Havířovské nádraží v bruselském stylu bylo na odpis, teď ho čeká zásadní proměna

Vizualizace podoby přednádražních prostor v Havířově: Foto: Statutární město HavířovVizualizace podoby přednádražních prostor v Havířově: Foto: Statutární město Havířov

Výpravní budovu vlakového nádraží v Havířově čeká kompletní rekonstrukce. Ještě před pár lety přitom její původní majitel, České dráhy, navrhoval

Výpravní budovu vlakového nádraží v Havířově čeká kompletní rekonstrukce. Ještě před pár lety přitom její původní majitel, České dráhy, navrhoval demolici a stavbu nového zázemí.

Na opravě se dohodly Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) s městem. Zástupci obou stran dnes podepsali memorandum o spolupráci.

Stavba v bruselském stylu bude sloužit nejen k odbavování cestujících, ale také ke sportovním a volnočasovým aktivitám nebo jako služebna městské policie. Správci železnice chtějí koordinovat plánovanou rekonstrukci s chystanou úpravou přednádražního prostoru.

Těší nás, že vedení města aktivně přistupuje k problematice využití prostor, které jsou z pohledu dnešních nároků mnohonásobně naddimenzované a obtížně se hledá jejich smysluplné využití,“ řekl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Právě kvůli zbytečné velikosti chtěly ještě České dráhy nádraží zbourat.  Odpůrcům demolice nevyšel ani plán zapsat budovu v takzvaném bruselském stylu na seznam kulturních památek. Přesto nakonec nádraží ze šedesátých let minulého století zůstalo. Teď je majetkem SŽDC.

Vizualizace podoby přednádražních prostor v Havířově: Foto: Statutární město HavířovVizualizace budoucí podoby havířovského nádraží. Foto: KOHL ArchitektiVizualizace budoucí podoby havířovského nádraží. Foto: KOHL ArchitektiVizualizace budoucí podoby havířovského nádraží. Foto: KOHL Architekti

„Zadali jsme zpracování projektové dokumentace na rekonstrukci celé nádražní budovy, tedy i její levé administrativní části. Navázali jsme na původní plány Českých drah a počítáme s využitím těchto prostor pro cestující a dopravce. Velký význam má i umístění technologie pro zajištění provozu, což zohledňuje budoucí rekonstrukci staniční části nádraží. Zachována zůstane hlavní halová část v bruselském stylu, pronajmeme ji městu,“ dodal Surý.

Město chce vnitřní prostory nádražní haly využít jako sportovně-společenské centrum, v němž budou umístěny například hřiště, squashové kurty, horolezecká stěna, kavárna, kulturní prostory, klubovny, šatny, sociální zařízení či služebna městské policie. Na možné využití haly si Havířov nechal vypracovat studii.

Havířov si pochvaluje, že SŽDC s ním řeší podobu nádraží ještě v době projektování. „O vhodném využití tohoto prostoru v rámci města chceme otevřít diskuzi jak s příspěvkovými organizacemi, tak s odbornou i neodbornou veřejností,“ vysvětluje náměstek havířovské primátorky pro ekonomiku a správu majetku Josef Bělica.

Projekt rekonstrukce výpravní budovy zpracovává společnost KOHL architekti, odevzdat ho mají do 30. dubna. SŽDC chce začít rekonstrukci ještě letos. „Významné budou dispoziční změny, které reflektují požadavky dopravců a odpovídají potřebám cestujících, současně se již opraví prostory po technologii zajišťující železniční provoz,“ uvedla SŽDC v tiskové zprávě. Ještě letos současně Havířov začně s modernizací přednádražního prostoru za 150 milionů korun, nově tu vznikne například 180 míst na parkování nebo kryté zastávky.

Nádražní budova v Havířově byla postavena v letech 1964 až 1969 v takzvaném bruselském stylu podle návrhu architekta Josefa Hrejsemnou. Na návrhu se podílel také sochař Václav Uruba, který byl autorem plastiky Směrník v brutalistním stylu před vstupem do haly. Západní stěnu vstupní haly pokrývá barevná skleněná mozaika o ploše 65 metrů čtverečních od sklářského výtvarníka a malíře Vladimíra Kopeckého.

Tagy Havířov KOHL architekti SŽDC
24 komentářů