Dopravci Železnice

„Jednička“ podle Alex na mnichovských expresech. Druhá třída s podhlavníkem 1. Klasse

První třída. Foto: Aleš Petrovský - www.facebook.com/alespet
První třída. Foto: Aleš Petrovský - www.facebook.com/alespet

Na Západních expresech mezi Prahou a Mnichovem se začaly objevovat slibované vozy dopravce Die Länderbahn (DLB), které dosud v provozu chyběly. Pro cestující ale mohou být nepříjemným překvapením. Za první třídu firma vystupující pod značkou Alex vydává místa, která jsou prakticky shodná s druhou třídou.

Na sociálních sítích se dnes začaly objevovat první fotky vozu, které si DLB přivezla z Itálie od svého majitele, italských státních železnic. Vůz řady ABbmdz má sice označení i první třídy. v praxi cestující ale, pokud jde o velikost sedaček v kupé v první a druhé třídě, těžko poznají rozdíl. Jde o kupé se šesti místy a stejným potahem. Jiný je ještě stoleček, který ale není plně sklápěcí v 1. třídě. Hlavní optický rozdíl je v podhlavníku: v domnělé první třídě, kde cestující zaplatí o desítky procent dražší jízdné, je podhlavník s nápisem 1. Klasse.

Ve voze je i malé bistro, to je na českém území ale zavřené. Minibar je na českém území ve voze Českých drah.

Vozy Länderbahn polepila podobně, jako České dráhy vectrony siluetami měst, která spojuje. Na skříni vozu jsou obrazy Prahy, Plzně, Regensburgu a Mnichova.

Německý dopravce měl na trasu dodat celkem dvacet modernizovaných vozů, zatím ale jezdí jen pár. Kvůli tomu musel České dráhy stáhnout lepší vozy z jiných dálkových vlaků, například rychlíků linky R16. Z nedostatku modernizovaných vozů proto přestala tyto vlaky označovat názvem Rx – rychlík vyšší kvality.

27 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jestli tam není napsáno „é pericoloso sporgersi“, tak nevěřím, že to je z Itálie 🙂

    Vypadá to jako celkem decentní vůz, škoda, že není dohoda o tom bistru (když už v regionálním vlaku je). Podle mě by udělali líp, kdyby tam někoho najali v Česku a ten to táhnul celou dobu.

    • ČD preferují vozíček na kolečkách a distribuci až na místo. Což je občas docela problém, protože než se k vám prodere, vystupujete. Loni v soupravě byl bistrovůz, to zařízli. Líbí se mi jak je to v railjetech – když nechcete čekat na vozík, jdete si koupit i balené zboží do jídelního vozu, jinak obsluha jídelního vozu čas od času roztlačí kostitřas (vozík) a projede soupravou tam a zpět.

      P.S.: doporučuji sendvič se sušenými rajčaty a kuřecím masem…

  • Nechápu, proč cizí problémy řeší ČD. Ať si nasledky nesou sami.

    • Protože je do té situace vmanévrovalo MD ČR jako objednavatel přihlouplého zbrklého nápadu s matoucím názvem „Západní expres“, který nesmyslně slučuje 3 různé relace vlaků.

    • Železničář v duchodu: se vší úctou jak by si pan odborník představoval expresní vrstvu na zapad? Mně to naopak připadá jako skvělý produkt, který nabízí rychle spojeni Prahy, Plzně a západních Čech, naopak pojmenování se mi zdá velmi systematicke. A nevim, jak jste se dopocital 3 relaci, jde o linku Praha-Plzen-Cheb a Praha-Plzen-Mnichov. Linka do Klatov plní roli vymetaku, tudíž mezi Západní expresy logicky razena a není.

    • Matěj Vondřička:
      Pojmenování? Pokud jednotné (i když i to je nesmysl, protože každá souprava je jiná = jak co co délky, tak především co do skladby), tak snad jedině „Plzeňský expres“, protože jakýsi „expres“ je to stejně jen mezi Prahou a Plzní – ale spíš bych šel klidně na dvě jména podle dalšího směru jízdy za Plzní, a pak by i ten „Západní expres“ na Chebsko třeba klidně jezdit mohl, ale jen tam a ne do Mnichova.
      A že se mi tam zapletl i ten 3. směr = na Šumavu? Vidíte – právě proto je to stávající pojmenování zcela nesystematické a zavádějící, protože to svádí právě k takovým omylům …

  • Podle textu tam naopak i 2. třída má kvalitu 1. třídy.

  • No tak furt lepší přeznačený Bmzeto, které má vše co má první třída mít, zásuvky, polohovatelné sedačky apod. Například taková první třída v ABpee R10 a R16 se od druhé třídy liší jen barvou a tím, že tam je méně místa mezi sedačkami…

  • Tak koukam ze jsou to stejny vagony jako ma Jancura nebo CD – tzn. Reko po OBB…

    • Koukáte špatně, to jsou vozy z Itálie. Ty nemá ani RegioJet, ani ČD.

    • Vozy od OBB to nejsou ale nejspíše bude stejný výrobce.

  • Otázka je v rozsahu služeb mezi 1. a 2. třídou v rámci ceny. To funguje v ramci soukromých dopravců, ale nikoliv státních, tam jsou služby prakticky stejné.

  • Nikdy jsem nejel v jedničce kromě sharku, ale co je na fotkách to má jančura pojmenováno jak?

    • Standard. Tedy v podstatě druhá nejlevnější třída po lowcost.

    • a kdyby čd provozoval astra vůz, ten by zařadil kde? Je někde psaný pravidlo nebo norma co musí 1 třída splnovat?

    • astra vůz je u RJ Standard. Takže u ČD bych předpokládal to samé

    • Ano samozřejmě řeší to norma UIC jak počet míst v oddíle tak jeho velikost. U zminovaných Áček je třeba rozdíl v tom že mají 9 oddílů po 6 místech kdežto Béčka mají 11 oddílů po 8 místech. to znamená že kupé je v 1 třídě větší než ve třídě druhé.

  • Vím, je to jen clickbait článek, ale mohli jste alespoň uvést, že je to síti ČD není vyjímkou a někdy je dokonce kvalita vozů první třídy horší než té druhé. Viz např: R925

    • Tak u Cidliny by se to tak dalo říct… Ale já osobně mám A/AB radši než např ABpee

  • Tak ono to není nic neobvyklého ani u ČD, kdy v 1. třídě máte horší pohodlí jak ve 2. třídě. Stačí se podívat na řazení, na kolika vlacích je řazení typu celá druhá třída reko a první třída jede „Bčko“…

    • Jenom tady kolegovi říkám, že když je to čistě rozlišovací označení, jak sám říkáte, tak proč zrovna my jsme béčko?
      Opravte to!

    • Martin Khunas:
      Omyl, vůz řady B má jen 10 oddílů. 9 jich má ale i třeba AB. 11 oddílů mají odvozeniny Bmz.

    • Ano to je pravda kratší vozy mají oddílů 10 a vozy delší 11 u první třídy se počet oddílů obvykle zachoval

    • Asi tak. U nás na R17 jezdí áčko blešák a cyklovůz po rekonstrukci…

Newsletter

Partneři


Výběr editora