Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví

Hlávkův most čeká důkladná kontrola za desítky milionů, kvůli velké opravě

Hlávkův most v Praze. Foto: Jan Sůra
Hlávkův most v Praze. Foto: Jan Sůra

Jeden z nejvytíženějších mostů v Praze čeká v příštích měsících důkladné zkoumání, které rozhodne o jeho další budoucnosti i případném omezení provozu aut či tramvají. Součást pražské magistrály je jedním z mostů, u kterého Praha počítá s rekonstrukcí.

Technická správa komunikací hlavního města Prahy (TSK) vypsala veřejnou zakázku na kompletní diagnostiku mostu. Její odhadovaná hodnota je 48 milionů korun. Po vítězné firmě chce TSK  návrh možností, jak  most opravit s ohledem na jeho památkovou ochranu.

Vypracování studie má předcházet důkladná analýza stavu mostu. Kvůli ověření statických vlastností má například vítězná firma umístit do mostu teplotní čidla, která budou devět měsíců sledovat zatížení. Současně budou z mostu odebrány vzorky ke zkoumání stavu konstrukce. „Předmětem díla je stanovení zatížitelnosti a zhodnocení jednotlivých prvků konstrukce ze statického i korozního hlediska. Cílem je prověřit možnost oprav ve smyslu proveditelnosti, použitelnosti, životnosti nebo případného zásahu,“ uvedla TSK v zadávací dokumentaci.

V tuto chvíli jde o získání, co největšího množství technických údajů o konstrukci mostních objektů, které jsou předmětem budoucí opravy, protože do té doby musíme tyto objekty spravovat, udržovat a starat se o ně, aby zůstaly provozuschopné. Porovnáme-li to s Libeňským mostem, tam se na základě diagnostiky podepřely některé části mostu a byl zachován provoz,“ řekl mluvčí TSK Petr Jansa.

Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek tvrdí, že zatím uzavření mostu nehrozí. „V prosinci proběhly na Hlávkově mostě zátěžové testy. Ty dopadly pozitivně a umožnily zachování dopravy na mostě včetně tramvají. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by most musel být náhle uzavřen,“ řekl Dolínek.

Most není možné opravovat hned ani kvůli tomu, že se v této oblasti buduje nový kolektor pod Vltavou, který bude dokončen až letos na podzim. Bez jeho dobudování není možné s opravou začít.

I když jde názvem o jeden most, ve skutečnosti se skládá ze čtyř různě starých mostních konstrukcí. Dvě byly postaveny před první světovou válkou, další dvě doplněny při rekonstrukci na přelomu padesátých a šedesátých let.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Jo kdyby se jim za plného provozu zjebal Hlávkův most, který mě při každé jízdě překvapuje tím, že ještě stojí, to by byl jinej rokenrol, to už by asi neustál ani trockista Dolínek, ani Burešova pomsta Krnda.

Jan
Host
Jan

To je komické, jak se prostě evidetně sr. na údržbu. Protože lepší to hodit na dalšího politika a buď se tvářit, že lépe hospodařím nebo ty prachy třeba vykrást na něco lepšího. Třeba v jednom nejmenovaném kraji se teď dokonce bourá odhadem 40 let starý most. Pouze. A staví nový. A samořejmě dopravní problémy atd.. Nevím, od kdy mají v normálních státech železobetonové mosty životnost pouze 40 let. A pak oprava stojí 10 krát tolik.