Železnice

Internet ve vlacích ČD má zpoždění. Do 2 let má být ve všech dálkových spojích

InterPanter na lince Praha - Brno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
InterPanter na lince Praha - Brno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy slibovaly s nástupem nového jízdního řádu pokrytí signálem bezdrátového internetu v dalších 89 vozech, nakonec ale takové vagóny vyjedou později. Dopravce ale současně slibuje pokrytí internetem ve všech dálkových vlacích do dvou let.

Důvodem je zpoždění zakázky na pokrytí vozů. České dráhy ji vypsaly už loni, ale stále není uzavřená. Teď směřuje ke zrušení.  Do soutěže se přihlásily společnosti Data Rail Czech Republic a ČD Telematika. ČD Telematika nabídla o tři miliony vyšší cenu, ale byla vyloučena, proti čemuž podala společnost námitky. Stejně tak byl vyloučen i Data Rail Czech Republic.  ČD se chystají proto vypsat soutěž znovu. „Jde o procesní důvody s výběrem dodavatele. Mrzí nás to, vozy nasadíme později,“ řekl člen představenstva zodpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán.

Internet chtěly České dráhy zavádět do 62 velkoprostorových vozů 2. třídy typu Bdpee231, do 12 oddílových vozů 1. a 2. třídy typu ABmz346 a 15 velkoprostorových vozů 1. a 2. třídy typu ABpee347. Ty se objevují na linkách Prahy do Českých Budějovic, do Klatov a Železné Rudy, do Hradce Králové a Trutnova nebo z Prahy do Luhačovic.

České dráhy ale jako „náplast“ za zpoždění chystají ještě větší zakázku na zasíťování dalších více než 200 vozů. Ty by měly být hotové do konce roku 2019. Půjde o další rychlíkové vagóny především 2. třídy například typu Bmz, Bee, Bpee nebo Bbdgmee s úpravou pro přepravu osob na vozíku. „Cílem je, aby v každém dálkovém vlaku sestaveném z klasických vozů byl k dispozici bezdrátový internet,“ dodal Štěpán. U nových souprav je už palubní wi-fi standardem.

V současnosti je internet dostupný prostřednictvím palubní sítě wi-fi už ve víc než 550 vlacích Českých drah.

8 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Uvěřím, že jsme v 21. století, teprve až bude wi-fi i v rychlíkách Plzeň – ČB – Jihlava – Brno. To je pořád neskutečné retro tahle linka (jeden Bdgmee to nezachrání). 😉

    • Kolik lidí jezdí z Plzně do Brna přes ČB? Nedaly by se za rok počítat na prstech?

    • Uvěřím, až bude v rychlících Brno – Šumperk nebo do Jeseníku. 😆

    • Ano, jen ale vozy zde nasazované neuvádí v seznamu těch, co se mají zasíťovat.

  • Ono to asi taky není tak jednoduché. Jiným dopravcům to taky tak funguje, nefunguje, dřív celkem téměř vůbec. U pendolína naopak funguje. Ale ostatní taky žádná sláva. Třeba streaming filmů většinou u jiných nejede. Asi to není tak jednoduché – tak tam hodíme jeden access point a jeden modem.

  • Čím dřív a čím houšť, tím lépe!

    Jinak p. Štěpán neuvádí, že „v každém dálkovém vlaku“ znamená v českém překladu: „Bude to v jednom voze soupravy, do kterého půjdou koupit místenky jen na polovinu míst a ta budou ještě pro děti, nebo ženy …“.

    • Je to takové nedomyšlené, i když asi nemá cenu tu wifi dávat do starších vozů, kdy ze sousedních se nejspíš také budu moct připojit..

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora