Infrastruktura Zprávy

Hlad u železničních staveb trvá, firmy zlevňují přes čtvrtinu

Stanice Cheb, foto: Wikipedia/Zipacna1
Stanice Cheb, foto: Wikipedia/Zipacna1

Nedostatek velkých zakázek na železnici nutí stavební firmy výrazně snižovat ceny zakázek, které letos vypsala Správa železniční dopravní cesty. Zatím posledním příkladem je téměř půlmiliardová zakázka na modernizaci železniční stanice Cheb. Nejlevnější firma nabídla cenu o 26 % nižší, než je rozpočet.

Vyplývá to z protokolu o otvírání obálek k této zakázce, kterou má redakce serveru Zdopravy.cz k dispozici. Nejnižší cenu u zakázky s odhadovanou hodnotou 486 milionů korun nabídla společnost Strabag Rail, která za modernizaci chce 357 milionů korun. To je o čtvrtinu méně, než je odhad projektantů. Z jedenácti nabídek, které na SŽDC přišly, jich je pod 400 miliony celkem osm. Druhá v pořadí podle nejnižší ceny je řecká společnost Aktor Ate, která požaduje 367 milionů korun. Do soutěží na železnici se vrací i společnost Klement, která před dvěma lety pohořela na modernizaci tratě Hanušovice – Jeseník a ze stavby odešla s pokutou. V této soutěži ale ve sdružení se společností Ridera nabídla nejvyšší cenu.

Jde o další velkou zakázku, kde jsou ceny o desítky procent nižší, než je rozpočet. Podobný rozdíl byl v případě zakázky na novostavbu tratě Sudoměřice – Votice za čtyři miliardy korun nebo takzvaného přesmyku domažlické trati v Plzni za miliardu korun. „Není příliš práce, velké zakázky navíc nezačaly, protože leží u antimonopolního úřadu,“ vysvětluje jeden z šéfů stavebních firem, proč jdou ceny nyní nízko.

Modernizace chebského nádraží obsahuje rekonstrukci kolejiště, nástupišť, zastřešení a podchodu. Všechna nástupiště budou mít bezbariérový přístup. Pod rekonstruovanými kolejemi včetně nových výhybek bude provedena rekonstrukce železničního spodku, dojde k instalaci elektrického ohřevu výhybek. „Stavba přinese výrazné zlepšení spolehlivosti, bezpečnosti železniční dopravy a zvýšení kultury cestování,“ slibuje SŽDC.