Letectví

Jihomoravský hejtman: Proč se vyplatí dotovat letadla z Brna do Mnichova

bmi Regional létá do Brna s letadlem Embraer E-145. Foto: bmi Regional
bmi Regional létá do Brna s letadlem Embraer E-145. Foto: bmi Regional

Jihomoravský kraj chce začít kompenzovat finanční ztrátu leteckému dopravci získanému na základě výběrového řízení, které bude vyhlášeno na provoz linky Brno – Mnichov. Jedná se o finanční kompenzaci, která bude moci být vyplácena v případě schválení tzv. závazku veřejné služby Evropskou komisí, na ztráty z provozu linky mezi Mnichovem a Brnem. Hejtman Bohumil Šimek pro deník Zdopravy.cz vysvětluje, proč se rozhodli linku podpořit až cca 38 miliony korun ročně ve spolupráci s Brnem.

Hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek. Foto: Jihomoravský kraj
Hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek. Foto: Jihomoravský kraj
Hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek. Foto: Jihomoravský kraj
Hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek. Foto: Jihomoravský kraj

Linka mezi Mnichovem a Brnem existuje dva roky. Jaké jsou zatím její výsledky?
Začínalo s frekvencí jednou denně s výjimkou soboty a za rok 2016 ho využilo 11,63 tisíc cestujících. V roce 2017 bylo tohoto počtu dosaženo již v polovině září a celkový počet za kalendářní rok by měl dosáhnout 19 tisíc.

Od konce května přibyla druhá frekvence, jak se to projevilo na vytížení letadel?
Přibyla druhá frekvence večer ve všední dny, tedy zahuštění sítě, díky němuž se výrazně zlepšila konektivita v Mnichově a počty cestujících stouply na více než dvojnásobek měsíčně. Potvrzuje to i vývoj rezervací. Například listopad atakuje hranici 2200 cestujících, což odpovídá průměrnému vytížení přes 55%. Linku jsme se rozhodli podpořit právě proto, že máme silně pozitivní odezvu od jejich uživatelů a protože její výsledky se neustále zlepšují. Mezi Brnem a Mnichovem se „nevozí vzduch“, ale reální cestující, kteří přispívají k rozvoji kraje.

Není pro cestující jednodušší doletět do Vídně a pak pokračovat autem? 
Linku z Mnichova využívají převážně zástupci firem a organizací, které v Jihomoravském kraji investují, zaměstnávají a vytvářejí pracovní místa nebo řeší společné projekty v oblasti výzkumu. Většina investorů umístění své investice podmiňuje právě existencí leteckého spojení do uzlového letiště. Pokud bychom tuto linku neměli, realizovaly by se tyto investice třeba v Řešově, Debrecíně nebo Kluži, tedy městech, která přímé spojení do uzlových letišť mají. Kromě zástupců zahraničních firem linku samozřejmě využívají i obyvatelé kraje, zástupci akademické sféry a organizací zabývajících se vědou a výzkumem. Turisté se samozřejmě na palubě též najdou, ale není to primární segment.

Proč jste si vybrali k podpoře právě linku do Mnichova?
Mnichov je uzlové letiště jednoho z největších světových dopravců – německé Lufthansy. S jedním přestupem lze uskutečnit cestu do drtivé většiny destinací v Evropě i mnoha dálkových destinací na dalších kontinentech. Linka tedy není určena pouze k cestování mezi Brnem a Mnichovem, ale funguje jako brána do celého světa.

Jak je podíl cestujících, kteří v Mnichově z Brna dál přestupují?
Podíl transferových cestujících je zhruba polovina a mezi jejich nejčastější konečné destinace patří Německo (Frankfurt, Düsseldorf, Hanover, Hamburk), Španělsko (Barcelona, Madrid, Bilbao) a další evropské metropole, jako Paříž, Brusel, Milán, Amsterdam a Kodaň. Podíl cestujících, jejichž cesta začíná a končí mimo Českou republiku, je přes 70%.

10 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Brno má potenciál! Brno potřebuje více linek od low cost aerolinek. Ne všichni z Moravy letí jen v létě do Burgasu. „Manažerská“ linka za drahé letenky to nevytrhne.

  • Brno má potemciál! Brno potřebuje více linek od low cost aerolinek. Ne všichni z Moravy letí jen v létě do Burgasu. „Manažerská“ linka za drahé letenky to nevytrhne.

  • Ad mgr. Pavel:
    dotace na vlaky , které zajistí , že se z vesnice do města dostane důchodce k lékaři anebo student do školy mi nevadí.
    Srovnáváte nesrovnatelné. Kolik peněz z dotace na leteckou linku do Mnichova se JHM kraji vrátí zpět ? Já tvrdím , že nula. Představa , že nějaký investor půjde do Brna jenom kvůli letecké lince do Mnichova je značně naivní. Když si vezmete regiony v Čechách a seřadíte si je podle průměrné mzdy , nezaměstnanosti i dalších ukazatelů tak zjistíte , že kvalita leteckého spojení v úspěšnosti či neúspěšnosti českých regionů nehraje absolutně žádnou roli.

    • Apropo…dotovat leteckou linku Brno-Mnichov mi přijde podobně zhovadilé , jako když EU dotuje výstavbu golfových hřišť.
      Nemám problém , pokud dotace jdou na pomoc potřebným. Ale dotovat z peněz všech nejlépe situované společenské vrstvě zábavu anebo tyto peníze všech investovat do toho , aby střední a nižší management z několika firem (vysocí manažeři létají svými tryskáči) ušetřil při svých občasných cestách nějakých 90 minut času… absurdní….

  • Když už do toho strkají tolik peněz, tak by měli mít nějaký vliv na ceny letenek. Několikrát jsem zkoušel najít levnější letenky z BRQ, ale ani jednou jsem se byť nepřiblížil nějaké normální ceně. Teď jsem zkusil hodit víkend v Madridu – v únoru chci na fotbal, zpáteční 1 osoba:

    BRQ – 11.500 Kč
    VIE – 4.500 Kč (přímý let)
    PRG – 3.000 Kč (přímý let)
    OSR – 8.000 Kč
    KTW – 3.500 Kč
    BTS – 2.000 Kč

    • Linka do Mnichova má obrovský převis poptávky v neděli a pondělí z Mnichova do Brna, ve čtvrtek a pátek zpět. Musíte buď rezervovat 2-3 měsíce předem nebo letět ve dny kdy malé letadélko není téměř vyprodané…

  • Nezávidím obyvatelům Jihomoravského kraje vola , kterého si zvolili. Ten člověk by měl být zavřen za to , že chce připravit své ovečky o desítky milionů korun…

    • A dotace na dopravní obslužnost (vlaky, busy, MHD), ty vám nevadí?

      Toto je to stejné, jen pro leteckou dopravu.

    • máte 100% pravdu, je to dotace pro lidi kteří nepočítají peníze, ale počítají čas. Ten hejtman měl raději prosadit dvoukolejku na přerov když jsme na serveru o dopravě.

    • petr:
      Dvojkolejka bude, to snad víte, ne?… I když tam pořád straší Černovická spojka.

      mgr.pavel:
      No problém bude mezi tím jaký bude efekt. Mám podezření že zaplatit denně 3x expres na Schwechat by vyšlo líp. Ideální stav by byl odstranit postupně dotace jednotlivých druhů dopravy, jenže to by ceny přeprav vyletěly nahoru, nebo kvalita infrastruktury šla dolů a zase by se začal znova měnit charakter osídlení. Třeba je na čase.