Doprava ve městě Taxi

Kolik jsem prodělal s taxíky? To řeknu až na smrtelné posteli, říká Jančura

Radim Jančura, majitel Student Agency a RegioJetu. Foto: RegioJet
Radim Jančura, majitel Student Agency a RegioJetu. Foto: RegioJet

Radim Jančura odchází po více než čtyřech letech z byznysu s pražskou taxislužbou. Svoji společnost Tick Tack prodal největší pražské taxislužbě Taxi Praha. V rozhovoru pro deník Zdopravy.cz vysvětluje, proč se nakonec rozhodl z oboru odejít.

Při pohledu do výsledků firmy mě napadá jako hlavní důvod její ztrátovost. Je to tak?
Je to jeden z důvodů. V posledních měsících eliminujeme vše, co generuje ztrátu, i když bychom dříve dali ještě větší šanci na to, aby se byznys překlopil do zisku. Proto teď rušíme některé autobusové linky, i když dříve bychom jim dali ještě šanci.

S čím to souvisí?
Jeden důvod je stále zákopová válka s FlixBusem. Nemají zjevně problém jezdit na řadě tras za poloviční ceny a je jim jedno, jakou ztrátu mají. Na to musíme také nějak reagovat. Druhý důvod jsou vlaky. Rosteme od 30 % a chceme dál expandovat a to znamená, že potřebujeme peníze na další rozvoj.

Taxíky pro vás byly ztrátové. Kde se stala chyba?
Nepodařilo se nám zatím dostat na úroveň počtu aut, při které bychom vydělávali. V Praze je potřeba alespoň 500 aut, my jsme na 200. Fixní náklady na dispečink jsou přitom stejné, jako když máte 100 nebo 500 aut. Naše taxíky tak budou pro Taxi Praha v podstatě okamžitě ziskové. Ale je třeba říci, že i my jsme se po letech také dostali konečně takřka na vyrovnané hospodaření. Ale taxislužba prostě pro ziskové podnikání musí mít větší rozsah.

Proč nebylo možné navýšit počty řidičů?
Nejsou. Měli jsme poměrně striktní podmínky, hodně jich u nás neprošlo, nepřijímali jsme například řidiče v exekuci.

Jednali jste o prodeji ještě s někým jiným?
V Praze není prakticky s kým jiným. Taxi Praha máme za slušnou firmu, která se na obor dívá podobným pohledem, jako my. Nedokáži si představit, že bychom to prodali třeba AAA Taxi. Zájem měl ještě jeden brněnský investor, ale nakonec jsme se nedohodli.

Mělo na rozhodování i to, co se v oboru děje? Velký nástup aplikací, Uberu?
Určitě. Trh prochází velkou změnou a osobně si myslím, že zejména menší taxislužby skončí nebo se spojí s velkými, držet dispečinky pro málo aut nebude udržitelné.

Kolik jste nakonec na taxících prodělali?
To po mě nechtějte vědět. To řeknu na smrtelné posteli.

Znamená pro vás nepovedená investice do taxíků nějaké poučení?
Určitě. Nikdy nemá smysl se pouštět do oboru, kde je možné se částečně pohybovat v šedé ekonomice. Taxíky jsou podobné, jako třeba restaurace před EET. Poctivé firmy, ale i spousta nepoctivých, podmínky nejsou stejné. Přesto věřím, že můj vstup do oboru přinesl alespoň částečné zlepšení služeb v oboru a zákazníci to vidí.

Jak budete s Taxi Praha dál spolupracovat?
TICK TACK a GREEN PRAGUE také zůstávají preferovanými partnery jak pro Student Agency, Orbix, tak pro klienty vlaků a autobusů RegioJet. Budeme je našim klientům dále aktivně nabízet jako nejtransparentnější taxislužbu s vysokým standardem služeb. Na tom se nic nemění.

15 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Taxi v Praze je tvrdý oříšek.
    Zejména maximální cena 28/km asi posledních 15 let a většina jezdí pod ní.
    Pokud je plátce, tak ta cena je už včetně daně.
    On to navíc pojal dost netradičně – řidič zaměstnanec je nesrovnatelně dražší než živnostník a Audi mnohem dražší na provoz než Oktávka. Prostor na zisk tam nevidím.

    • Ona ta taxikařina u nás viditelně spěje tam, kde v západní Evropě už dávno je – že ji budou dělat za minimální mzdu přistěhovalci, se kterými se ani nedomluvíte.

  • bych se bál, že Brno – Wien bude brzy problém…. představte si nablejskaný Wien Hbf, nablejskaný railjety öbb / čd a teď si to tam v neděli přihnal děsivě špinavej regiojet. o ovsazenosti jsem již psal.

    k tomu Rakušáci v tisku jedou kampaň, na svoje öbb jsou hrdí a moji známí se mě ptali, co je pravdy na tom, že ty žlutý vlaky na Prahu jsou šroty a že při tý ceně jsou nějaký divný?

    • Až budou ČD jezdit bez dotací tak teprve můžeme hovořit o rovných podmínkách na trhu.

    • Noerf. Proboha co se tady pořád navážíte do ČD!!! I jiní dopravci jezdí dotovaný. Třeba GW (Most – Plzeň, šumavské lokálky). Říká se dotace, ale jinak je to platba za objednanou službu!!! A to, že někteří dopravci jezdí na svoje podnikatelské riziko ( i některé spoje ČD), tak to je jejich věc. Vy, když někomu poskytnete nějaké služby, tak taky zadara? No, tak to jste teda borec. A ostatní, co mají tady pořád řeči o platbách za objednanou službu pro ČD, vy snad neplatíte za plyn, elektřinu, vodu, topení, internet, telefon atd? Tak už si to laskavě uvědomte.

    • Špinavej Regiojet? Prosím vás co to tady píšete? A hlavně regiojet má aspoň nadstandardní služby a hlavně dostupně a ne jako uřvané ÖBB. Rakušáci řvou proti všemu a já jsem rád, že se tam přihnal RJ a trošku to tam rozpumpoval. Jsem dokonce hrdý na to, že soukromá česká firma je takto ve světě vidět. A namachrovaným ÖBB to přeju, ať třeba prasknou. A to nemluvím o zastávce Stadion, kde vládnou źlutý autobusy RJ a odjíždí pomalu co pět minut. Měli byste být všichni rádi a hrdí na to co Student Agency dokázala a že díky Radimovi jste začali cestovat důstojně a v luxusu. Ale to ne zase nevděčný český držky budou furt prudit.

  • Nechápu, proč říká, že rostou o 30% u vlaků, když započítal do růstu vlaky na Brno, které dříve nejezdily.
    Přitom realita obsazení je kromě pátku a neděle hlavně u „Vídeňáků“ u VĚTŠINY spojů zatím špatná. Obzvláště v úseku Brno – Vídeň, kde to bylo dobrý tradičně do Vánoc. Vzhledem ke konkurenci a tedy i nízkým cenám bych to viděl jako“problém“….

    • Na režijku vás nevzal? Podívejte se na ceník a obsazenost a jestli pracujete, tak z daní se kupují vlaky čd a néé jančurovi.()

    • On ten vas nick evidentne nektere lidi mate vic nez samotny text:-)))

    • Nevím co je na textu k nepochopení.

      Co se týká nicku, ten jsem si dal první přízpěvek tady, kdy jsem se už nevím u čeho, Regiojetu zastával.
      Je pravda, že to může být matoucí u témat týkajících se Regiojetu….

  • To sedne, že nenašli řidiče, já třeba zase znám jen řidiče taxi s exekučkama a bydlišti na radnici.