Letectví

Jumba mizí z oblohy. United chystá poslední let. Zachrání je Turci?

Boeing 747-400 společnosti United Airlines. Foto: United
Boeing 747-400 společnosti United Airlines. Foto: United

Letadlo, které změnilo byznys aerolinek a umožnilo velký rozmach dálkových letů, pomalu míří do důchodu.  Další z aerolinek se loučí s legendárním Boeingem 747.

Jumba vyřazuje z provozu třetí největší letecká společnost na světě, United Airlines. 7. listopadu vypraví poslední komerční let se strojem 747-400 ze San Francisca do Honolulu a pak je pošle do důchodu, respektive na velké odkladiště starých letadel v Mohavské poušti. Skončí tak po více než 45 let provozu.

United, které mají jumba ve flotile přes 40 let, chystají na poslední let speciální uniformy i menu ve stylu 70. let, letenky už jsou vyprodané.

United se tak zařadily po bok dalších dopravců, které letadlo, mnohými považovaný za nejkrásnější v historii, nahrazují novými stroji. Důvodem jsou především náklady: udržovat čtyři motory je drahé, výrobci přichází s efektivnějšími dvoumotorovými stroji.

Boeing přišel před časem s novou verzí 747-8i, která ale také příliš aerolinky neoslnila. Na července převzal Korean Air poslední kus, na další nejsou objednávky. Dvě osobní letadla ale v Boeingu stojí a jsou téměř hotová. Odebrat je mělo ruské Transaero, které ale zkrachovalo v roce 2015. O letadla má ale vážný zájem americké vojenské letectvo, která z nich chce udělat dva nové prezidentské speciály. Podobné problémy s odbytem má i Airbus u modelu A380.

V zásobníku objednávek má Boeing jen 19 letadel, všechny v nákladní verzi.

Minulý týden ale  letecké fanoušky zaujala zpráva o zájmu Turkish Airlines. Podle tureckého listu Hürriyet turecký dopravce jedná o dodávce nových jumb, aerolinky ani výrobce ale jednání nepotvrdily.

Pro jumba jsou největší konkurencí dvoumotorová letadla. Důvodem většího zájmu o ně je nejen nižší nákladovost na údržbu, ale i  delší dolet. Proto přichází Boeing s delšími verzemi svých modelů 777 a 787, Airbus sází hlavně na nový model A350.

V Praze s jumbem létá pravidelně Korean Air, často tu jsou k vidění také v nákladní verzi.

3 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Honzíčku ! Člověk není neomylný. Ale než článek pustíš do světa, tak si ho předtím pečlivě přečti.
    Na konci prvního odstavce
    … loučí s Boeingem 746. Patří tam 7. A ve zbytku článku máš další kravinky.
    Osobně je mi to celkem fuk, ale mám rád vaše články a reportáže. Vždy se totiž hnidopichové, bývalí vedoucí či ti kteří tě nahradili najdou a budou tě chtít vyloučit z lidské rasy. Díky R.

    • díky za upozornění. chyby jsou problémem, ale snažíme se hlavně mít zajímavé zprávy..a ne vždy se podaří vše odchytit. js

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora