Železnice Zprávy

Hodnocení jídla ve vlacích pokračuje. S novým rozšířeným dotazníkem

Hlavní obrázek stránek Cestování na talíři. Foto: Cestování na talíři.
Hlavní obrázek stránek Cestování na talíři. Foto: Cestování na talíři.

První pokus porovnat kvalitu občerstvení u vlaků pokračuje. Autoři facebookové stránky Cestování na talíři se po prvním průzkumu rozhodli zkusit vyhlásit test znovu. Zjistili, že v prvním dotazníku chyběla řada zásadních otázek.

„Nové jsou otázky na doplňkový sortiment, dvě otázky řeší spotřebitelské chování, šest je demografických, abychom věděli, odkud tazatelé jsou,“ říká spoluautor průzkumu Igor Chovanec.

Vzorem pro Cestování na talíři je hodnocení kvality leteckých dopravců Skytrax. Dva fanoušci železnice Igor Chovanec a Tomáš Kalousek se rozhodli pro dotazník i kvůli tomu, jak z vlaků postupně mizí jídelní vozy a kvalita jídla na železnici padá.

Podrobný průzkum se týká zatím vlaků na území České republiky a Slovenské republiky. Jde o následující poskytovatele těchto cateringových služeb: Jídelní a lůžkové vozy (JLV, klient České dráhy, ČD), Wagon Slovakia Košice (WSK, klient Železničná spoločnosť Slovensko, ZSSK), Wagony restauracyjne i sypialne (WARS, klient Polskie koleje państwowe InterCity, PKPIC), Utasellátó (klient Magyar Államvasutak START, MÁV START), Henry am Zug (klient Österreichische Bundesbahnen Personenverkehr, ÖBB Personenverkehr), LEO Express a RegioJet. Společnost ARRIVA vlaky není do aktuálního průzkumu zahrnuta, protože rozsah cateringových služeb v jejích vlacích je minimální.

V celkem 45 otázkách zjišťují dotazy kvalitu a nabídku jednotlivých jídel a nápojů, řeší i kvalitu služeb, úslužnost personálu, rychlost nebo jazykovou vybavenost.

1 komentář

Klikněte pro vložení komentáře
  • Jídelní vozy jsou paráda, mám v nich nacestováno tisíce a tisíce kilometrů, cca 20x ročně se pohybuji na trase Olomouc-Děčín, kde je naprostá hloupost cestovat autem a vždy cestu absolvuji v „jídelňáku“. Momentálně servis v těchto vlacích zajišťují v drtivé většině JLV, občas narazím na Maďary, jinak nemám možnost srovnání. Nebudu se tady zbytečně rozepisovat o LEO, nebo RJ, tyto jsem taktéž vyzkoušel a nejen gastronomie, ale obecně cestování s nimi je pro mě žalostné. Když pominu fakt, že u ČD lze při koupi jízdenky přes internet využít rezervaci místa zdarma, který jaksi popírá mnohokrát zmiňované argumenty, že u „soukromníků“ si sednete, zatímco u ČD vždy stojíte /opravdu hloupost, ale budiž/, tak úroveň gastronomických služeb je u soukromých naprosto jiný zážitek, než ve skutečných jídelních vozech. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale opravdu nemíním jíst či vychutnávat kafé v kupé plném lidí a při minimálních cenách jízdenek si rád za gastronomii připlatím, opravdu, cestování v jídelních vozech je zážitek.

    Vcelku by mě na toto téma zajímal i názor pana Sůry, jehož články jsem rád četl již v MF a ve většině případech jsem s ním jakožto příznivec veřejné dopravy souhlasil, neodpustím si ale poznámku.. Dle mého názoru až příliš zohledňuje ceny u jednotlivých dopravců. A od cen se až příliš ve svém hodnocení odráží. Nemyslím si, že je pan Sůra zahleděný do soukromých dopravců a záměrně ČD kritizuje, taktéž sám připouštím, že až příliš nehledím na cenu přepravy, ale spíš na komfort a skutečné služby, které během cesty zažiji a jak moc velkým zážitkem mi cesta bude. Zcela vypouštím fakt, že samotná cesta mi buď ušetří mnoho času, neboť mohu na rozdíl od auta během jízdy pracovat, ale samozřejmě je třeba si uvědomit, že pokud není cesta pracovní, ale řekněme výletní, pak samotný čas cesty není úplně rozhodující, v současné době ale platí, že mezi drtivou většinou velkých měst v naší republice je vlak oproti autu buď rychlejší, nebo časově srovnatelný.. Ale zpět k tomu, co je předmětem tohoto odstavce. Opravdu je tak nutné tolik zdůrazňovat, že u soukromníků je v ceně jízdenky /nikoliv zdarma/ drobné občerstvení? Možná se pletu, ale zatím nikde jsem se nedočetl, že jen u ČD je možné na delší trasy v expresních vlacích cestovat jídelními vozy s velmi slušnou kvalitou a za ceny, které jsou kvalitou i servisem naprosto běžné v klasických kamenných restauracích? Opravdu si myslím, že nejsem sám, pro koho je cena základní jízdenky s nějakou vábničkou navíc tak rozhodující, myslím, že naopak..

    Teď krátce k servisu v jídelních vozech. O soukromých dopravcích jsem se již zmínil, opravdu bych to u nich nazval jen doplňkovou službou a kdo si chce stále a neustále dokazovat, jak u ČD se takřka za vše musí platit /rozumné ceny/ zatímco u těchto dopravců dostanou zákazníci jakési malé občerstvení v ceně jízdenky, nechť si dál u těchto dopravců jezdí. Je to bez diskuse příjemný bonus k ceně jízdenky, ale opravdu nechápu, proč by drobné občerstvení mělo rozhodovat o úrovni jednotlivých dopravců. U ČD jsou restaurační vozy teprve skutečným zážitkem, na trase z Prahy do Děčína a dále do Německa bez vyjímky, u tras z Prahy na východ pak servis z pro mě nepochopitelných důvodů kolísá, v žádném případě ale nemohu tvrdit, že by byl někdy vyloženě špatný. Neznám turnusy a možnosti doplňování jídelních vozů z Prahy směrem na východ, je mi záhadou, proč zde je servis horší, ale určitě nemohu východní trasy vyloženě kritizovat. Možná, že naopak na trasách z Prahy do Německa je jednoduše servis až příliš dokonalý a pro cestujícího, který může dlouhodobě srovnávat, pak zhýčkalý.. Okrajově a samostatnou kapitolou jsou pak „Maďaři“, u kterých jsou ceny i servis mnohdy pokulhávající, ale pokud je pravdou fakt, že dle jejich zákonů nelze během cesty měnit ceny nabízeného sortimentu, pak nelze k této společnosti být vyloženě kritický a smířit se s tím, že jinak to prostě nejde. Naprosto chápu, že kdyby po přejetí hranic do Německa nadále nabízeli pivo za 29 Kč a svíčkovou za 129 Kč, stal by se v tomto úseků při kupní síle na německém území jejich jídelní vůz naprostou zoufalou charitou, kde by nebylo k hnutí..

    Co bych ještě závěrem rád zmínil, opravdu nejsem zastáncem státního dopravce na kolejích. ČD mají tolik chyb, že by to snad vystačilo na obsáhlou knihu, ale nejsem naivní. Stejně jako Česká pošta, bohužel, takto rozsáhlé podniky vždy budou svým způsobem zaostávat. Ne nabídkou nebo rozsahem přepravy, ale například nevyvážeností personálu. Jistě i nejasným výkladem výhod a slev pro nepravidelné zákazníky. Mohl bych zmínit i další příklady. Skutečnost je ale taková, že otevřený trh na železnici ještě nikde výraznou změnu k lepšímu nepřinesl, spíše naopak a to opravdu nemusíme brát v potaz jen Velkou Británii. Pro příklad, vlaky v Itálii, nebo například Francii, jsou sice rychlejší, ale určitě nejsou komfortem kvalitnější, než náš „národní“ dopravce. Kámen úrazu je v tom, že se v naší republice jednoduše čtyřicet let stálo na místě, zatímco v těchto státech se šlo v dopravě, ale samozřejmě ve všech směrech, výrazně kupředu. Opravdu můžeme všechny nešvary dohnat v tak relativně krátké době? Myslím, že momentálně páteřní doprava na kolejích funguje opravdu dobře a i bez takzvané rekultivace prý z důvodu nástupu soukromých dopravců jsou i ČD moderním podnikem. Jistě, jsou mnohde velké mezery, ale zaostalost vozového parku ČD je tím posledním nešvarem a i zde se jedná již naštěstí jen o vyjímky. Cestování s ČD je ve většině případů zážitkem a pro zaryté automobilisty stejně nebude vlak nikdy dost dobrý.

    Bez nějaké zaujatosti ale pro mě zůstává otázkou, proč se RJ /dříve SA/ tolik chlubí svými úspěchy v autobusové dopravě, ačkoliv nikdy si firma pana Jančury nezkusila skutečný úděl autobusové dopravy, tedy úděl dopravy regionální? Proč se nikdy neucházela o byť jedinou linku regionální autobusové dopravy, jak se říká z Horní Dolní, do Dolní Horní? A opravdu si každý myslí, že na sedmi kilometrech například ze Sušice do Petrovic u Sušice by cestující jezdili za deset korun v půlhodinovém intervalu a ještě by od stevardů při každé jízdě obdrželi kafé, drobné občerstvení, sluchátka a palubní portál? Proč se RJ o trasu Praha-Budějovice začal zajímat až po rekonstrukci a konkurenceschopnosti prakticky celé části této trasy? Proč takový příklad, dle slov pana Jančury, moderní dopravy, se vždy zajímá jen o určitou danou trasu? Odpověď, nechť si každý zodpoví sám, ale jisté je, že za samozvané žádané moci v hromadné celostátní dopravě by jsme se možná z Ostravy do Prahy mohli dopravit každou hodinu téměř celodenně, ale i na páteřních trasách, bohužel „jen“ mezi regionálními centry vedlejšího charakteru, by jsme okamžitě vzpomínali na ten úžasný „monopol“ ČD, či současných regionálních autobusových dopravců..

    Až si soukromí dopravci budou hledět i návozu poloprázdných spojů na jejich páteřní a vlastně jediné linky, až nebudou čekat, až se nějaká silnice či železniční trať opraví do standardu současné doby, aby se pak na této trase mohli kasat.. Až ukáží své schopnosti především na regionálních spojích a budou se zde hlásit do výběrových řízení, pak se u nás asi dočkáme ráje ve veřejné dopravě. Zatím je to ale tak, že velké soukromé firmy kritizují všechny ostatní, v čele jejich hledáčku je pak samozřejmě ČD, ale sami ukázali jen parazitování na trasách, kde sice zvedli kulturu cestování, ale vyprodání jejich spojů již s předstihem a nemožnost posilování spojů v žádaných časech na poslední chvíli jen svědčí o tom, kam bychom se při převzetí páteřních spojů v jejich režii asi dostali. Mnoho štěstí s nimi a perlička na závěr. Bez záměrného bližšího upřesnění pan Jančura nedávno prohlásil, že je chce Flix bus zničit. Opravdu? A co jeho vysněné praktiky, chce opravdu pan Jančura s někým soupeřit? Trasa autobusů Liberec-Praha, tam nikdo nikoho záměrně nezničil? Mohl bych tak pokračovat dál, ale taktéž stačí příklad z každého pátku a neděle.. Každý zákazník SA si sedne a žádný póvl těmto zákazníkům nepřekáží cestou v uličkách, v místech na stání.. Ale ČD tyto zákazníky vezmou, vezmou je i jiní dopravci.. Kdo si teda nezakoupí jízdní doklad několik dní dopředu, prostě nepojede? Je to nepohodlné, ale ve výsledku, není lepší cestou stát a dopravit se, než se prostě nedopravit?