Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Kilometr za 134 milionů. Prodloužení D6 mají na dosah Habau, Alpine Bau a Berger

Stavba na D1, foto: Ministerstvo dopravy
Stavba na D1, foto: Ministerstvo dopravy

Podzimní série otevírání obálek na Ředitelství silnic a dálnic pokračovala v pátek u karlovarské D6. Firmy se tentokrát střetly o stavbu jejího 5,6 kilometru dlouhého pokračování od Nového Strašecí k Řevničovu. Na prvním místě se mezi jedenácti zájemci, kteří nakonec podali cenovou nabídku, umístilo podle informací deníku Zdopravy.cz konsorcium firem Habau, Alpine Bau, Berger Bohemia a Berger Bau.

Uskupení přišlo s cenou 745 milionů bez DPH, což představuje necelých 65 procent ceny očekávané projektanty (1,153 miliardy). Souboj byl přitom tentokrát velmi těsný. Druhý v pořadí, skupina Porr, hodlal úsek zbudovat jen o dva miliony dráže.

Obě nabídky přitom nejsou vůbec nejnižší. Až na 698 milionů bez DPH stlačilo cenu sdružení VHS Teplice, Herkul a Bögl Krýsl. Ztratilo ale body za délku záruky, když nabídlo jen 72 měsíců místo obvyklých 120. Proto je zatím v předběžném hodnocení třetí. Konečné slovo bude mít ale hodnotící komise, která bude zjišťovat, zda nabídka sdružení splňuje všechny podmínky.

V soutěži se objevily znovu zahraniční firmy, které dosud v Česku nic nepostavily. Opět se hlásí například společnost Euro – Asfalt z Bosny a Hercegoviny, která dala nabídku společně s firmou Gardenline a Synerem. Novým zájemcem je i italská společnost Grandi Lavori.

Soutěž o D6 je další v pořadí, která ukazuje na výrazný propad cen infrastrukturních staveb. Pokud Ředitelství silnic a dálnic uzavře smlouvu s prvním v pořadí a cena se během výstavby zásadně nezvýší, získá stát kilometr dálnic za 134 milionů korun. To je jedna z nejnižších cen za kilometr dálnice v historii ŘSD.  Cena je ale nízká i díky tomu, že na trase není jediná mimoúrovňová křižovatka.  Podle letáku ŘSD z roku 2011 přitom tehdy silničáři čekali, že je kilometr na stejném úseku bude stát třikrát víc. Aktuální informace o stavbě jsou na stránkách ŘSD.

Výstavba D6 se přitom potýká s permanentním skluzem. Stavba zmíněného úseku se zřejmě nestihne zahájit ani letos, jak slibovalo ministerstvo dopravy, ale nejspíš až příští rok na jaře. Trvat by měla tři roky. V běhu jsou i paralelní soutěže na navazující obchvaty Řevničova a Krušovic a také Lubence. Jejich zprovozněním se výrazně uleví řidičům i obyvatelům.

Na všechny tři stavby na D6 bylo druhé kolo výběrového řízení zahájeno 1. června. Podle ministerstva dopravy už mmá stát k dispozici všechny potřebné pozemky a nebude třeba vyvlastňovat.