Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Havířovské nádraží v bruselském stylu bylo na odpis, teď ho čeká zásadní proměna

Vizualizace podoby přednádražních prostor v Havířově: Foto: Statutární město Havířov
Vizualizace podoby přednádražních prostor v Havířově: Foto: Statutární město Havířov

Výpravní budovu vlakového nádraží v Havířově čeká kompletní rekonstrukce. Ještě před pár lety přitom její původní majitel, České dráhy, navrhoval demolici a stavbu nového zázemí.

Na opravě se dohodly Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) s městem. Zástupci obou stran dnes podepsali memorandum o spolupráci.

Stavba v bruselském stylu bude sloužit nejen k odbavování cestujících, ale také ke sportovním a volnočasovým aktivitám nebo jako služebna městské policie. Správci železnice chtějí koordinovat plánovanou rekonstrukci s chystanou úpravou přednádražního prostoru.

Těší nás, že vedení města aktivně přistupuje k problematice využití prostor, které jsou z pohledu dnešních nároků mnohonásobně naddimenzované a obtížně se hledá jejich smysluplné využití,“ řekl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Právě kvůli zbytečné velikosti chtěly ještě České dráhy nádraží zbourat.  Odpůrcům demolice nevyšel ani plán zapsat budovu v takzvaném bruselském stylu na seznam kulturních památek. Přesto nakonec nádraží ze šedesátých let minulého století zůstalo. Teď je majetkem SŽDC.

„Zadali jsme zpracování projektové dokumentace na rekonstrukci celé nádražní budovy, tedy i její levé administrativní části. Navázali jsme na původní plány Českých drah a počítáme s využitím těchto prostor pro cestující a dopravce. Velký význam má i umístění technologie pro zajištění provozu, což zohledňuje budoucí rekonstrukci staniční části nádraží. Zachována zůstane hlavní halová část v bruselském stylu, pronajmeme ji městu,“ dodal Surý.

Město chce vnitřní prostory nádražní haly využít jako sportovně-společenské centrum, v němž budou umístěny například hřiště, squashové kurty, horolezecká stěna, kavárna, kulturní prostory, klubovny, šatny, sociální zařízení či služebna městské policie. Na možné využití haly si Havířov nechal vypracovat studii.

Havířov si pochvaluje, že SŽDC s ním řeší podobu nádraží ještě v době projektování. „O vhodném využití tohoto prostoru v rámci města chceme otevřít diskuzi jak s příspěvkovými organizacemi, tak s odbornou i neodbornou veřejností,“ vysvětluje náměstek havířovské primátorky pro ekonomiku a správu majetku Josef Bělica.

Projekt rekonstrukce výpravní budovy zpracovává společnost KOHL architekti, odevzdat ho mají do 30. dubna. SŽDC chce začít rekonstrukci ještě letos. „Významné budou dispoziční změny, které reflektují požadavky dopravců a odpovídají potřebám cestujících, současně se již opraví prostory po technologii zajišťující železniční provoz,“ uvedla SŽDC v tiskové zprávě. Ještě letos současně Havířov začně s modernizací přednádražního prostoru za 150 milionů korun, nově tu vznikne například 180 míst na parkování nebo kryté zastávky.

Nádražní budova v Havířově byla postavena v letech 1964 až 1969 v takzvaném bruselském stylu podle návrhu architekta Josefa Hrejsemnou. Na návrhu se podílel také sochař Václav Uruba, který byl autorem plastiky Směrník v brutalistním stylu před vstupem do haly. Západní stěnu vstupní haly pokrývá barevná skleněná mozaika o ploše 65 metrů čtverečních od sklářského výtvarníka a malíře Vladimíra Kopeckého.

24 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Veliká pochvala za rekonstrukci. Jen mě mrzí, že se pro návrh neuspořádala architektonická soutěž. O tento atraktivní projekt by se popralo mnoho dobrých architektů a zvýšila by se tím kvalita výsledného projektu. 🙂

  • Veliká pochvala za rekonstrukci. Jen mě mrzí, že se nevyhlásila architektonická soutěž. Je to atraktivní projekt, o který by se architekti popraly a zvyšovala by se tím kvalita! 🙂

  • Proč ta odporná červená?! Jinak by to konečně pozvedlo tamější prostranství

  • Byl by takový problém zvýšit dlažbu v přednádražním prostoru do jedné úrovně s halou, aby byly všechny vstupny bezbariérové (a obešlo se to bez ošklivých a klouzajících ramp)? S kufry, kočárky, ale i na běžný pohyb cestujících by to bylo rychlejší. Zatím jsem to na žádné vizualizaci neviděl.

  • To je dobrá zpráva, potěšila mě. Jsem z Plzně, takže na havířovské nádraží jsem se jela podívat jen ze zvědavosti, když jsme byli v Ostravě. Celkem jsem nic nečekala, protože známí z dopravy se vyjadřovali, že je k ničemu a zbourat, co s tím. Hned po vstupu jsem si uvědomila, jak je ten prostor příjemný a hezký na pohled. Skutečně je to hezké nádraží, jiné než ostatní.

  • „mnohonásobně naddimenzované a obtížně se hledá jejich smysluplné využit“ – je to pouze o jejich neschopnosti a stavu nádraží, za který jsou odpovědní.
    Tomu já osobně nevěřím. Havířov je město desítek tisíc obyvatel. Tady vždy byl problém v ČR v provázanosti na autobusy jak MHD tak dálkové + nekompatibiní prodražující jízdné. Ale dnes jsou i jiné věci než MHD.
    K tomu počet cestujících roste. Pokud dále opraví linku Havířov Těšín na 120 bude velmi smysluplné cestovat mezi městy jako Opava Ostrava, Těšín, Třinec, Bohumín, Hranice, Olomouc využívat vlak. Pokud nechají koleje tak, tak cestující tam nepůjdou.
    A s dále směřujícím euro komunismem – parkovným, zónám, mýtným, otravování majitelů aut různými drahými klacky pod nohy bude i nedobrovolný růst pokračovat. Ale možná jako za komunismu to nepovede zrovna k lepším ekonomickým výsledkům.

  • Nerozumím fomulaci na ČT „pokladny a čekárna se z dnešní haly přesunou jinam“. A jako kam? K čemu je pak nádraží. Jak to pak může být památka? To jako paskvlil ala Ústí nad Orlicí?

    • Přesun pokladny a vytápěné čekárny zde není zmíněn, protože zde chybí informace o využití západního křídla budovy (asi záměrně). Do tohoto křídla (bývalých kanceláří drah) chtěli v minulosti přesunout odbavení cestujících spolu s pokladnou a čekárnou. Minulý projekt, který počítal se zachováním pouze tohoto křídla bude „recyklován“ pro tento záměr. viz článek z minulého roku. https://karvinsky.denik.cz/zpravy_region/nadrazi-v-havirove-se-docka-opravy-bourani-se-nevyhne-20170222.html
      Interiérové perspektivy již nejsou na internetu k dohledání, byly asi staženy a interiér bude vypadat jako např. v nové budově v Ústí nad Orlicí cca 150 m2, 15 míst na sezení, 1x pokladna, 1x WC, otevřeno do 22:00. Dle stávající strategie ČD „kup jízdenku a jdi čekat ven“. Exteriér bude samozřejmě bez bílých plachet a jak bude vypadat fasáda není jasné.

  • Třeba se došlo konečně k názoru, že zaplacené stavby nemají životnost 30 let – aby se pak zbouraly. Že je stát neudržuje je druhá věc.
    Na rozdíl od frýdecké sportovní haly, kde se to lobistům a politickým diletantům povedlo opravdu halu zbourat. A postavit co? Obchodní centrum. A za státní peníze postavit halu novou.

  • Třetí odstavec:
    Správci železnice chtěj koordinovat…
    Pane Sůro, takovéhle nespisovné úlety by se zkušenému novináři stávat neměli.

    • Snížit strop?? To by ale těžko prošlo. Navíc to pak bude prakticky stejné jako demolice, ztratil by se duch té haly 😉

    • Jaké pak náklady na topení:-) V přestupním uzlu v Kunčičkách se taky netopí vůbec a je to „opraveno“ – tam je vždy radost omylem nebo zpožděním skončit.
      Ve Svinově, v prosklené části staré pár let se netopí. (vzduchotechnika tam zdá se navržena je, ale je dobře vypnutá, možná první 2 roky po otevření fungovala)
      A v té části, kde se trochu topí, tam zase neopravují automatické dveře (protože asi peníze), takže teplo uniká. A to je možné vidět asi jen ve státním sektoru. Hlavně že nyní opravovali fasádu po pár letech. Tady prostě vždy někdo něco navrhne. Ale pak to nikdo neudržuje, nevytápí a podobně. A za 30 let bez oprav se to navrhne zbořit, že je to jako ve špatném stavu (jejich vinou) A zase se za těžké miliardy postaví něco dalšího. A zase není na topení. Prostě ČR.

  • Myslím, podle vizualizací, že to bude pěkná rekonstrukce, jenom ta hlášení se můžou překrývat.
    Představa že to bude vypadat takto je úsměvná.
    „Vážení cestující vlak…“ „Goooooooooooool“ „S pravidelným odjezdem…“ „A je to tři nula…“ „odjede od nástupiště…“ „Franta Nový dává rozhodující gól dnešního zápasu“

    • Vsiml jste si i horolezecke steny? To je teprve maso, horolezec je na obrazku s nevzhlednou low poly stenou, ktera se tamstylem ani nehodi. Delaji z toho telocvicnu.

  • Já chci staniční budovy ve stylu unimobuňek od Metroprojektu, ať jsme „moderní“.

  • Volejbalovej kurt uprostřed výpravní budovy… no jako úlet a výstraha všem aktivistům je to dobrý

    • Jo, lepší je držet hubu a krok a do ničeho se nemíchat, stačí přece nadávat, jak je všechno k ničemu. 🙂 Úlet to sice je, ale variant je na obrázcích více, můžete si vybrat.

    • JJ to je opravdu extremni fujtajbl, vsiml jste si i horolezecke steny to je teprve maso, horolezec je na obrazku s low poly stenou

    • Hala již nebude sloužit pro čekající cestující. V článku to pan Sůra nepíše snad záměrně, ale mezi řádky to napsáno je.

Newsletter

Partneři


Výběr editora