Informační technologie

Kauza Chaps: Babiš je proti nákupu, České dráhy jsou v kleštích

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš. Foto: FB Andreje Babiše
Šéf hnutí ANO Andrej Babiš. Foto: FB Andreje Babiše

Předseda hnutí ANO a bývalý ministr financí Andrej Babiš je zásadně proti tomu, aby do voleb kupovala dceřiná firma Českých drah ČD-Informační systémy (ČD–IS). Z transakce za 400 milionů korun je tak stále citlivější téma i pro samotné hnutí ANO. Část jeho členů je totiž zásadně pro nákup.

„S transakcí zásadně nesouhlasím. Dva měsíce před volbami nemá stát dělat žádné zásadní prodeje ani nákup a ani uzavírat dlouhodobé smlouvy ani dělat personální změny. Ministrovi Ťokovi jsem sdělil na základě mediálních výstupů svůj negativní názor. Nicméně nejsem ten, který o tom rozhoduje,“ odpověděl v textové zprávě na dotaz serveru Zdopravy.cz Babiš.

Ťok už vyzval minulý týden šéfa Českých drah Pavla Krtka, aby s nákupem počkal. Nákup horečně tlačí Ťokův náměstek a předseda dozorčí rady Českých drah Milan Feranec. Ten je současně i třetím na kandidátce ANO v Olomouckém kraji. Podle Babiše jeho postup ale nebude mít vliv na případné změny na kandidátce. „Je to věc pana ministra Ťoka, který si to má pohlídat. S kandidátkou to nemá nic společného,“ dodal Babiš.

Pro ANO může být nákup jedním z nepříjemných témat do předvolebních debat, lídr TOP 09 Miroslav Kalousek už kvůli němu chce interpelovat ministra dopravy. Citlivosti si jsou vědomi zjevně i jejich PR stratégové. I proto blízký spolupracovník Andreje Babiše Marek Prchal a další PR specialista Marek Hanč svolal na úterý jednání mezi ČD–IS a Michalem Blahou, zakladatelem projektu Hlídačstátu.cz a autorem tohoto textu.

Předseda představenstva ČD–IS Miroslav Kopecký při jednání zopakoval argument, že koupě Chapsu je příležitostí pro České dráhy, jak získat prodejní systémy pod svoji kontrolu. České dráhy totiž nechaly soukromou firmu vyrůst ze svých zakázek, aniž by měly všechny potřebné licence k systémům, které Chaps dodal a dostaly se do situace, které se v oboru říká vendor lock, tedy závislosti na dodavateli. Snahy o to odpoutat se od Chapsu přitom zjevně nebyly ani v posledních pěti letech, naopak firma se podílí na zásadní modernizaci systémů ČD namísto toho, aby si ČD už vytvořily vlastní systémy. Podle Kopeckého jsou největší obavy z toho, že Chaps získá někdo jiný.

2 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Tady je krásně vidět jak prorůstá politika tam kde nemám co dělat. Může být jedna osoba zároveň náměstkem na Ministerstvu dopravy a zároveň být předsedou správní rady ČD?

    • Proč by nemohl? ČD jsou státní firma, tedy prakticky součást ministerstva dopravy. Jiná věc je, že se tak nechovají, ale měly by.