Autobusy Lidé Rozhovory

Jak Plzeňský kraj zjistil, že platí Zemkovi za autobusy příliš? Nové by nás vyšly levněji, říká hejtman

Josef Bernard. Foto: www.josefbernard.cz
Josef Bernard. Foto: www.josefbernard.cz

Plzeňský kraj zjistil, že společnost ČSAD autobusy Plzeň patřící miliardáři Zdeňku Zemkovi si účtovala několik let neoprávněně desítky milionů korun za provoz autobusů v závazku kraje. Hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard (ČSSD) v rozhovoru popisuje, jak na nesrovnalosti přišli i na čem si dopravce účtoval neoprávněně více peněz.

Celý spor se týkal účtování ekonomicky uznatelných nákladů. Jak jste dospěli k názoru, že si dopravce účtuje více, než má? Byla to náhoda nebo jste dostali tip?

Po nástupu jsem nechal prověřit smlouvy, které čerpají nejvíce prostředků z rozpočtu. Když chcete být efektivní, podíváte se, kam dáváte nejvíce peněz. V případě našeho kraje se jedná o dopravu a zdravotnictví. Udělal jsem si rychlé analýzy, zdali v těchto oblastech postupujeme efektivně a šel po věcech, které mohou nejvíce ušetřit peníze. Doprava byla jednou z nich. Mám štěstí, že jsem 30 let pracoval na mnoha restrukturalizačních projektech, a to už potom máte na úspory a vyšší efektivitu čich. Tak jako ve firmě jsem i na kraji samozřejmě poslouchal, že nic nejde, to se nepovede. Já už se ale za ta léta reinkarnoval do buldoka.

S autobusovou dopravou jste neměl zkušenosti, jak jste na první pohled viděl, že čísla nesedí?

Měli jsme výhodu, že jsme zvažovali velmi vážně svého vlastního vnitřního dopravce, takže jsem měl v hlavě čísla, jak vycházely kalkulace. Tady jsem viděl, že například i s novými autobusy bychom byli levnější, než kolik jsme platili za provoz se staršími autobusy.

Kolik platí kraj za kilometr?

Je to zhruba 35 korun brutto, což je, bohužel,  ve srovnání s jinými dopravci cena vyšší.

Jak jste postupovali dál? Nebyl problém, že o tom museli vědět i někteří úředníci?

Neúsporné chování a benevolence byly tak rozsáhlé, že jsem sestavil tým z úplně nových lidí. Jednalo se o experty z privátní sféry. Nutností byla morální integrita, mlčenlivost a zvláštní kontrolní postupy, které vám nemohu a nechci prozradit. Zejména se jednalo o excelentního ekonoma a právníka. Výši potenciálních úspor jsme znali rok, bylo ale nutné naše stanovisko stvrdit vícero nezávislými institucemi a experty. Prostě mravenčí každodenní práce, každý týden porady a stanovení dalšího postupu. Mimořádné štěstí mám na kolegu z rady, který má dopravu na starosti. Je to starosta, sedlák, co používá zdravý rozum. Jsme dobrý tým. Vytvořili jsme si v této oblasti know-how, které je srovnatelné s velkými privátními subjekty.

V jakých nákladech byly největší rozdíly oproti realitě?

Nejvíce to bylo u nafty. V období 2013 až 2015 šlo o vyšší ceny nafty oproti cenám v místě a čase obvyklým v hodnotě 38,5 milionů korun. Stejný problém byl u nájmů (15,5 milionů), u nesprávného uplatnění zpětného leasingu (6,7 milionů), nesprávně alokované správní režie (11,6 milionů). Nesoulad byl také u cen starších autobusů (24,5 milionů korun), nesrovnalosti jsme našli také v odděleném účetnictví (28,5 milionů korun)

Jak probíhala konfrontace s dopravcem? Uznali chybu nebo ji odmítali?

Zhruba před rokem jsme se pokoušeli o dohodu na základě předběžných analýz. Ta byla odmítnuta. Proto následovala ta roční mravenčí práce.

Neřešili jste i možnost trestního oznámení?

Dokončili jsme veřejnoprávní kontrolu podle kontrolního řádu, kontrola je hotová, dopravce ji bez výhrad přijal a peníze nám bude postupně vracet. Docílili jsme svého účelu a dosáhli prospěchu, který je v této zemi nevídaný. Já jsem spokojen, vrací se nám 270 milionů (Kraj přímo dostane zpět 120 milionů, současně byla s dopravcem  uzavřena i dohoda o horní hranici plateb pro roky 2017 až 2019, která přinese úsporu 150 milionů korun, pozn. redakce). Jsem rád, že jsem přispěl k vyšší důvěře lidí, že daně, které platí, jsou spravovány řádně.

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Nebude to podobné i v dalších krajích? Třeba v Karlovarském kraji Autobusy Karlovy Vary ( ex. ČSAD – rovněž ze Zemkovo skupiny ) v minulosti účtovaly výrazně více než v kraji Ústeckém. A možná je to tak dosud….

    • Možná se do toho někdo pustí, ale bude to složité, protože má dva syny a ti mají jít do vězení za elektrárnu, přitom se střídají v představenstvu dopravních podniků po celém česku.

  • Prosím na kolenou o informování jak bude probíhat schůze ČUNEK a Bernard. Sice ve Zlínském kraji je jiný vzor dotace, tady zase skřípou zubama starostové obcí.

  • Pane redaktore, tento článek je placenou inzercí? Na Vaší předchozí pozici byste si o jistou skupinu lidí spojených se Škodou Transportation pomalu neopřel kolo a s radostí připomínal jejich veselé kousky.

    • Proč by byl placenou inzercí? My se jako nemáme dostat k informacím, nebo nesmíme?

    • A to znamená, že o tomto nemůžu psát? Mě to přijde jako dost zásadní událost v autobusové dopravě. A jinak samozřejmě placené texty označujeme.

    • Děkuji za odpověď. Někdy mi Vaše někdejší snaha dostat do každého článku o ČD alespoň pár řádek o šířce dveří Regiopantera nebo nejdražší lokomotivě na světě docela chybí. Najednou tu máte rozhovor s pánem, který u toho všeho byl, tak jen se slzou v oku lituji, že jste neprohodili pár slov i na toto téma. Čtenáře by jistě zajímalo, jak tým „úplně nových lidí z privátní sféry“ tehdy zaklekl na ČD a kolik tím státu ušetřil peněz. Ale třeba se dočkáme v budoucnu.

      • Rozhovor je o autobusech. Problematice nákupu vozidel od ŠT se jistě budeme brzy věnovat, ostatně stále je nedořešené poměrně vysoké vracení dotací za pantery.

  • Není to překvapivé. Vzhledem k námluvám – spíše olizovačkám Zemka s bývalým hejtmanem. Kde vzít na kapesné a zároveň moc nenaštvat voliče? V tom měli jasno – pojihočesku, chystaným zrušením většiny regionálních tratí.

Newsletter

Partneři


Výběr editora