Autobusy Zprávy

Iveco představilo pět nových modelů autobusů, některé vyjedou z české linky

Iveco Crossway LE Natural Power, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Iveco Crossway LE Natural Power, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Autobusový výrobce Iveco na veletrhu Busworld představil pět nových modelů ze své produkce. Největší pozornost dostali Crossway LE s pohonem na CNG a prodloužený třínápravový Crossway LE. Inovace se dočkal také Evadys, který Iveco prezentuje v nové úpravě pro zájezdovou dopravu. Některé nové modely vyjedou z české výrobní linky ve Vysokém Mýtě.

Třínápravový Iveco Crossway LE, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Třínápravový Iveco Crossway LE, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

 Třínápravový Crossway LE je novinkou v produktové řadě, které se prodalo už přes 30.000 kusů. Výrobce prodloužil skříň o pouhý 1,5 metru proti dvounápravové verzi s délkou 12,96 metru, ale dosáhl 40procentního zvýšení kapacity vozidla (61 sedaček, celkově 104 míst ve vozidle v případě linkové úpravy). Zvětšila se i rozteč sedaček na minimálně 71 cm. Další změny zasáhly šasi a podlahovou konstrukci. Navzdory délce výrobce prohlašuje, že vozidlo má nejmenší poloměr otočení – 11,9 metru.

Crossway LE ve své klasické podobě se zároveň stal vítězem letošní International Bus and Coach Competition 2017, která vyhodnocovala vozidla s nízkopodlažním nástupem.

Představení se dočkal také Crossway LE NP s pohonem na CNG i biometan. Nádrže na stlačený plyn jsou uložené v boxech na střeše tak, aby byly dobře dostupné pro údržbu. Prostor interiéru přitom nebyl nijak zmenšen proti modelu se standardním pohonem. Kapacita 1.260 litrů plynu nabízí dojezd 500 až 600 kilometrů. Celková výška vozidla 3,21 metru je podle Iveca nejnižší na trhu mezi ekvivalentními modely. Model také vyhrál anketu Sustainable Bus Award Intercity 2018.

Zájezdový Iveco Evadys, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Zájezdový Iveco Evadys, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Nové prodeje modelu Evadys míří na zájezdovou dopravu, především na exkurze s mnoha zastávkami. Pro svůj účel dostal do výbavy výkonnější motor Cursor 9, o tři krychlové metry větší zavazadlový prostor v porovnání s vysokopodlažním Crosswayem, nebo volitelně kvalitnější sedadla Spacio.

Kromě těchto novinek představil výrobce nové modely minibusu Daily Smart pro letištní dopravu či velké taxi, Daily Blue-Power s elektrickým pohonem, Daily NP s pohonem na CNG slibující až 35 procentní úsporu nákladů v porovnání s dieselovým pohonem.

Bez povšimnutí nezůstaly ani trolejbusy Crealis, kde pohony dodává Škoda Electric ze skupiny Škoda Transportation.

4 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Šířka Crossway LE je cca 2,55 m. To znamená, že prodloužením o 1,5 m dojde ke zvětšení podlahové plochy autobusu o 3,825 m2, to je o 11 procent. A tím dojde ke zvětšení kapacity opravdu o 40 procent? Dále se v článku píše, že se zvýšila rozteč sedaček na minimálně 71 cm. Takže do 1,5 m délky se vejdou max. 2 řady sedaček, to je 8 míst. Pokud těchto 8 míst představuje 40 procent kapacity autobusu, pak ve zbylém prostoru je 60 procent kapacity autobusu neboli 12 míst? A co je v tom zbytku? Promiňte že se ptám, ale jsem elektrikář a autobusům nerozumím

  • 138 míst v linkové úpravě?? To myslí děti ze školky sedící po 3 apd.?(vím, že započítávají i stojící lidi.)

    • Pardon, to se mi prohodilo číslo. 138 je pro MHD verzi.

      With a total length of 14.5m, the 3-axle Crossway LE has an exceptional passenger capacity. The city model has gained an additional 50 spaces to accommodate 138 passengers. The line version can accommodate 104 passengers, a gain of 30 in comparison with the standard two-axle, 13m model. The third axle also increases the comfort of the seats (min. 710 mm) in the Line version, with 61 seats, and the City, with 45. Its total length also means it can be equipped with a ski storage area.