Dopravci Železnice

„Jednička“ podle Alex na mnichovských expresech. Druhá třída s podhlavníkem 1. Klasse

První třída. Foto: Aleš Petrovský - www.facebook.com/alespet
První třída. Foto: Aleš Petrovský - www.facebook.com/alespet

Na Západních expresech mezi Prahou a Mnichovem se začaly objevovat slibované vozy dopravce Die Länderbahn (DLB), které dosud v provozu chyběly. Pro cestující ale mohou být nepříjemným překvapením. Za první třídu firma vystupující pod značkou Alex vydává místa, která jsou prakticky shodná s druhou třídou.

Na sociálních sítích se dnes začaly objevovat první fotky vozu, které si DLB přivezla z Itálie od svého majitele, italských státních železnic. Vůz řady ABbmdz má sice označení i první třídy. v praxi cestující ale, pokud jde o velikost sedaček v kupé v první a druhé třídě, těžko poznají rozdíl. Jde o kupé se šesti místy a stejným potahem. Jiný je ještě stoleček, který ale není plně sklápěcí v 1. třídě. Hlavní optický rozdíl je v podhlavníku: v domnělé první třídě, kde cestující zaplatí o desítky procent dražší jízdné, je podhlavník s nápisem 1. Klasse.

Ve voze je i malé bistro, to je na českém území ale zavřené. Minibar je na českém území ve voze Českých drah.

Vozy Länderbahn polepila podobně, jako České dráhy vectrony siluetami měst, která spojuje. Na skříni vozu jsou obrazy Prahy, Plzně, Regensburgu a Mnichova.

Německý dopravce měl na trasu dodat celkem dvacet modernizovaných vozů, zatím ale jezdí jen pár. Kvůli tomu musel České dráhy stáhnout lepší vozy z jiných dálkových vlaků, například rychlíků linky R16. Z nedostatku modernizovaných vozů proto přestala tyto vlaky označovat názvem Rx – rychlík vyšší kvality.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Michal
Host
Michal

Jestli tam není napsáno „é pericoloso sporgersi“, tak nevěřím, že to je z Itálie 🙂

Vypadá to jako celkem decentní vůz, škoda, že není dohoda o tom bistru (když už v regionálním vlaku je). Podle mě by udělali líp, kdyby tam někoho najali v Česku a ten to táhnul celou dobu.

Jiří
Host
Jiří

ČD preferují vozíček na kolečkách a distribuci až na místo. Což je občas docela problém, protože než se k vám prodere, vystupujete. Loni v soupravě byl bistrovůz, to zařízli. Líbí se mi jak je to v railjetech – když nechcete čekat na vozík, jdete si koupit i balené zboží do jídelního vozu, jinak obsluha jídelního vozu čas od času roztlačí kostitřas (vozík) a projede soupravou tam a zpět.

P.S.: doporučuji sendvič se sušenými rajčaty a kuřecím masem…

Pitrys
Host
Pitrys

Nechápu, proč cizí problémy řeší ČD. Ať si nasledky nesou sami.

redakce
Člen

Protože je do té situace vmanévrovalo MD ČR jako objednavatel přihlouplého zbrklého nápadu s matoucím názvem „Západní expres“, který nesmyslně slučuje 3 různé relace vlaků.

Matěj Vondřička
Host
Matěj Vondřička

Železničář v duchodu: se vší úctou jak by si pan odborník představoval expresní vrstvu na zapad? Mně to naopak připadá jako skvělý produkt, který nabízí rychle spojeni Prahy, Plzně a západních Čech, naopak pojmenování se mi zdá velmi systematicke. A nevim, jak jste se dopocital 3 relaci, jde o linku Praha-Plzen-Cheb a Praha-Plzen-Mnichov. Linka do Klatov plní roli vymetaku, tudíž mezi Západní expresy logicky razena a není.

redakce
Člen

Matěj Vondřička: Pojmenování? Pokud jednotné (i když i to je nesmysl, protože každá souprava je jiná = jak co co délky, tak především co do skladby), tak snad jedině „Plzeňský expres“, protože jakýsi „expres“ je to stejně jen mezi Prahou a Plzní – ale spíš bych šel klidně na dvě jména podle dalšího směru jízdy za Plzní, a pak by i ten „Západní expres“ na Chebsko třeba klidně jezdit mohl, ale jen tam a ne do Mnichova. A že se mi tam zapletl i ten 3. směr = na Šumavu? Vidíte – právě proto je to stávající pojmenování zcela nesystematické… Číst vice »

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Podle textu tam naopak i 2. třída má kvalitu 1. třídy.

Baal
Host

No tak furt lepší přeznačený Bmzeto, které má vše co má první třída mít, zásuvky, polohovatelné sedačky apod. Například taková první třída v ABpee R10 a R16 se od druhé třídy liší jen barvou a tím, že tam je méně místa mezi sedačkami…

coudy
Host
coudy

prostě z nás němci dělají blbce…

Tomáš Velendorf
Host
Tomáš Velendorf

Design super.

Johnny Gomez
Host
Johnny Gomez

Tak koukam ze jsou to stejny vagony jako ma Jancura nebo CD – tzn. Reko po OBB…

Aleš P.
Host
Aleš P.

Koukáte špatně, to jsou vozy z Itálie. Ty nemá ani RegioJet, ani ČD.

Martin Khunas
Host
Martin Khunas

Vozy od OBB to nejsou ale nejspíše bude stejný výrobce.

noerf
Host
noerf

Otázka je v rozsahu služeb mezi 1. a 2. třídou v rámci ceny. To funguje v ramci soukromých dopravců, ale nikoliv státních, tam jsou služby prakticky stejné.

petr.r
Host
petr.r

Nikdy jsem nejel v jedničce kromě sharku, ale co je na fotkách to má jančura pojmenováno jak?

petr.r
Host
petr.r

a kdyby čd provozoval astra vůz, ten by zařadil kde? Je někde psaný pravidlo nebo norma co musí 1 třída splnovat?

Martin Khunas
Host
Martin Khunas

Ano samozřejmě řeší to norma UIC jak počet míst v oddíle tak jeho velikost. U zminovaných Áček je třeba rozdíl v tom že mají 9 oddílů po 6 místech kdežto Béčka mají 11 oddílů po 8 místech. to znamená že kupé je v 1 třídě větší než ve třídě druhé.

David
Host
David

Vím, je to jen clickbait článek, ale mohli jste alespoň uvést, že je to síti ČD není vyjímkou a někdy je dokonce kvalita vozů první třídy horší než té druhé. Viz např: R925

Jiří Janáček
Host
Jiří Janáček

Tak u Cidliny by se to tak dalo říct… Ale já osobně mám A/AB radši než např ABpee

Ten_z_Bíliny
Host
Ten_z_Bíliny

Tak ono to není nic neobvyklého ani u ČD, kdy v 1. třídě máte horší pohodlí jak ve 2. třídě. Stačí se podívat na řazení, na kolika vlacích je řazení typu celá druhá třída reko a první třída jede „Bčko“…

Honza
Host
Honza

Spíš „Áčko“ 😉

Zelig
Host
Zelig

Jenom tady kolegovi říkám, že když je to čistě rozlišovací označení, jak sám říkáte, tak proč zrovna my jsme béčko?
Opravte to!

Lukáš
Host
Lukáš

Martin Khunas:
Omyl, vůz řady B má jen 10 oddílů. 9 jich má ale i třeba AB. 11 oddílů mají odvozeniny Bmz.

Martin Khunas
Host
Martin Khunas

Ano to je pravda kratší vozy mají oddílů 10 a vozy delší 11 u první třídy se počet oddílů obvykle zachoval

Michal
Host
Michal

Asi tak. U nás na R17 jezdí áčko blešák a cyklovůz po rekonstrukci…