Autobusy Železnice

Kde vezme stát peníze na slevy ve vlacích a autobusech? Seškrtá školství i vědu

Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Vláda zveřejnila, kde chce letos vzít ve státním rozpočtu peníze na více než tři miliardy korun, které má letos zaplatit dopravcům za nově vymyšlené kompenzace za slevy ve výši 75 % pro studenty až do 26 let věku a seniory.

Na slevy se složí celkem 28 ministerstev a úřadů, vyplývá z přílohy usnesení vlády, kterým slevy zavedla. Na seznam upozornil jako první Magazín Perpetuum, který se zabývá vzděláváním. Právě školství a věda přijde o nejvíce peněz.

Na opatření, které opozice i dopravní odborníci kritizují jako populistické a nesystémové, nejvíce zaplatí krácením rozpočtu ministerstvo školství: 400 milionů korun. Více zaplatí jen ministerstvo práce a sociálních věcí – 500 milionů korun, která má ale podstatně větší rozpočet, než resort školství.

Seznam škrtů v rozpočtech jednotlivých úřadů, kde chce stát vzít peníze na slevy ve vlacích a autobusech (strojově čitelnou přílohu vláda nezveřejnila)
Seznam škrtů v rozpočtech jednotlivých úřadů, kde chce stát vzít peníze na slevy ve vlacích a autobusech (strojově čitelnou přílohu vláda nezveřejnila)

Peníze vezme vláda bez důvěry v demisi v čele s trestně stíhaným premiérem Andrejem Babišem i z dalších organizací zabývajících se vědou či vzděláváním: Akademie věd přijde o sto milionů korun, Grantová agentura o 150 milionů korun, Technologická agentura o 216 milionů korun.

V seznamu je jediná instituce z resortu dopravy: Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře. Vláda nesáhla v rámci zavedení slev například ani na rozpočet Kanceláře prezidenta republiky.

S ohledem na významnost škrtů lze očekávat, že jednotlivé organizace budou muset omezit některé své činnosti,“ uvedl Magazín Perpetuum. Upozornil současně na to, že ke škrtům dochází v době, kdy se řeší zvyšování platů učitelů. „Před volbami se všechny strany předháněly, jak je pro ně vzdělávání důležité. Je jen půl roku po volbách a vláda v demisi již škrtá v oblasti školství. Levnější jízdné potřebným pomůže, ale kvalitu vzdělávání tím nezvedneme. A dokud nebudeme považovat vzdělání za investici, můžeme o budoucí prosperitě jen snít,” uvedla v Magazínu Perpetuum předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.

Jak velké škrty nakonec nastanou, to není jasné. Ministerstvo dopravy totiž ve svém materiálu samo přiznává, že výpočet odhadované výše kompenzací je pouze hodně hrubým odhadem. „Jedná se pouze o odhad vyčíslený na základě nedostatečných dat a především velmi obtížně odhadnutelného budoucího chování cestujících,“ uvedlo ministerstvo dopravy v důvodové zprávě materiálu.

Stát bude dopravcům ročně kompenzovat nařízené slevy dle odhadů šesti miliardami, ministerstvo zároveň oznámilo, že si hodlá na železniční infrastrukturu a vozidla na léta 2019 až 2025 půjčit sto miliard od Evropské investiční banky.

64 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Ano, studenti slevy odmítají, protože se nachávají do 30 let živit v mamahotelu…

    • Zato jiní lidé se pro slevu neváhají snížit na úroveň „zvěře“. 🙂

  • Hlavně některá „věda“ by potřebovala seškrtat už dávno… nehorázné plýtvání a vyhazování za blbosti, jen aby se utratily prostředky, vlastní zkušenost

  • Když tak pročítám článek a diskusi, tak ten postup nějak nechápu. Buď se slevou na jízdném předpokládá, že bude víc lidí jezdit vlakem, a tedy vlaky budou nacpané, nebo se nestane nic, a proč se tedy vymýšlí takový paskvil? Nejsem důchodce, ale nebylo by jednodušší ty miliardy dát na zvýšení důchodů, a důchodci si sami rozmyslí, jestli dají ty peníze za dopravu nebo za léky? Minimálně by se vyrušila celá ta úřední mezifáze, vykazování vícenákladů a dohadování se o výši „nárokovaných“ dotací. Ale oni jsou důchodci asi hloupí, tak za ně rozhodnou ti, kteří to opravdu, ale opravdu rozumí.

    • Ono je to těžké – když dáte 5 mld. na důchody, o kolik se zvýší průměrný důchod – o stovku?

    • Nějaký (nevelký) nárůst frekvence to pochopitelně přinese, ale nic podobného jako byl útok na Evropu pomocí zmanipulovaných migrantů to samozřejmě nebude – třeba ti slovenští studenti, kvůli nimž jsou nedělní odpolední a večerní vlaky v úseku Bratislava – Brno „těžce k stání“ jezdí už teď a budou jezdit ne proto, že by to měli levnější, ale proto, že jedou na internáty a priváty ve městech, kde funguje to školství, kvůli jehož nedostatečně využívaným finančním prostředkům někdo spustil zbytečný povyk, přičemž zapomíná, že právě cestou těch zahraničních studentů si české školství přilepšuje o nemalé finanční prostředky hrazené z cizích rozpočtů.
      Každá hůl má dva konce: pokud levnější doprava zvýší využívání VHD, a tím i hybnost některých skupin obyvatel, bude to znamenat pro lokality, do nich ti „levnější“ cestující přijedou, přínos v podobě tam utracených prostředků (především za služby), které by ti cestující jako sedící doma jinak neutratili – na tom je ostatně založen celý „turistický průmysl“, takže záleží jen na tom, jak obratně dokáže „stát“ motivovat regiony, aby toho pozitivního potenciálu využily (a přínos patřičně zdanily).

    • Takže je spravedlivější těm důchodcům, co jezdí vlakem takto bokem přidat 200 Kč a těm, co nejezdí, vlastně ubrat 100 Kč, které by potenciálně mohli získat? To mi nezní moc spravedlivě. Jen aby to nedopadlo jako u studentů. Ti, když vidí, že to půjde z „úspor“ na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, tak raději levnější jízdné nechtějí.

    • „Jen aby to nedopadlo jako u studentů. Ti, když vidí, že to půjde z „úspor“ na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, tak raději levnější jízdné nechtějí.“
      A kdo ty studenty nutí těch slev (které mají ostatně už teď v téměř stejné výši“) využívat? Vždyť přece mohou jezdit za plné jízdné, a to už nyní, jsou-li skutečně tak „svědomití“!

    • No protože když jim to jednou Babiš vezme, tak už jim to nevrátí. Takže logicky by se mělo sjednotit to, že když nebude sleva pro studenty, zůstanou peníze na účtu Ministerstva školství.

    • „No protože když jim to jednou Babiš vezme, tak už jim to nevrátí.“
      Otázkou je, co komu Babiš opravdu „vezme“ a zda mu ve skutečnosti jen nepřidá úplně tolik, kolik původně sliboval: ta tabulka v textu je totiž dost manipulativní, protože obsahuje pouze údajné (záporné) rozdíly mezi schváleným rozpočtem a jeho novou úpravou, ale nevplývá z ní vývoj jednotlivých rozpočtových kapitol za období fungování Babiše ve vládních funkcích v posledních letech – dokud toto neuvidíme na vlastní oči, těžko můžeme vyloučit, že nenastal pouze stav, kdy školství sice třeba nedostane tolik, kolik mu původně rozpočet sliboval, ale i tak to bude (a možná mnohem) více, než kolik reálně dostalo loni, a že nám to autor pouze zatajil, protože se to někomu „nehodí do krámu“.

      • Pokud vláda rozdává peníze s tím, že je pak ministerstva nebudou potřebovat, je to v pořádku a znak skvělého plánování? Chápu, že jste zastáncem slev, nicméně se už poněkud opakujete. Chybí už jen kolovrátek o Maďarsku (text o tom, jak to tam „skvěle“ funguje, bude brzy)

    • Rezortům a institucím prý hodlá ministerstvo financí odebrat jen prostředky, které podle Babiše stejně nedokážou utratit. Ministerstvo školství podpořilo premiérské sdělení tím, že suma, o kterou přijde, se skládá z 300 milionů korun nedočerpaných na mezinárodní spolupráci ve vědě a výzkumu a dalších 100 milionů korun z investičního programu pro vysoké školy.

    • Jan Sůra:
      No né – že by „kolovrátek“ konečně zaúčinkoval? Už se těším, s jakými provokativními výlevy budeme tentokrát obšťastněni.

  • Jojo, školství je pro nás prioritou, platy musí růst. To vidíme. Doufám, že lidé přestanou být pod vlivem jeho koblihových drog a konečně začnou trochu přemýšlet o tom, jaký je to ukecaný zlodějský zmetek :/

    • Růst platů učitelů automaticky kvalitu školství nezlepší.

  • Nejsem principiálně proti tomu zavedení, pokud si vláda dokáže ohlídat zvyšování platů učitelů a všechno co v oblasti školství a sociálních věcí slíbila. Co mě ovšem děsí bude situace na koridorech kolem Prahy. Už teď jsou často zdvojený Elefanty ve špičce narvaný k prasknutí – viz. Říčany – Praha. Nikdo pořádně nevysvětlil, jak tohle chtějí řešit. Další vlaky už se na trať nevejdou. Takže se i možná dočkáme nečeho jako ztrojený Elefant? 😀

    Na druhou stranu, jestli to platí i pro autobusy a bude měřeno všem dopravcům stejným metrem, tak proč ne. Věřím, že to spoustě lidem pomůže.

    • „Ztrojený Elefant“ není sice nic nového (o jejich zavedení byl zájem ostatně už před několika roky), ale nedočkáte se jej (jich), protože v rámci posledních etap „koridorizace“ byly peróny na některých zastávkách zkráceny na cca 200 metrů. což je pro „troješus“ (bohužel) málo.
      Principiálně je ale strašení velkým nárůstem frekvence jen jedna z pouhých zlomyslných a zavádějících hloupostí – musím znovu zopakovat, že kdo těm blábolům věří, měl by se zajet podívat do Maďarska, kde senioři „65+“ jezdí zcela zdarma a bez jakýchkoli jízdenek veškerou veřejnou dopravou už několik roků, ale o žádných kapacitních ani „hygienických“ problémech, jimiž v ČR pisálkové typu autorů poplašných textů publikovaných (nejen) na tomto portálu hloupě straší veřejnost, jsem nikdy neslyšel ani je sám nezaznamenal.

    • A kdo těm bláboům nevěří, může si vzpomenout na Slovensko nebo třeba i na naše EC v době po zrušení příplatků. Ten nárůst, zejména u vlaků/autobusů už dnes plných, se podle mě projeví zcela viditelně.

    • Na Slovensku je jízdné zdarma, kdežto v ČR se plánuje sleva 75%, to je sakra rozdíl. A co se týče našich vlaků, tak jakžtakž slušná obsazenost je ve směru Olomouc/Brno, jinak jezdí vlaky poloprázdné. Navíc dopravce má možnost na vybrané spoje slevu neposkytovat.

    • Tím lépe, ČD zřejmě dobře vědí, že jejich nabídka případně zvýšenou poptávku lehce absorbuje;)

    • ČD (stejně jako ostatní dopravci) si umějí spočítat, že student, za kterého dostanou proplacené plné jízdné, je zajímavější než třeba věrný zákazník s In25, který platí pouze 75 %.
      A jestli jste viděl plné vlaky nebo autobusy pouze na Praha-Ostrava, tak to jste toho moc neviděl.

    • Obsazenost sleduji už delší dobu průběžně, můžete se projet rychlíkem přes Vysočinu, expresem do Plzně nebo rychlíkem do Rakovníku a bude Vám smutno, když se zamyslíte nad provozními náklady a skutečným využitím vlaků ČD. Když sleva přiláká další cestující, bude to pozitivní, protože v současné době dokáže vlaky zaplnit zřejmě jen regiojet a to opět díky slevám.

  • Milan: Proč dojde k masakru železniční dopravy? Viz můj příspěvek dole

  • Dotaz : Jednou psal p.Sůra že Jančura má vše jako druhou třídu a tím podváděl na kompenzacích a že pak kompenzace se vyplácí
    „Druhou třídou se rozumí nejnižší poskytovaný standard, které dopravci nabízí,“
    Tudíž dle toho to by se u Jančury mělo proplácet pouze za low-cost
    Nebo jak to teď je?

    • low-cost je druhá třída, je to stejný svezení jak třeba u čd v Béčku jen z rozdílem, že tam máte pití a noviny. Četl jsem, že u čd donesou ve dvojce řízek a u toho low-costu si pro to pití a noviny musíte dojít sám, tak vlastně trojka.

    • když se kompenzace mají vyplácet za nejnižší standart a Jančura má business,relax,standart a lowcost tak kompenzace by měl dostat pouze za ten lowcost neb ten stadart je už dražší…

  • Gratuluji všem voličům Ano. Jestli ten pán zůstane v čele státu, bude napácháno ještě hodně škody.

    • Podpora veřejné dopravy ze strany státu je bezpochyby správná věc. Problém zatím je v možnosti podvádění ze strany dopravců, tohle by se mělo domyslet – kompenzace pouze na základě prokázání jízdy registrací dokladu cestujícího v centrální evidenci.

    • @Milan Podpora vědy a školství je tedy bezpochyby špatná věc? Vláda prostě nemá neomezený počet peněz. Lepší by bylo investovat do infrastruktury, to by přilákalo víc lidí i za plnou cenu.

    • O podpoře vědy a školství jsem nepsal ani slovo, ale když už jste se dotázal, můj názor je, že výše této podpory by měla korespondovat s výsledky.

    • ten pán za to nemůže jak čdáci tu dráhu za ty roky plundrovali.

  • Ruku na srdce, kdo jste tuhle vladnouci lůzu volil? Ja ne a proto mam alespon ciste svedomi a smiruji se s tim, ze touhle vladou dojde k masakru nekolika oborů, zeleznicni dopravou pocinaje. Hlavne ze Jancurak neplatil faktury za dopravni cestu (overeno) a ma statut nejakeho superpodnikatele. Vychcanek je to a dobry retor. Nic vic.

    • Můžete objasnit proč by mělo dojít k masakru zeleznicni dopravy? Totiž zavedením slev se tento způsob dopravy naopak zatraktivní. Je to především neúměrně vysoká cena, která cestující z veřejné dopravy vyhnala do dopravy individuální, jelikož ta je za poslední desetiletí naopak výrazně dostupnější.

    • Není to zdaleka jen cena. Je to i stav infrastruktury a nabídka spojení. Když dostáváte neustále nějaké další a lepší silnice, k tomu vám objednatel naplánuje spojení bez přípojů, správce kolejí ještě nastaví do cesty spoustu zábradlí a obchůzek s podchody, kdo by pak používal vlak? Výjimky pak pravidlo jen potvrzují. Naproti tomu tarifně už jsou dnes v nabídce kromě integrovaných krajských jízdenek i včasné pro dálkové cestování. Nadto, uvedené skupiny již dnes požívají určité slevy. Utrácet miliardy za dárky a půjčovat si potom jiné, abych železnici vůbec udržel použitelnou, mi přijde velice nemoudré.

    • Podpora veřejné dopravy na úkor dopravy individuální motorové je v celospolečenském zájmu.

    • Milan: To je sice hezká fráze, ale dělá se spíše opak, a slevy na jízdném na tom nic nezmění. Není smutné, že už jsme to dotáhli tak daleko, že musíme lidi lákat do vlaků slevami, aniž bychom je byli schopni vylepšit bez dalšího zadlužování? Proč se peníze na slevy raději neinvestují do použitelnosti veřejné dopravy, a proč mají nadto přednost stavby pro auta?

  • Babilon: Pardon za zkomoleni, píšu z mobilu a pise si to, co chce

  • Babulin: Jo,to máte pravdu. Kontrolní otázka – schválně, odkud se ty prachy na rozdávání berou….?

    Jancurobijci: No právě, ze moc ne. Vysvětlení je na dlouhou debatu. Souvisí to s tím, že momentálně probíhá těžký boj vůbec o samotnou existenci ČD. Všichni je chtějí zabít a asi se to i povede. Bohužel.

    • „Všichni je chtějí zabít a asi se to i povede. Bohužel.“
      Asi se to skutečně povede, ale ti „všichni“ by to sami nezvládli: dojde k tomu především proto, že „management“ ČD dělá (už dlouho) maximum pro to, aby se to těm „všem“ povedlo (a MD ČR mu to úspěšně zaštiťuje) …

  • D: Přesně tak to je. Bohužel. A ještě bohužel je treba znova zdůraznit,že tím prvotním impulsem byla potřeba dosypu Radimovi. Před vánoci už neměl ani na včasné placení faktur za DC ….

    • To že má Regiojet problémy bych i věřil, vzhledem k většinové NEobsazenosti vlaků na Brno – Praha.
      Ty plný vlaky v pátek odpo, Neděle odpo a něco ve čtvrtek nebo sobotu to evidentně nevytrhnou.
      Přece jen bez dotací a při současných cenách…..

      Kdo bude ale hlavním čerpatelem Babišoslev je podle mě jasné už teď: Národní jediný správný dopravce.

    • To: jancurobijec
      A že nejvíce kompenzací už dostává Jančura teď?

    • Jenže toto je jiná situace, tady bude sleva i u regionálních spojů a ty u nás Regijet jaxi nemá….

    • ale sleva pro studenty platí i u těch regionálních spojů a přesto Jančura dostává víc…

    • coudy: sleva na studenty v objednávaných spojích je již zahrnuta. Kompenzace za slevy se vyplácí spojům, které jedou na podnikatelské riziko. Tzn. všechny spoje Jančura, Leo a u ČD jen Pendolíno a tuším vlaky Pha – Ova. Beru jen železnici, ne busy.

  • V seznamu nevidím Ministerstvo průmyslu a jejich program podpory START pro hipsterské startup „firmy“. Babiš jej zmiňoval jako první v rámci úspor a ve prospěch kompenzací na veřejnou dopravu.

    • Není tam ani Ministerstvo zemědělství. Já vím, možná to je náhoda…

  • A kde jsou ty ušetřené peníze když Kalousek zrušil 50% slevu pro důchodce?

  • Kdo zná situaci kupř. v přebohaté Jihočeské univerzitě, tak pochopí, kde brát. To je gigantický mlýn na peníze (v JČ možná třetí největší, hned za špitály, či mafiozními grigarovci opanovanými financemi pro veřejnou dopravu). Za posledních 10 let třeba postavili řadu budov, které jsou absolutně nevyužity. Dokonce se v mnohých večer a v zimě i ráno specielně rozsvěcí a zhasíná, aby byl případnému pozorovateli navozen pocit využití – okolo ulice Na Zlaté stoce si uděláte obrázek neúčelného mrhání penězi. Pokud seberou prachy zde, pak jen tleskám.

    • Zatleskejte si i vašemu divnému příspěvku. V uších vám tak zazní dvojitý potlesk a to už se vyplatí!

    • to že univerzity vyhazují peníze za přehananě drahé, futuristické budovy škol je skutečně trestuhodné. Aby ale zlepšily podmínky na kolejích to ne…

    • Chachar Budvar:
      Trochu (hodně) mi vadí ti „grigarovci“ – doufám, že je to z vaší strany jen neúmyslný (byť stejně ničím neospravedlnitelný) hloupý překlep v první souhlásce: nechápu totiž, čím by si pan RNDr. Jiří Grygar, CSc. měl zasloužit takovou jedovatou slinu, když navíc s děním v JčK asi mnoho společného nemá (ačkoli je tam například Kleť)!

  • Ve srovnání s 60 mld. potřebných na odsun brněnského nádraží z centra jsou zmíněné tři miliardy aspoň ve prospěch cestující veřejnosti. Odsun nádraží jde naopak proti cestujícím.

  • Takže seškrtají přesně to odvětví, které je nejvíce potřeba, abychom se dostali ze statusu “montovny”. Palec nahoru.

    • Ale kdo se chce dostávat z pozice levné montovny? Politici v čele s obermanagerem burešem? Tahouni české ekonomiky aka montovny škoda a spol.? Voliči jejichž tvrdé jádro zastupující hlas „dolních deseti“ se dá koupit na lež a koblihu?

      Kdepak, kdo v této banánové republice hodlá zůstat, tak se musí smířit s tím, že on ani jeho potomci nebudou žít nikde jinde než jen v levné podivné montovně. Svébytném, a jak telefonní operátoři rádi říkají, specifickém, pepíkově.

    • Doplnění mého příspěvku:
      Díky uživateli Chachar Budvar za prezentování přesně toho většinového voličského názoru. „Zlá inteligence si může dovolit stavit budovy, zatímco u nás v kolbence nám majitel nespravil už 10 let ani záchod (prý za to může EU). Pěkně jim ty prachy seberte a dejte nám jízdenky zadarmo. Ještě si budou otevírat huby a kritizovat pana prasedenta.“

      Prostě montovna.

  • dají daň na stará auta které nemají eu4, už se o tym psalo, že třeba felicie bude za 20tkč za rok, favorit 30 atd.
    A ještě, ta sleva je na dopravcích a nikdo nenutí dopravce ji uznávat.

    • Pane, tím, že zároveň skončí kabotáž, se říká všem osobním dopravcům v Evropě, zbláznili jsme se,rozdáváme peníze dopravcům. Ne lidem, ale především RegioJetu, Leo, a dalším. A ti po tom skočí, protože když se nedostali do závazku veřejné dopravy ( a přesně o tohle jim od samého začátku šlo a o nic jiného – kecy o komerčním provozu si můžou nechat do Večerníčku), tak dostanou dosyp touto cestou. Protože ty Traxxy jsou prostě nějak drahý ….. No a ti další budou chtít trasy, nikoliv, že se bude zvyšovat kapacita stávajících souprav na jednotlivých vlacich, a dopadne to tak, že nákladní dopravci skončí ( protoze 80% tras je AdHoc) a po 501 bude jezdit všechno 100 km/ h, aby se to tam vůbec vešlo…. Tzv.sleva 75% je jedna velká katastrofa. A to nemluvím o dopadech jinde, viz to školství.

    • Blbý, kdo dává, blbější, kdo nebere.
      Nedovedu si představit podnikatele, který se vzdá možnosti prodávat svoje zboží za čtvrtinu s tím, že zbylé 3/4 dostane zaplacené od státu.

    • babilon: Ale tohle řešení není žádné systémové opatření, že ne? To je jen obyčejný nákup (zejména důchodců) před možnými předčasnými volbami a zároveň dosypání některým svým dlouhodobým podporovatelům (zejména tedy jednoho). Stát jako firma. Tak tady to máte. Tohle by jako podnikatel nikdy samozřejmě neudělal.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora