Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Horko kolem D35. ŘSD vyřadilo nejlevnější nabídky, vítězí dražší Eurovia. Zakázky už řeší ÚOHS

Stavba dálnice. Autor: MDČR
Stavba dálnice. Autor: MDČR

Stavby dvou úseků dálnice D35, která má spojit Čechy a Moravu a být severní alternativou k D1, naberou s velkou pravděpodobností zpoždění. Čtyři měsíce po odevzdání nabídek na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už obě zakázky skončily u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Obrátily se na něj už tři firmy; úřad na jejich popud zahájil s ŘSD řízení.

Jde o největší dálniční zakázky za posledních osm let na dva úseky o celkové délce 26 kilometrů, projektová cena činí v součtu téměř deset miliard korun. „Úřad pro ochranu hospodářské soutěže obdržel dva návrhy ohledně úseku Časy – Ostrov a jeden návrh kvůli úseku Opatovice – Časy, byla zahájena prvostupňová řízení. Úřad v současné době čeká na doručení dokumentace k zadávacím řízením,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

ŘSD se zatím nechce k soutěžím vyjádřit, protože ještě nejsou uzavřené. „Zatím stále probíhají jednání komise. Komise je vázána mlčenlivostí,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Organizace ale na svých stránkách potvrdila, že ze soutěže nejlevnější uchazeče vyloučila. „V rámci tendru bylo vydáno rozhodnutí o vyloučení a nejvýhodnější nabídce, proti kterému byly podány námitky,“ uvádí na stránce, která se týká úseku Časy – Ostrov.

V případě úseku Časy – Ostrov se podle zdrojů deníku Zdopravy.cz na ÚOHS obrátilo sdružení firem M-Silnice, Hochtief a Colas a italsko-turecké konsorcium Astaldi a IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret. Sdružení vedené M-Silnicemi nabídlo postavit dálnici za 2,977 miliardy korun, Italové s Turky za 3,065 miliardy korun. To je o 40 % méně, než je cena v projektu. Obě sdružení byla vyloučena. V případě M-Silnice mělo jít o vyřazení kvůli podání jedné části nabídky na špatném formuláři, v případě italsko-tureckého sdružení kvůli nenacenění jedné položky v řádu tisícikorun. Vyloučení obou firem může stavbu výrazně prodražit: třetí sdružení Eurovia, Metrostav a Swietelsky je oproti M-Silnicím o čtvrt miliardy dražší.

Vizualizace nového úseku

 

U úseku Opatovice – Časy se na ÚOHS zatím obrátil jen Porr, který byl druhý s cenou 3,142 miliardy korun a byl rovněž vyřazen. Italsko-turecké sdružení, které nabídlo jen 2,883 miliardy korun je zatím ještě ve hře, ale má doložit některé mimořádně nízké ceny a vyloučení mu hrozí též. Třetí je opět sdružení vedené Eurovií (3,167 miliardy korun).

ŘSD stále počítá s tím, že stavět dálnici D35 začne ještě letos, hotová by měla být v roce 2022. Samotný termín ale nemá plně ve svých rukou, řízení u antimonopolního úřadu může zahájení zpozdit klidně i o rok. Vzhledem k nedostatku zakázek na nové dopravní stavby se nedá očekávat, že by se vyloučené firmy vzdaly snadno.

13 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Typicka ceska komedie. A bohuzel opet eurovia. Blokuje koridory,ted i dalnice. Podle me uplaci… 🙁

  • „Jde o největší dálniční zakázky za posledních osm let na dva úseky o celkové délce 26 kilometrů, “ – trošku smutné, ne? (když odhlédnu od té každoměsíční smutnéreality, že většina zakázek ŘSD je úspěšně napadena a vše se jen prodlužuje..)

  • Eurovia (ODS – dopravní stavby Ostrava) má ještě vůbec právo se někam přihlásit???!!! Tolik průšvihů, padající mosty, vlnité dálnice, neuznané reklamace, furt se to někam odvolává a ještě nejsou na černé listině? Každý dobrý hospodář by už s touto firmou nepodepsal smlouvu ani na opravu kanalizace a stát stále uzavírá nové zakázky a ta prokletá Eurovia už se ani nepřejmenovává. Já to prostě nechápu 🙁

    • Jsem opravdu dalek toho obhajovat Eurovii, nicméně s D47 neměla nic společného. Jen to, že po dokončení koupila ODS.

    • Který most spadl Eurovii?2008 Studénka- ODS – Dopravní stavby Ostrava a subdodavatelská firma Bögl a Krýsl.Druhé jmenované spadl most i tu-https://www.novinky.cz/domaci/346849-v-pripadu-zriceneho-mostu-figuruje-firma-bogl-krysl-znama-ze-studenky.html .Ale pořád nikde nevidím že by to stavěla Eurovia.Jen si prostě jak se to říka zadřela třísku do p….e tím že ODS koupila a teď musí všechny její problémy řešit.Ale jsme v Čechách,proč si budeme zjišťovat jak to je,jen si prostě plivneme

    • Pánové,
      ODS-DSO byla vlastněna Eurovií v době, kdy jim spadl most a stavěli D47… To, že je pak pohltila už byl důsledek pruserů…
      A ti co jsou trochu v obraze ví, že Eurovia byla členem popř. vedoucím členem Sdružení, která stavěla úseky 08, 091.2 kde to plave…
      Takže ano, mají máslo na hlavě

    • Petr-ale já neřekl že Eurovia je svatá a za nic nemůže.Jen jsem napsal že její jméno ani u jednoho mostu nefiguruje.Proto mě spíš překvapuje že po takových problémech jí anebo té druhé společnosti zadá někdo takovou zakázku.A upřímně-bohužel,ale která větší nebo menší stavební společnost neměla nějaké problémy při takovýchto větších stavbách?

    • Jsou to pořád ti samí lidé, ty samé předražené nabídky, ty samé nejnekvalitnějí díla. Že to umí pěkně schovat pod jiné jméno a udržovat veřejnost nevědomou nic na věci nemění…

  • Takže je jedno kdo vládne? Eurovia bude stavět, ať se děje, co se děje. Tak to, abysme se vyhýbali jízdě vlakem na Třebovou, dělníci by si měli uzavřít závěti. A ve výsledku budeme jezdit 80 km/h po houpačce.
    Jon:ŤOk tam je jen 4 roky. Histerii bych směřoval jinam. „35“ se stavím mnohem, mnohem déle.

  • Prioritní stavby v podání Ťukťukovy ŘSD: 4 měsíce na rozlepení obálky. min. 4 roky na postavení 10km silnice…

    35 bude dokončena možná za 100 let. Možná nikdy.

    • Ťok ještě neměl tolik času jako jeho předchůdci. Osobně bych ho nezatracoval, protože D11 a i R35 se nějak konečně rozjíždějí. Na tu Vaši „35“ si nikdo nevzpomněl někde od roku 1985. Myslím, že nikdo krom něho nepřišel s návrhem zákona, který Poláci mají už 12 let a díky, kterému staví jak o závod. Nikdo nepřišel s tím, že vám teď dají za pozemky uctivou cenu a tak nikdo nemá problém prodat pozemky. Včetně mé rodiny, od které Ťok koupil pozemky pod „55“ za cenu, kterou by nám dřívější zloději rozhodně nenabídli. Takže bych to s tou hysterií brzdil. A to jsou věci, které když Kalousek neudělal, tak Ťok nemohl stavět. Jasno ?

    • Čím víc pohodlnějších spojení po silnici stát (z veřejných peněz) postaví, tím víc lidí a nákladu se přesune do aut na úkor veřejné/kolejové dopravy a tím víc bude stát veřejnou/kolejovou dopravu dotovat. Poté nastane rušení spojů a tratí, další úprk cestujících k individuální dopravě. Domnívám se, že masivní výstavba silnic není proto ve výsledku pro společnost všeobecně prospěšná.

    • Milan: Výstavba silnic je prospěšná pro všechny lidi žijící v obcích podél přetížených jedniček, v případě I/35 Vysoké Mýto, Litomyšl a obce Jaroslav, Chvojenec, Býšť, atd.
      Výstavba je prospěšná pro všechny teoretické budoucí oběti nehod, které jsou na přetížených jedničkách častější a tragičtější než na dálnicích a které vzniknou kvůli nevýstavbě.
      Nakonec je výstavba prospěšná i pro životní prostředí, které je kvůli nevyhovujícícm parametrům jedniček více zatěžováno než u dálnic.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora