Kapsch hrozí ministrovi dopravy kvůli mýtu žalobou, stěžuje si na možný únik cen

Mýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan SůraMýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Napětí mezi ministerstvem dopravy a společností Kapsch kvůli mýtnému tendru dosáhlo nové úrovně. Firma poslala ministrovi Danu Ťokovi předžalobní výzvu,

Napětí mezi ministerstvem dopravy a společností Kapsch kvůli mýtnému tendru dosáhlo nové úrovně. Firma poslala ministrovi Danu Ťokovi předžalobní výzvu, ve které žádá „aby se okamžitě zdržel dalšího poškozování jejího dobrého jména.“  Podle ministra má Kapsch obavu, že se mu nepodaří v tendru uspět a tak se snaží soutěž napadat. „Předžalobní výzvu chápu jako součást tohoto tažení,“ uvedl v reakci Ťok.

Kapschi vadí především nedávná Ťokova výzva, ve které vybízí firmu ke snížení nákladů na provoz současného mýtného systému. Stát dnes platí Kapschi a jeho subdodavatelům 1,5 miliardy ročně, což je téměř 15 procent celoročních výběrů.

Kapsch se nechal slyšet, že při aplikaci podmínek vypsaného tendru na nového provozovatele by se náklady současného systému daly snížit na necelých 900 milionů korun ročně (8,6 procenta výnosů).

Ťok žádal snížení nákladů hned, podle Kapsche by tím ale byly porušeny podmínky tendru z roku 2005; náklady lze snížit údajně až od roku 2020. S koncem roku 2019 vyprší současná smlouva. Kapsch dnes v tiskové zprávě uvádí, že snížení nákladů (tedy změkčení některých podmínek) navrhoval už v roce 2015, kdy se jednalo o dodatcích, které prodloužily Kapschi smlouvu do roku 2019. Ministerští úředníci podle Kapsche tehdy návrhy odmítli. „Ať se ministr dopravy jasně přihlásí k odpovědnosti za neschopnost snížit provozní náklady stávajícího systému a nehází tuto odpovědnost na nás,“ uvedl dnes šéf Kapsche Karel Feix.

Podle ministra je ale možné příslušný dodatek ke stávající smlouvě přijmout velmi rychle. „Je mi líto, že namísto konstruktivního jednání Kapsch vyhrožuje žalobou. Je evidentní, že tvrzení pana ředitele Feixe o možných úsporách při provozování současného systému nebyla míněna vážně, ale pouze jako mediální trik k očernění tendru na nový systém,” reagoval ministr.

Firmě vadí i to, že z ministerstva nejspíš unikly údaje o cenových nabídkách uchazečů v tendru. O zajištění provozu mýtného systému na deset let do konce roku 2029 se ucházejí čtyři sdružení: vedle stávajícího provozovatele, firmy Kapsch, bojují o mýtné miliardy i německá T-Systems International, která je součástí telekomunikační společnosti Deutsche Telekom, maďarský výběrčí mýta National Toll Payment Services, který nabídku podal s partnerskou i-Cell Mobilsoft a tuzemským výrobcem dopravních systémů Eltodo, a konečně slovenský SkyToll, který do tendru jde spolu se společnosti CzechToll ze skupiny PPF. Všechna přitom nabízejí satelitní systém, dnes je na dálnicích mikrovlnný.

Novinář Erik Best na svých stránkách Fleet Sheet s odvoláním na jeden zdroj uvedl, že s nejnižší cenou 10,79 miliardy přišel Sky Toll (Czech Toll), následovaný Kapschem (13,50 miliardy) a Maďary (14,05 miliardy). Němci zaostali s nabídkou 48,90 miliardy korun. To by odpovídalo Ťokovu vyjádření, že cena tří ze čtyř nabídek se pohybuje kolem třetiny až poloviny odhadované ceny 29 miliard korun.

Tagy kapsch Ministerstvo dopravy mýto ťok žaloba
1 komentář