, že mýto jde vybírat o miliardu ročně levněji, než tomu bylo v minulém období. Ministerstvo a já jsme svoji práci udělali – co chybí je zásadní politická podpora, aby byla vůle tento výsledek akceptovat. Od stávajícího provozovatele jsme útoky na soutěž a její výsledek čekali, ale že se ke Kapschi přidá velká část české politické scény, profesních organizací, odborů a státních orgánů mě hodně zaskočilo.

Stihl by se nový tendr?

Tvrzení, že do roku 2020 by mýto ještě šlo celé znovu vysoutěžit, je podle mě naprostá fata morgána. Naproti tomu stávající tendr se dá pořád ještě dotáhnout do konce, jen by se k tomu musela najít politická vůle. Svému nástupci v každém případě řeknu, jak bych to udělal, a bude na něm, jak se rozhodne. Pořád také platí, že pokud budeme soutěžit stávající rozsah zpoplatnění nebo rovnou obsluhu stávajícího systému, dáváme to znovu Kapschi. Ale možná je to právě to, oč některým jde, a tak to půjde jako po másle.

Co budete dělat dál vy sám?

Zvažuji, jestli v politice zůstanu, nebo skončím úplně. Nicméně je to stále otevřené, čemu se dál budu věnovat. Chtěl bych si hlavně nejdřív odpočinout, za čtyři roky jsem neměl žádnou pořádnou dovolenou. Pak uvidím.

15 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Děkuji panu ministrovi za dobrou práci, povedlo se mu zlepšit komunikaci a informovanost, přineslo to sice spoustu negativních názorů, a méně pozitivních ale je to mnohem lepší než nevědomost. Hlavně je ministrem co se nebojí, nejezdí na populistické vlně, hodně se učí z chyb, to se na ministerské pozici nevidí.

  • „Síla brutálního lobbingu majitelů STK překračuje možnosti ministerstva.“
    Tahle věta v podstatě skandální. Kdo jiný by měl mít páku na STK než ministerstvo? A když ji nemá, ta kdo jiný?

    • Ministerstvo pouze připravuje zákon. Schvalují ho poslanci a senátoři, podepisuje prezident. V případě STK ministerstvo skutečně předložilo zákon výrazně uvolňující trh a zavádějící větší konkurenci u STK. Pak zákon doputoval do Sněmovny a výsledkem je, že je víceméně vše při starém.

    • STK je problém, a to právě i v tom, že to dělají soukromníci namísto státu. Jedná se o dědictví a rozhodnutí ODS nomenklatury (neděkujme panu Římanovi), která tento „netrh“ uvolnila. Je logické, že pokud si chce stát víceméně represivně hlídat technický stav vozidel, tak to nemůže přepustit do soukromé sféry, kde obecně platí „za peníze v Praze dům“.. Jednotnost cen a rovnováha v rozmístění STK je pak taky mimo stát, když tento ty stanice neprovozuje.

  • Další přiznání na téma, kdo tahá za kratší konec politiky … ve všech oborech a šup až na vrchol a na pyramidu… (ta se nacháí někde jinde, že…?), a tak se nasadí další loutka a ta vydrží pokuď to půjde a pak další a další …

  • Zreformování ŘSD by byl úspěch, zjednodušení stavebního procesu by byl úspěch. Nic z toho se nestalo. Ťok bude zapamatován jako nemastný neslaný ministr. Nic vyloženě zlého nespáchal, nic vyloženě pozitivního se mu nepovedlo. Jedna z řady šedých úředních myší stojících za procesem postupného zpomalení vývoje českého hospodářství i společnosti.

  • Ačkoliv společnost Skanska po svých zkušennostech výsostně nesnáším. Být ministrem na této fuknci a vůbec v jakémkoliv kolektivním orgánu je velice těžké. (kolektivně packané rozhodování, zvláště s kaziči). Ale Ťok byl podle mě pozitivním ministrem. A jít do politiky navíc za ANO není jednoduché. Kéž by Babiš prostě postupoval tímto způsobem, že na funkce ministrů by najímal profesionální manažery s životopisem z oboru. (tak jako Singapore) Nikoliv politické trafikanty.

    • Vy jste se zbláznil.
      Experti, odborníci na vysokých postech. Profesionálové , kteří rozumějí oboru.
      A komu, kromě státní pokladny a deseti miliónům obyvatel tím prospějete.
      Vy vůbec necítíte s ministerskými úředníky, náměstky, ani jejich rodinami. A co jejich děti na Dijonských lyceiích, oxfordech. Potom by museli jezdit v superbech místo medvěda a děti chodit do státních škol.
      A lobbisti taky nebudou mít co žrát.
      Toto by jste opravdu chtěl?

    • Tak třeba 2015 se povedlo udělat hodně modernizací. Bohužel v OPD2 se to asi z nějakého důvodu už nezopakuje. (šlo to částečně do vozidel)

  • Škoda ho rozhodně nebude, kromě hloupé represe na řidiče neudělal prakticky nic. Bohužel se obávám, že přijde ještě něco horšího, jak už je v ČR zvykem, když si člověk řekne, že „hůř už to nejde“….

    • Jan:
      Nejen Řebíček – těch opravdových škůdců bylo víc, a Ťok rozhodně není tím úplně největším. A nelze zapomínat, že je tam „na pobřeží“ také velký aparát úředníků, kteří působí dlouhodobě zlo a škody bez ohledu na to, kdo a ze které partaje je právě jejich formálním resortním (i politickým) „štítem“.

    • Ťok nebyl vůbec špatný ministr. Mám obavy, kdo nastoupí po něm..

    • Řebíček, Slamečka, Říman, Bárta, Šimonovský, Stanjura ….

      Každý stihl v nějakém smyslu udeřit do již tak dost ofackovaného panáka jménem MDČR.

      co se týče lobbingu, tak nejvíc lobbisty krmil Řebíček a Říman (zřejmě to kouzelné Ř). Ťok ale neskutečně ustupoval třeba ČESMADU a výsledkem je bordel na silnicích v podobě povalujících se kamiónů po škarpách….
      Jo a jeho represivní legislativní zásahy do zákona o silničním provozu byly zase namasírovány Policií ČR, která ty přestupky pak nedělá, takže ve výsledku nárůst administrativy apod…..

Newsletter

Partneři


Výběr editora