Dopravci Železnice

Jindřichohradecké úzkokolejky chtějí nové vlaky za půl miliardy korun

JHMD Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
JHMD Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) chystá zásadní modernizaci svého vozového parku. Chce pořídit 4 až 6 nových vlaků, za které plánuje včetně servisu utratit půl miliardy korun.

Vyplývá to z předběžného oznámení ve věstníku veřejných zakázek, které předchází samotné soutěži.  JHMD chtějí na nové vlaky získat dotaci z OPD.

„Náš současný vozový park pochází většinou z 50. či 60. let. Pořízením nových vozidel myslíme na budoucnost, abychom mohli nadále poskytovat kvalitní služby,“ řekl deníku Zdopravy.cz ředitel JHMD Boris Čajánek.

Předběžným oznámením firma podle něj zahajuje takzvaná jednání o tržní příležitosti, podle výsledků následně vypíše tendr. Nové motorové jednotky chce financovat z Operačního programu Doprava, jezdit by měly v obou krajích, které na úzkorozchodné trati objednávají dopravu, tedy v jižních Čechách i na Vysočině.

JHMD už za dotace modernizovaly motorové vozy M27, s nimi má ale firma problémy a většina nejezdí.

Jan Šindelář, Jan Sůra

25 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře

Napsat komentář: Romanero Zrušit odpověď

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Čajan chce postavit druhou várku hašišbeden? 🙂 Přišlo by mi o dost vhodnější, kdyby vlaky patřily kraji a dopravce se vysoutěžil.

    • V jižních Čechách bych tuto formu raději neriskoval (zejména dokud tam bude působit současná garnitura) – stačí se podívat, co kraj provedl se Šumavou …

  • Obratanka by se mohla předělat na normální rozchod s úpravou parametrů trati a tedy z rychlenim. Do Nové Bystřice bych zachoval provoz jedné soupravy s jednou zálohou a parní lokomotiva s příslušnými vozy.
    Pokud mám informace, tak uzkokolejne motorové vlaky nikdo v současné době nevyrábí. A pro 4 kusy se to nevyplatí.

    • Vyrábí, byť se jedná spíše o zakázkovou výrobu. Třeba polský NEWAG dodává právě motorovové jednotky Vulcano pro FCE, cca 3,7 mil. EUR za kus.

    • Pletete se trochu, v Číně se to dělá, když jsem se díval před nějakou dobou, tak se tam dělají kompletně věci pro 750mm od lokomotiv, přes osobní vozy (chvilku jsem dumal jestli to náhodou nejsou na normální rozchod, na fotce a z bohu to nepoznáte bez mírky) až po nákladní. Otázka jestli spíš nejde nějak natáhnout trať z Bystřice do Litschau. Schválení na takový izolovaný systém by nemusel být tak složitý.

      Paradoxně se dá asi nejlíp něco nového najít na youtube
      třeba 10 let starý model os Stadlera
      de.wikipedia. org/wiki/OSE_BDmh_2Z%2B4A/12

      Vmax = 60km/h, ale možná by šel upravit na vyšší, musíme se po tom podívat spíš v Řecku, Rusku, někde na balkáně, možná i jinde ve světě. Uričitě se výrobce najde.

    • Úzkokolejné vlaky vám vyrobí kdokoliv. V Rakousku a Švýcarsku jich jezdí.

    • Ty prášky jsem nějak nepochopil… Vozidel se vyrábí dost, ve Švýcarsku pro jiný rozchod… Myslím že pokud ustanou sankce v souvislosti s ukrajinskou krizí, myslím že portfolio z ruské federace, by bohatě mohlo vybavit trať, pokud by bylo dost dobré. Záleží také jestli chceme klasické soupravy nebo motorové vozy/jednotky. Myslím že pokud něco, bude stále nabízet některá z rakouských společností, bylo by to vhodné.

  • Aha, takže narvali prachy do toho motorovýho fiaska a teď jim zaplatíme na tu „národní magistrálu“ vlaky za půl miliardy. To je teda hollywood..

    • To není „Hollywood“ (ten tam přece už snad vůbec nijak nepůsobí) – to je Čajánek a jeho snaživý obranný rod Čočků …

    • Muzeum to nikdy nebylo. Vždy byla severní větev v provozu jako každá jiná lokálka!

  • A mají v plánu v budoucnu i zvednout rychlosti na tratích a poněkud je modernizovat? Možná by pak s nimi jezdilo víc lidí.
    500 milionů je myslím kvůli speciálnímu rozchodu celkem dobrá suma.

    • Z čistě ekonomického hlediska je to přímo vyhazování peněz. Ale na druhou stranu úzkokolejky jsou technická rarita a má smysl na nich udržovat pravidelný provoz i za cenu vyšších nákladů. Je jasné, že vlaky si na sebe nemůžou bez dotací vydělat.

    • asdf: Souhlasím. Ale je potřeba si říct – je to technická rarita nebo moderní způsob dopravy. Podle toho bych dimenzoval vozový park. Jezdit s moderním vozidlem po muzeální infrastruktuře mi přijde jako totální volovina – není to ani funkční, ani historicko-romantický.

    • Romanero: muzearní infra? Tak to můžete říct prakticky o každé lokálce. Obrataňka je se svými samovratnými výhybkami a PZZ mnohem dál, než většina lokálek SŽDC. I ta údržba je mnohem jinde. Tohle JHMD nemůže nikdo upřít.

    • Josef Kubeš: Dobře, to beru. A kolik je na tratích JHMD průměrná Vmax?

    • asdf; Romanero:
      Nízká rychlost, mimochodem stejná či vyšší než na mnoha lokálkách, není tím že je to úzkokolejka, i na těch 600mm se dá jet přes 100km/h, Dají se najít vzorce podle kterých se úzkokolejky počítají a určitě by se dalo z nich zjistit jestli JHMD mohou dosáhnout rychlosti 80-100km, eventuálně na kolika procentech.

    • Romanero: na většině Obrataňky, která slouží k dopravní obslužnosti je 50 km/h, ale na mnoha místech by šlo více. Jměnuji například úsek Horní Skrýchov Lovětín, či Nekrasín – Žďár. Jak píše K.S. i na 760 mm lze jezdit více, příkladem budiž Zillertal a Pinzgaubahn, kde je třeba 70 km/h a jezdí tu nízkopodlažní klimatizované soupravy. Já to úzkokolejce přeju, nicméně nepřeji to Čajánkovi, díky kterému M27 vypadají tak, jak vypadají.
      Bystřická větev ta je vysloveně turistická, tam je 50 km/h do Jindřiše, 40 km/h do Blažejova a dále 30 km/h, nicméně tam je to opravdu o turistech v létě.

    • J. Kubeš:
      Navíc pokud se trať nechá jako úzkorozchodka tak nebude hrozit že se tam po čase začnou místo nových jednotek objevovat různé a jiné šroty z celé republiky (což by přerozchodování mohlo způsobit). S novými vozidly a zrychlením by se snad mohly začít provozovat a nějaké rychlíky buď až do Obrtáně, pokud tam jezdí nějaký vhodný přípoj, nebo jenom do Černovic.

      U bystřice to je možná škoda, ale asi se nepodaří překonat těch 15-25km k rakouským úzkokolejkám, množství cestujících by tam mohlo hodně poskočit nahoru, ale to je asi totálně nemožné, byť by to možná šlo, takto: https://mapy.cz/s/2nOU1 , nebo takto https://mapy.cz/s/2nOVL

    • Tak se můžete uklidnit, přerozchodovat to nikdo nebude, navíc je to úzkorozchodný kvůli ostřejším obloukům a to by se normálněrozchodným strojům nemuselo líbit.

      Nicméně obavu o šroty jsem úplně nepochopil. Zlatej šukafon proti hašišbedně…

    • Ty se rozpadnou v nejbližší době… Ale za to si Čajánek může sám.

    • Doufám, že Hašišbedny půjdou do šrotu, jen jeden kus bych zachoval, na památku, jakou hrůzu je možno provozovat po kolejích.