Železnice Zprávy

Kam pošlou ČD vozy ze Šumavy? Patra zamíří na Třeboňsko, některé 810 čeká zrušení

Regionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Regionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy přijdou v prosinci s příchodem nového jízdního řádu o provozování vlaků v jihočeské části Šumavy. Soubor šumavských lokálek převezme společnost GW Train Regio. Naskýtá se proto otázka, kam dráhy šumavská vozidla přesunou. Podle mluvčí drah Radky Pistoriusové zůstane 90 procent vozidel v Jihočeském kraji, část se jich dostane do jiných regionů. Opuštění Šumavy povede i ke zrušení některých strojů.

Motorový vůz 842, ilustrační foto. Autor: České dráhy
Motorový vůz 842, ilustrační foto.
Autor: České dráhy

Kraji přitom zřejmě nejvíce ležel na srdci osud modernizovaných velkých motoráků 842 a jejich přípojných vozů. I proto kraj nově objednal rychlíky z Budějovic do centra Písku, kde se tyto vlaky uplatní. Regionovy pak částečně posílí provozní jednotku Tábor a spoje z ní obsluhované. Reginovy (doplněné motoráky 810) jezdí na tratích z Tábora do Ražic, Horní Cerekve a Bechyně. Některé Reginovy ale zamíří mimo jižní Čechy, konkrétní lokalitu dráhy neupřesnily. Podle informací deníku Zdopravy.cz to ale bude především Vysočina a Středočeský kraj.

Patrový vagon v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Patrový vagon v Českých Budějovicích.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Takzvaně humanizované patrové vozy z produkce bývalé NDR s lokomotivou 754 (Brejlovec) využijí dráhy v sezoně na trati Veselí nad Lužnicí – České Velenice. „Patrové vozy a větší kapacita při přepravě jízdních kol může ještě více zatraktivnit tuto turisticky lákavou oblast a cykloturistiku na Třeboňsku,“ sdělila Pistoriusová. Motorové vozy řady 810 pak budou podle stavu buď přesunuty do jiných lokalit, kde najdou využití, nebo budou zrušeny. Rušení se může týkat i vozidel v jiných částech republiky, kde je mohou nahradit ty vozy ze Šumavy, které byly modernizovány. „Rušení by se tak napříč republikou týkalo nemodernizovaných vozů 810,“ doplnila mluvčí.

Konkrétní počty u jednotlivých řad dráhy zveřejňovat nechtějí.

35 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • jana h..netuším jestli jste zaměstnanec čd a hlavně jestli jste někdx jela na trati z č.b na Volary..zrovna zde zmiňované patrové vlaky jsou opravdu jedna velká ostuda…staré a špinavé..na wc jsem si po otevření dveří vůbec netroufnul a při nastupování jsme museli hledat funkční dveře protože ostatní byly podle průvodčí zarezlé…tak ať ukážou soukromníci jestli dokážou zajistit kullturnější cestování než čd…ty na to měly spustu let a zlepšení skoro žádné..ale sto lidí sto názorů🤔

    • Tyhle Bmto, to je jeden z největších hnusů, co na českých kolejích jezdí. Ty by se neměly nikam přesouvat, ale rovnou sešrotovat. I jejich modernizace by byla vyhozené peníze.

    • Když by šlo o věk a o stav, tak jsou už dávno všechny ve šrotě, jako většina jejich příbuzných, jestli ono to nebude tou potřebou dvoupodlažnosti vždy jen v části roku s tím, jak se dnes tyto klasické vozy vyrábějí..

  • je pravdou že kultura cestování na téhle trati je katastrofální…všde se čd chlubí novejma vlakama a tady jseme zamrzli v minulém režimu..nedivím se že dráhy tendr prohrály

    • Prohráli ho spíš cenou za úplně jinou věc, šetření a modernizace je jen taková mediální hra..

  • Šroty bez klimatizace prodat do Rumunska nebo Severní Koreje a ne zase odsunout do středních čech

  • 810ky muzou poslat do Kolina, kde ty werky zdechaji jeden za druhym a zaloha zadna. Banda osvicencu v managementu umi jen rusit a pritom nedohledne v mysleni dal nez ke dverim sve kancelare…

  • Ty 810 můžou poslat do Prahy, když chtějí něco dokurvit, tak se stylem…

  • Bez možnosti využít síťovou skupinovou jízdenku u těchto parazitů, pro mě šumavské lokálky prakticky přestaly existovat;(

  • Snad to tam nedopadne jako s rychlíkama Most – Plzeň, které vozí už jen vzduch. Hlavně, že stát ušetřil a lidi přešli do aut a autobusů. Přitom před tímto zlepšením byla obsazenost celkem ok, ale dneska v těch motorácích nevidíte člověka.

    • Problém i absence společného tarifu. :-/ Ale jinak máte pravdu. S takovou se budou spoje do budoucna rušit, protože ani MD nechce vozit prázdné spoje. Dopravci to může být tak nějak jedno, ten své dostane.

    • Martine, máte naprostou pravdu. A to státu nevadí, že dotuje rychlíky, kde jede pár cestujících? A to to má GW podepsané na deset let!!! Jim je jedno, jestli vezou sedm, nebo třicet lidí. Stát to stejně zadotuje!!! Je možné, že v některých úsecích jede s nima asi dost lidí, ale i tak. Hlavně, že to někteří kritizují u ČD. A proto kritici, až zase budete nadávat na dotace pro ČD, tak si zjistěte, jak to mají vaši miláčkové soukromníci. Jinak uznávám, že každý má právo na svůj názor.

    • Tak měly české dráhy nabídnout konkurenceschopnou cenu a hlavně moderní vlaky a ne ten šrot, co tam jezdí dnes. Můžou si za to jedině samy. Je otázka jak je možné, že si soukromník byl schopný zajistit relativně moderní motoráky a zmodernizovat je na úroveň dnešních požadavků a ČD toho schopné nebyly….

    • To ASDF: To není pravda. ČD tam jezdilo s RegioSharky a předtím s řadou 843. O ceně ale už mluvit nemůžu. Jde o to, jestli za tu cenu, za kterou GW jezdí, tak jestli na tom má nějaký zisk nebo ne.

    • Jinak možná by bylo zajímavé o trati Most – Plzeň vydat článek ve smyslu jak také může dopadnout zpackané výběrko na rychlíky.

    • Vzduch to vozilo i předtím, ještě před rokem to kolikrát bylo 10 lidí na spoj v průměru.

    • Na rychlících do Mostu žralok nikdy nejel. Jezdilo 842 + 954 a nebo regionova. 843 už tam 10 let nejsou.

    • asdf co to tady říkáte? Jaké relativně nové motoráky? Jsou to skoro 30 let staré motorové vozy předělané v ČR!!! Nemělo to ani WC! Nesplňující třeba nízkopodlažnost!!! Když stojí na údržbě v Teplicích, tak vidím, jak už mají polepené dveře, také jsem viděl koncové desky, protože jim nesvítila červená světla a také jsem viděl polepené WC!!! A to tu jezdí teprve rok. A když už mluvíte o ceně, tak si laskavě uvědomte, co obhospodařují ČD a co soukromník, který má pár starých křápů! A jestli tvrdíte, že to nesplňují ani ČD, tak tam se jednalo opravdu spíše o ceně. Neříkám, že je to uvnitř ošklivé, ale musíte si uvědomit, že když se starám o málo, tak se mi to pak lépe frajeří.

    • Michale to máte pravdu. Ale Žralok tam jezdit měl na všech spojích. Nejvíce z celé republiky jich totiž mělo být deponováno v depu Plzeň. Ale asi kvůli tomu výběrovému řízení to takhle dopadlo. Nikdy to není ze dne na den, proto se asi čekalo jak to dopadne a proto Žraloci v té Plzni nejsou v takovém počtu. Nemělo to asi holt cenu je tam deponovat, když to vyhrál GW. Ale to je pouze můj názor.

    • To Jan H.: Nevím, co tu píšete vy. Já píšu o šumavských lokálkách a tam budou nasazené nízkopodlažní RegioSprintery z poloviny 90. let, takže žádné 30 let staré motoráky. A nechápu tu poznámku, že jsou rekonstruované v ČR. To jako má být špatně nebo co? Jsou rekonstruované tak, že mají WC a zcela moderní interiér vyhovující současným standardům, včetně polohovacích sedaček, zásuvek a wi-fi, takže jejich věk (na české železnici spíše podprůměrný) je v podstatě bezpředmětný. Každopádně v rámci regionální dopravy budou poskytovat nadstandardní komfort a rozhodně je to zlepšení oproti současnému stavu, kdy tam jezdí na výkonech Z ČB do Č. Krumlova nebo ze Strakonic do Volar dokonce stará 810 a to je ten šrot, o kterém jsem psal.

    • To Ten_z_Bíliny: Nepíšu o rychlících Plzeň – Most, ale o šumavských tratích.

    • asdf Vy píšete o šumavských lokálkách, a já si myslel, že píšete o mot. vozech Plzeň – Most. A to, že je rekonstrukce provedena v ČR, tak tím jsem myslel to, že to přišlo tak jak to přišlo do ČR!

    • Na o co? Důležité je, že je to zrekonstruované na současné úrovni. Ve Švýcarsku, které je dáváno za vzor železniční dopravy, běžně jezdí 30 let staré rekonstruované vozy.

    • Bohužel, jsou tam potencionální tratě, ale v současné podobě to tam dává ekonomicky smysl, od nového jízdního řádu ještě větší, pochybuju že tam bude jezdit více lidí..

  • Je velká škoda ty vozy rušit. Myslím, že by bylo lepší vozy zakonzervovat. Může přijít doba, kdy se dráhy budou vracet a nebudou mít s čím jezdit. Po rekonstrukci jsou to slušné vozy, které jsou na lokálkách nepostradatelné.

    • Až se dráhy budou vracet na šumavské lokálky, tak 810 bude beznadějně zastaralý šrot (a to už je skoro dneska).

    • Souhlasím. Není za ně kloudné náhrady a mnohde se nic jiného nevyplatí

    • Jan H, to si asi pletete s 628, která WC má již z výroby. Na šumavě budou 654..

  • Důležité teď bude, aby rušené mv ř. 810 byly opravdu zrušeny definitivně. Se stejnou důkladností, jaká je nyní věnována rozložení nepotřebných vozů býv. řady Bt v ČT. Jinak je někdo šikovně „přepere“, jako svého času přepraly wapy přes Polsko a objeví se zázračně u „pružnějšího“ soukromníka. Když už se na Jihu dodržuje princip „za hodně peněz málo muziky“ (úbytek dalších téměř 10% spojů), tak ať to mají se vším všudy.

    • V tom definitivním zrušení vidím problém. Nejprve by mohli být nabídnuty spolkům provozujícím historické výletní vlaky. Klidně s nějakou doložkou o zákazu konkurence spojům ČD na dané trati … až budou na tratích soukromí dopravci, může to být ČD stejně buřt 🙂

  • Patrový vagon v Českých Budějovicích.
    Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

    To rozhodně nejsou Budějce. 😉

    • Jsou to České Budějovice. Je to dolní odstavná kolej, která přiléhá k Nádražní ulici (byl tam například vystavován Legionářský vlak). Foceno z parkoviště vedle železniční polikliniky.