Železnice Zprávy

Jsme v zisku, tvrdí ZSSK o IC vlacích. Ale bez oprav. Začnou jezdit i do Vídně

Z vlaku ZSSK. Foto: ZSSK
Z vlaku ZSSK. Foto: ZSSK

Slovenský státní dopravce ZSSK tvrdí, že necelý rok po odchodu RegioJetu z trasy Bratislava – Košice je jejich provoz už ziskový. Jde ale jen o provozní zisk. ZSSK s novým jízdním řádem současně začne jezdit z Košic až do Vídně.

ZSSK zisk oznámila v tiskové zprávě. „V současnosti je hospodářský výsledek IC vlaků zisk 150 tisíc euro. To znamená překročení plánované úrovně ziskovosti a indikace, že mohou jezdit bez ztráty,“ řekl místopředseda představenstva ZSSK Patrik Horný. Podle něj ale firma očekává, že nakonec výsledek bude na nule či v mírné ztrátě kvůli započítání nákladů na opravy. Do října vlaky vydělaly 1,7 milionu euro.

Ziskem se ZSSK nechlubí jen tak: státu se dopravce zavázal, že dosáhnou alespoň provozního zisku už letos. Podle Karola Martinčeka, obchodního ředitele ZSSK je za obratem k zisku zásadní směny provozního modelu a obchodního nastavení. „Efektivnější oběhy soupravy a plánování počtu vozů doslova v reálném čase i podle předpovědi vytíženosti změnily ekonomiku vlaků IC pozitivním směrem,“ řekl Martinček. Podle něj roli hrálo i to, že se lepší ekonomická situace Slovenska a více lidí jezdí dražšími vlaky IC. Za deset měsíců překročil počet cestujících 570 tisíc cestujících, do konce roku jich čekají 650 tisíc. Průměrná obsazenost je 72%, průměrná vzdálenost je 302 kilometrů.

Regiojet odešel ze Slovenska loni kvůli postoji slovenské vlády. Kromě závazkové dopravy mezi Bratislavou a Komárnem naráží na problémy i s přidělením kapacity pro další spoje z Prahy do Bratislavy. „Jen národní dopravce se svými schopnostmi a kapacitami je schopný provozovat takové náročné spojení a být ekonomicky úspěšný,“ tvrdí Martinček.

Ceny jízdenek mezi Bratislavou a Košicemi po odchodu RegioJetu stouply, nejlevnější jízdenky začínají nyní na 15 eurech, RegioJet jezdil za 13 euro. Před příchodem konkurence byly ale ceny vyšší.

Od nového jízdního řádu začnou jezdit vlaky IC 510 a IC 513 až do Vídně, po mnoha letech se tak vrátí přímé železniční spojení Košic a rakouského hlavního města. Firma současně začala spolupracovat s SAD Humenné pro návaznou dopravu z Kysaku do Stropkova a Svidníku. RegioJet ale uvedl, že jde o spoje, které k vlakům začaly jezdit právě díky němu.

Štítky

8 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Výborně, Jančuru vyhnali, zajistlili si prachy za vození někoho „zadarmo“ ve vlacích mizerného standardu. Teď 80% pozornosti vedení spotřebovávají IC na páteřní lince, protože dobře vědí, že jsou schopní tam prodělat kalhoty i bez Jančury. Zbytek pozornosti zabere boj proti Žlutozlu na jihu, protože a tuší, že Žlutozlo bude zase levnější a odveze toho 3x tolik.

    Díky vytížení kamuflážní činností a kalením vody ovšem na jakékoliv další činnosti a rozvojové aktivity ZSSK nezbývá prostor a proto to na slovenských železnicích vypadá tak, jak to tam vypadá – stagnace a propad do háje.

  • Je fakt, že sebevědomí slovákům nechybělo nikdy. Ale to je tak všechno. A nejlepší jsou ti, co nás tu poučují, jak máme co dělat, jak je to tady špatné, jak my jsme zlí. Tak proč si to své sebevědomí neseberou a netáhnou zpátky domů?

    Jinak k článku asi tolik, jednak u „státního dopravce“ ta čísla nikdo neověří a pak taky, když si to nekonkuruje s jízdným zadarmo placeným státem, tak pak můžu být v zisku jak chci, že…

    • Ty máš asi silné komplexy však? O čom vás my Slováci poučujeme? Vieš mi povedať?

    • A kde je napísané poprvé? ICčka tam jazdili cca 5 rokov dozadu, potom ich zrušili a teraz ich znova spúšťajú.

    • Mates: původní text byl panem Sůrou na základě mého komentáře editován a uveden na pravou míru. Původně psal, že je to v historii poprvé.