Cestovní ruch Vodní doprava Zprávy

Komory na horní Vltavě budou v provozu denně, budějovický přístav prudce zdražil

Zdvihací most nad vjezdem do českobudějovického přístavu České Vrbné Autor: Zdopravy.cz
Zdvihací most nad vjezdem do českobudějovického přístavu České Vrbné Autor: Zdopravy.cz

Dnes odstartovaná sezona na nové vodní cestě mezi Českými Budějovicemi a Orlíkem přinese zlepšení služeb plavidlům a jejich vůdcům. Povodí Vltavy totiž výrazně rozšiřuje provozní dobu pěti plavebních komor na cestě. Zdymadla budou v sezoně od května do konce září otevřena denně, a to od osmi ráno do sedmi večer s hodinovou polední přestávkou (12:00 – 13:00). Výjimkou je neděle, kdy provoz skončí už v 17:00. Vyplývá to z předpisu Státní plavební správy.

To je ve srovnání s minulou sezonou zásadní zlepšení, loni byla zdymadla v pondělí, ve středu a ve čtvrtek bez obsluhy. Proplavení bylo sice možné dvě hodiny předem objednat, muselo se ale uskutečnit před třetí hodinou odpolední.

Rozšíření provozní doby plavebních komor ale není jedinou novinkou z hornovltavské vodní cesty, která byla po deseti letech výstavby a dvou investovaných miliardách dokončena teprve před rokem. Druhá novinka majitele lodí už tolik nepotěší. Povodí násobně zvýšilo ceny stání v českobudějovickém přístavu České Vrbné. Zatímco v minulých letech vyšel měsíc na 700 korun, letos je to 1800 korun. Tím se přístav ve správě Povodí Vltavy dostává na téměř stejnou cenovou úroveň jako nedaleká marína v Hluboké nad Vltavou (1950 korun měsíčně). Tu spravuje na základě smlouvy s Ředitelstvím vodních cest soukromá firma.

„Cena stání je koncipována tak, aby při plném obsazení přístavu po celou plavební sezonu byla reálná návratnost nákladů spojených se zajištěním provozu přístavu,“ sdělil vedoucí budějovického střediska Povodí Martin Kaiser. Podle něj ceny v uplynulých sezonách byly koncipované jako startovací s cílem podpořit rozvoj plavby na nově otevřené vodní cestě. „Vzhledem k současnému zájmu o rezervace jsem přesvědčení, že i pro širokou veřejnost jsou tyto ceny nadále dostupné,“ dodal Kaiser.

Strašákem vltavské cesty nicméně zůstává nedostatek vody, který loni vedl k uzavření plavební komory Kořensko pod Týnem nad Vltavou. Tím byla cesta mezi Budějovicemi a Orlíkem přerušena. Výrazným nedostatkem vody trpí Vltava i letos, uzavírka Kořenska je tak znovu velmi reálná.

Plavební komory na horní Vltavě: České Vrbné (České Budějovice), Hluboká nad Vltavou, hráz Hněvkovické nádrže, jez Hněvkovice, Kořensko.

5 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Hm – z verejnych zdroju se za miliardy vybudovala vodni cesta pro zabavu milionaru, ktereri vlastni plavidla. Ekonomicke vyuziti je 0,0. A dalnice je v nedohlednu :(((

    • No zrovna tam, kde se zplavňovala Vltava, je dálnice buď v provozu, nebo se čile staví. 🙂
      Jediný detail je, že končí v Miličíně. 😀

    • Vy si myslíte, že kdo je vodák tak je milionář? Vždyt za cenu kola máte lod i s motorem.

    • Přesně tak, Jižní Čechy potřebují dálnice, jako sůl. Čtyřka i trojka jsou málo! Je sice paráda, že se rychle a pohodlně dostanou auty třeba z Tábora do ČB, ale pak tam jak mameluci krouží a nemohou zaparkovat. Napadla nějakého dopravního experta i tato souvislost? Sebevražedná, v souvislosti s totálním a soustavným ničením veřejné dopravy, které ten kraj sužuje?

Newsletter

Partneři


Výběr editora