Dopravci Železnice Zprávy

Další kraj chce soutěžit vlakového dopravce. Jihočeši se u motoráků spokojí i se staršími vozy

Regionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Regionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jihočeský kraj se po šumavských lokálkách rozhodl zadat v soutěžích i ostatní vlakové linky. Aktuálně finalizuje podmínky dvou nabídkových řízení. Už v březnu chce hejtmanství vypsat tendr na provozování vlaků motorové trakce, o měsíc později se pak rozjede soutěž na elektriky.

Vedení krajské dopravní organizace Jikord přitom věří, že se soutěže dají dotáhnout do konce včas, aby vítězové mohli vyjet s počátkem jízdního řádu 2019/2020. Pro případ, že se to nepodaří, prodlouží kraj smlouvu Českým drahám provizorně o dva roky.

„Dopravci to nebudou mít tak složité, neboť u motorové trakce nebudeme požadovat nové vlaky,“ uvedl ředitel Jikordu Jiří Borovka. Nové či zánovní soupravy bude kraj naopak žádat pro elektrifikované tratě, plány hovoří o deseti dvoudílných jednotkách. Ani ty ale nebude muset vítěz nasazovat hned od počátku platnosti smlouvy, od kraje dostane tříleté přechodné období, během kterého si bude muset nové vlaky pořídit. V elektrické trakci budou nejspíš favoritem České dráhy, které v jižních Čechách provozují čtyři RegioPantery, postačí jim tudíž dokoupit dalších šest souprav.

Kraj by si rád při akvizicích nových vlaků sáhl na dotaze z Operačního programu Doprava, dosud nabízených osm miliard už je ale rozebraných. Jihočeši tak budou muset doufat ve vypsání druhé výzvy. Jihočeský kraj platí (včetně státního příspěvku) za regionální vlaky zhruba 600 milionů korun ročně, z toho zhruba 20 procent připadá na společnost GW Train Regio, která vyhrála soutěž o šumavské tratě. Zbytek míří k Českým drahám.

Pokud jde o vlakové soutěže, je nejdále Jihomoravský kraj, který už tendr na dopravce vypsal. Vítězi půjčí vlastní vlaky, jejichž dodavatele kraj rovněž vybírá v soutěži. Přístup ostatních krajů se liší. Například Plzeňský region chce část výkonů zadat přímo Českým drahám a část soutěžit.

18 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Předpokladem je, že motoráky vyhraje GWTR (České Budějovice – Písek, Tábor – Písek – Ražice, České Velenice – Veselí nad Lužnicí, Tábor – Horní Cerekev, Protivín – Písek – Březnice, Březnice – Blatná – Strakonice, Blatná – Nepomuk). V podstatě na všech tratích stačí vlaky s kapacitou 65 lidí, s tím, že poslední 4 tratě v pohodě kapacitně obslouží s rezervou 810.
    Elektrickou trať České Velenice – České Budějovice – Strakonice obsluhují jednotky Regiopanter, kde je smlouva s ČD někdy do roku 2029 z důvodu pořízení nových souprav. Ostatní tratě České Budějovice – Rybník – Horní Dvořiště, Rybník – Lipno, České Budějovice – Tábor – Sudoměřice u Tábora, Veselí nad Lužnicí – Horní Cerekev a Strakonice – Horažďovice předměstí jsou většinou obsluhovány rychlíky a expresy a potenciál pro osobní dopravu je minimální.

  • Takže Zimolovo kámoši z Jihotransu, tedy GW Train dostanou vydělat…

  • „Pro případ, že se to nepodaří, prodlouží kraj smlouvu Českým drahám provizorně o dva roky.“

    Nechci se zastávat ČD, ale být nimi, tak se Jikordu na toto vyprdnu a ať si seženou dopravce, kde chtějí… dokud nebude vyřešeno uznávání jízdenek, je to trapné a veřejná doprava na jihu bude dále upadat. Navíc mě štve trochu tento přístup – pokud nemohu sehnat soukromého dopravce, tak mi je státní dopravce dobrej, pak ho vykopnu se vším všudy.

    • Jenže to je řekl bych krajská politika. Kraj objednává vlaky primárně pro svoje občany, co jezdí na nějakou krajskou IDS jízdenku (i když v Jihočesku snad IDS ani není) bez ohledu na dopravce, a na někoho kdo přijede z jiného kraje sere pes.

    • To máte pravdu, ale ČR je natolik malá, že by se tohle asi dít nemělo… ujedete pár desítek km a jste už v jiném kraji. Veřejná doprava je ve veřejném zájmu, takže by se měl zohlednit obecně veřejný zájem a ne aby se na hranicích krajů tvrdlo třeba 20 min a nebo se zbytečně přestupovalo

    • Luboš Lakatoš:
      V JčK (bohužel) zatím žádný IDS nefunguje a pokud vím, žádný se ani dosud nechystá – jediné, co tam z pohledu jakýchsi tarifních „vylepšení“ už přes 2 roky existuje, je jednodenní krajská papírová jízdenka „JIKORD plus“ za 250 Kč, platná ve veřejné dopravě na území Jihočeského kraje (s určitými omezeními = neplatí např. na JHMD) + na železnici s přesahem do Nepomuku, Březnice, Olbramovic a Kostelce u Jihlavy + na (nyní už jen sezónní letní) mezistátní autobusové lince WA15 Telč – Dačice – Slavonice – Raabs an der Thaya, kterou provozuje rakouský dopravce Dr. Richard Niederösterreich Verkehrsbetrieb GmbH = viz:
      http://www.jihoceskajizdenka.cz/
      – to je ovšem spíše jen „výletnická“ záležitost.

    • Taky bych neskákal jak si pískají. Ať si JČ kraji chodí třeba chodí pěšky. Jestli ČD zruší o 2 roky dříve nebo později je už jedno.

    • petr.r Nejsou státní dopravce, ale národní dopravce. A už několikrát opakuji, že České dráhy NEJSOU státní podnik.

    • Jan H.:
      Název „národní dopravce“ je z principu pitomost: jakému národu patří?
      ČD jsou fakticky „státním“ dopravcem, protože jsou sice akciovou společností, ale ve stoprocentním vlastnictví „státu“ a s provozem fakticky garantovaným (a i „dotovaným“) státem (a forma vlastnictví je pro tuto skutečnost vlastně jen vhodně zvoleným řešením).

  • Těch 20% pro GW Train je správně? Jestli jo tak nechápu koho uplatnili. Aby tři vcelku bezvýznamné lokálky sebraly pětinu peněz. No nevím…

    • To je vyšší matematika. 20% peněz za pětinu výkonů. Ten nepoměr přímo mlátí do očí 😀

    • Ten poměr je trochu jinak: je to zhruba 20 procent peněz za 25 procent ze všech výkonů v kraji. GW Train jezdí za cca 90 Kč/vlkm, průměr ČD je 114 Kč/vlkm.

      A skutečně, na Šumavu připadá tak velký podíl, Jihočeský kraj má ve srovnání s ostatními relativně řídkou síť železnic.

    • A hlavně jízdní řád regionální dopravy v JčK připomíná „noty na buben“ – nebýt rychlíků, které objednává „stát“, tak by se tam mnohdy leckam nedalo rozumně dojet. Navíc: když se sousední kraje nedovedou mezi sebou dohodnout na mezikrajových spojích, vyhání to z vlaků i lidi, kteří by jich jinak použili, a malá frekvence je pak pro krajské úředníky (včetně těch z JIKORDu) vítaným argumentem k další redukci regionální železniční dopravy.

      A pro autora: v textu mi chybí jakákoli zmínka o tom, zda v „tendrech“ budou i nějaké podmínky týkající se tarifního odbavení cestujících = třeba povinnost vzájemného nabízení a uznávání jízdenek s dalšími železničními dopravci, kteří budou rovněž provozovat osobní dopravu (např. „nadregionální“) na „vysoutěžených“ tratích a na tratích navazujících – aby to nedopadlo tak tristně, jako v případě šumavských lokálek …

    • Tak to asi není dotaz na autora jako na Jikord. A i ten úkol zajistit jízdné platící aspoň v rámci kraje není úkolem pro dopravce, ale pro Jikord samotný.

    • „Tak to asi není dotaz na autora jako na Jikord.“
      Jistě – já jsem jen naznačoval, že už když autor píše o aktivitě JIKORDu, měl by o ní psát komplexněji – co mu bránilo (či brání) se na to zeptat a text o příslušné informace doplnit ? Proto jsem ostatně také napsal, že „v textu mi chybí jakákoli zmínka …“, nikoli že se na to ptám autora …

Newsletter

Partneři


Výběr editora