Letectví

K autobusům a vlakům letadla. Jihomoravský kraj chce dotovat spojení do Mnichova

bmi Regional létá do Brna s letadlem Embraer E-145. Foto: bmi Regional
bmi Regional létá do Brna s letadlem Embraer E-145. Foto: bmi Regional

Další kraj vymýšlí, že by zahrnul do základní dopravní obslužnosti i leteckou dopravu. Jihomoravský kraj chce společně s Brnem zaplatit ročně zhruba 36 milionů korun za provoz letecké linky Brno – Mnichov.

Jihomoravští zastupitelé ve čtvrtek zastupitelé ve čtvrtek schválili Memorandum o společném postupu ke zlepšení globální letecké dostupnosti Jihomoravského kraje a statutárního města Brna, příští týden o něm budou hlasovat brněnští zastupitelé.

Podle memoranda by se měl počet cestujících na letišti v Brně – Tuřanech během tří let zvýšit o sto tisíc ročně. „Zlepšení letecké dostupnosti současně povede ke zvýšení atraktivity celého regionu jak z hlediska turistů, tak investorů a zaměstnavatelů se všemi pozitivními a vyčíslitelnými přínosy pro regionální ekonomiku,“ zdůraznil hejtman Bohumil Šimek (ANO).

Zastupitelé současně schválili takzvané Oznámení závazků veřejné služby letecké lince mezi Brnem a Mnichovem. „Provozování pravidelné letecké linky Brno – Mnichov chceme zajistit u leteckého dopravce vybraného v otevřeném nadlimitním zadávacím řízení,“ dodal Šimek.

Linku už provozuje dva roky společnost bmi Regional s letadlem Embraer E-145 dvakrát denně ve všední dny a jednou v neděli. Nedávno se změnil letový řád tak, aby lety lépe navazoval v Mnichově na další spoje.

Kraj potvrdil, že linka je prodělečná. „V současné době provoz letecké linky Brno-Mnichov nelze realizovat za běžných tržních podmínek,“ uvedl Šimek. Kraj se proto rozhodl linku zahrnout do závazku veřejné služby. To ale musí nejprve schválit Evropská komise, s kterou bude kraj jednat. Zastupitelé současně schválili maximální výši příspěvku na provoz ve výši 1,468 milionu euro (zhruba 36 milionů korun) po dobu čtyř let. Kraj už na linku přispívá nyní formou reklamy.

Kraj a město v memorandu uvádí, že jiná podobná města a regiony mají lepší nabídku spojení a domnívají se, že potenciál brněnského letiště je mnohem větší a může dosáhnout až milionu cestujících ročně. V memorandu neuvádí ale konkurenci nedalekých letišť ve Vídni a Bratislavě, odkud je už nyní podstatně větší nabídka letů a obyvatelé Brna a Jižní Moravy je běžně využívají. Brno s nástupem zimního letového řádu přišlo o linku do Eindhovenu.

Podobné plány má i Moravskoslezský kraj, který hodlal ze svého rozpočtu vytáhnout mnohem více, řádově stovky milionů korun ročně za provoz linek do Amsterdamu a Helsinek. Do opakované soutěže se ale nikdo nepřihlásil.

5 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Ad Ondřej…
    Pro to , zda si někde otevřu firmu hrají roli tyto důvody : dostupnost k zákazníkům , kvalitní napojení na infrastrukturu , stav a cena personálu v daném místě. Ale určitě ne stav leteckého spojení. Top manažeři létají svými tryskáči…ti přistanou v Tuřanech a ostatní úředníci nebo nižší manažeři ? Ti mají dobré spojení z Vídně kamkoliv…
    Apropo.v této zemi máte spoustu míst , super atraktivních pro investory. A hodně z nich nemá žádné extra dobré letecké spojení. Co třeba Liberec ? Co třeba východní Čechy ? A také ti investoři tam šli , vyrábějí a podnikají tam.
    Dotovat letecké linky v českých podmínkách mi připadá jako totální zhovadilost. Jsme na tom tak dobře , že nevíme co s penězi. Jasně , dotování leteckých linek v Řecku či Španělsku , kde jde o kvalitní spojení ostrovů s hlavním městem …to je o něčem jiném…

  • Dobrý příklad toho , jací debilové hospodaří z našimi penězi. Ano , souhlasím s dotováním veřejných spojů a to proto , aby se penzista nebo školák z vesnice dokázal dostat do města. Zrušit takové dotace by mohlo být pro venkov likvidační , protože by se tam nedalo žít. Ale letecká linka z Brna do Mnichova ? Proč ? Proč by díky této lince mělo přibýt v Brně turistů ?
    Navíc spousta brňáků ani místní letiště nepoužívá. Protože nedaleké letiště ve Vídni je úplně na jiné úrovni.

    • Přeji dobrý večer, tato linka není vyloženě určena pro turisty. Tomu odpovídá také cena, kdy za zpáteční letenku (přískok) atakujete cenu 4500 Kč. Tento spoj je zaměřen především na podnikatelskou klientelu – umožnit velkým firmám v Brně pohodlnou dopravu a novým budoucím firmám nabízet lukrativní místo v Brně. Přilákání firem a pohodlná doprava pro stávající firmy je hlavním účelem této linky. Zajistit nejprve dopravní obslužnost a potom budovat firmy, domy apod. je obecně model známý ve světě, který u nás (z nějakého záhadného důvodu) chybí. Co se týče využívání letiště, bylo by na tom lépe, kdyby mělo více linek – samozřejmě. Výhoda malého moderního letiště, kde se dá rychle dostat jednoduše do letadla a z něj je nepokořitelná. Osobně využívám několikrát do roka, ale bavíme se samozřejmě o nízkonákladových společnostech. Za Emirates miřím do Prahy či Vídně. Těžko usuzovat, ale myslím si, že kdyby to před několika lety nedostal aktuální předseda představenstva (díky politickým konexím) od pana Juránka na nevypověditelných 50 let pronájmu, mohli to vzdělaní lidé v tomto oboru vést poněkud lépe. Mít na letišti na předních pozicích příslušníky své rodiny je poněkud zarážející…

    • Do Vídně, odkud lze už létat dálkově přímo, je to z Brna kvalitními dostatečně kapacitními vlaky a s jedním přestupem na vídeňském hlavním nádraží až na letiště cca 2 hodiny cesty – a od prosince t.r. vlaky do Vídně pojedou skoro každou hodinu. I když chápu pohnutky typu „přilákání potenciálních cizích firem do Brna“, myslím, že ty finanční prostředky by měly být vloženy spíše do zkvalitnění skutečné dopravní obslužnosti JmK a nikoli ke zlevňování letenek podnikatelům. Kolik „obyčejných“ obyvatel JmK skutečně často létá někam daleko, aby z těch dotovaných letů do Mnichova něco měli? A charterové lety na dovolenou přece létají i přímo z Tuřan!

    • Podle mě je to nesmysl. Takto krátkou vzdálenost v rámci Evropy je obecně vhodnější překonávat po zemi. Mezi Vídní a Mnichovem funguje pravidelné spojení vlakem Railjet (zhruba 400 km za 4 h). Kraj nemá ani na obnovu přerušených propojení se sousedy, a bude dotovat luxusní spojení pro jednotky cestujících? Myšlenka je sice možná v zásadě správná, ale funguje už vůbec někde? Ostrava také dosud masivními dotacemi skoro žádná letadla do Mošnova nepřitáhla, i když tam má i vlakové spojení…

Newsletter

Partneři


Výběr editora