Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Horká fáze souboje o obchvat Budějovic začala. Silničáři ještě navýšili odhad ceny

Vpravo na Prahu, vlevo na Budějovice. Úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vpravo na Prahu, vlevo na Budějovice. Úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Souboj o největší dálniční projekt současnosti jde do finále. Ředitelství silnic a dálnic v pátek vyhlásilo druhé kolo výběrových řízení na obchvat Českých Budějovic. První kvalifikační kolo přitom začalo už v září 2016; zájem o dva dlouhé úseky projevilo 15 firem a sdružení z tuzemska i zahraničí. Nyní už půjde především o cenu, desetiprocentní váhu bude mít i délka záruky. Silničáři přitom výrazně navýšili odhad ceny, který se nyní blíží 13 miliardám za necelých 20 kilometrů.

Stavba se dělí na dva úseky. Severní část měří 7,2 kilometr, naváže na už hotovou dálnici u Úsilného a z východu obkrouží město k Hodějovicím. Součástí je i kilometrový hloubený tunel, jehož zvláštností bude, že podejde potok. U tohoto úseku ŘSD odhadovanou cenu mírně ponížilo, a to ze 7,1 miliardy na 6,9 miliardy. Naopak u navazující dálnice Hodějovice – Třebonín očekávaná cena prudce vzrostla. Odhad za 12,5 kilometru s mostní estakádou přes řeku Malši se zvýšil ze 4,9 miliardy na téměř šest miliard.

Pokračování dálnice D3 obchvatem ČB se ještě ani nestaví. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Pokračování dálnice D3 obchvatem ČB se ještě ani nestaví.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého původní částky vycházely z dokumentace pro stavební povolení (DSP), novější odhady pak vzešly z podrobnější projektové dokumentace pro provádění stavby (PDPS). „Když se projektuje ve větší podrobnosti, vyjdou například větší množství oceli ve výztuži mostu, množství betonu, geotechnická opatření, a tak dále,“ uvedl Studecký.

Předpoklad ukončení tendrů je podle něj jaro. Stavět by se mělo začít vzápětí, soutěže o největší dálniční zakázky posledních let ale mohou notně protáhnout protesty neúspěšných uchazečů. Obě stavby potrvají tři roky. Hladce nejdou výkupy pozemků. U prvního (severního) úseku už stát získal 99 procent potřebných ploch, u druhého 91 procent. Nyní ale Krajský úřad jako odvolací orgán řeší sporné vyvlastnění.

11 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Jsem myslel ze obchvat u budejek se jiz aspon zcasti zacal kopat ale asi jsem se spletl.aspon ze se zacne letos.doufam.souhlas s noerf ze je treba stavet i d3 ve strednich cechach ale pozor! D3 nepujde kolem olbramovic ani kolem benesova.planovano je to smer na jilove u prahy jesenici. Olbramovice nastesti zachrani obchvat ktery zacne letos.

    • Obchvat Budějek je z části hotový a otevřený. Tohle je jeho (větší) zbytek.
      Děkujeme za upozornění ohledně D3, ještě bych k tomu dál dodal, že Země je kulatá, ať to maj lidi komplet.

    • tak fajn, že budějky již zčásti mají obchvat. spíš bych se zaměřil na koridor. ten bohužel vázne. 🙁 sliby chyby. a d3 se aspoň staví na jihu, buďme rádi. příští rok bude až bo budějovic, pak se prodlouží směrem k rakousku. 🙂

    • Michale, jak jste přišel na to, že obchvat ČB je z části hotový a otevřený? Není, ještě se nikde ani nekoplo. Kilometr dálnice kolem Úsilného a Borku není obchvat ČB.

    • Vláďa: Kdyby se začalo pracovat na D3 ve středních Čechách již před deseti lety, tak by se nyní mohlo končit a nemusel by se nezbytně dělat obchvat Olbramovic. Na druhou stranu další spojení do jižních Čech D4 je prakticky ve středních Čechách a kousek od Písku směrem na Čimelice, z toho část je D4 a část R4.
      IV. koridor je zvětší části postavený, chybí úseky Sudoměřice – Olbramovice, ty by se teď někdy měli začínat, Soběslav – Doubí (cca 5 km, tam se upřesňuje trasa a řešily se pozemky) a Ševětín – Nemanice (cca 10 km,tam mají být tunely a už SŽDC vyšla ekonomika, takže si myslím, že by během dvou let mohli začít soutěžit dodavatele, pravděpodobně bude použita technika z tunelů v Ejpovicích).

    • Honzo děkuju za upřesnění, ale fakticky to obchvat je a pro nemalou část ČB (Borek) už tuto funkci 100% plní…

    • re noerf – bohužel technika (tedy „Viktorka“) z Ejpovic se na tunely mezi Nemanicema – Ševětínem použít nemůže. Jednak se rozebírá a použitelná část se odprodá zpět německému výrobci. A druhak tyto tunely mají jiné parametry než ejpovické, takže by Viktorka stejně nebyla použitelná.

  • Stát vyvlastňoval a nemá 100 % pozemků? Zajímalo by mne, jak to dělají?

    Obchvat Českých Budějovic se vyřeší, ale chtělo by napojit příjezd od Písku, Strakonic na dálnici mimo České Budějovice a dále začít budovat D3 ve středních Čechách, aby se provoz vyhnul Olbramovicím a Benešovu.

    • Ano… jak bude adekvatne tudiz vysokokapacitne napojen smer na Pisek a Strakonice?

      Pokud je mi znamo i tato silnice smerem na Pisek jiz brzy bude zmodernizovana na 4pruhy

    • Chtělo by to co nejdřív začít stavět v Budějcích tzv. severní spojku. Ta by mohla řešit i napojení na D3 od Písku.