Cestovní ruch Železnice

GW Train a Jikord řeší nedostatek míst ve vlacích do Krumlova, jde hlavně o léto

Z Českých Budějovic na Šumavu by měla častěji jezdit souprava dvou spojených jednotek GW Trainu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Z Českých Budějovic na Šumavu by měla častěji jezdit souprava dvou spojených jednotek GW Trainu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vedení společnosti GW Train Regio a jihočeského organizátora dopravy Jikord se tento týden snažily na jednání najít řešení nedostatečné kapacity vlaků. Ta je nárazově problémem hlavně na trati 194 v úseku z Českých Budějovic do České Krumlova, kde musel být v sobotu 6. ledna spolu s vlakem vypraven i autobus. To se může v případě přepravy neohlášených velkých skupin opakovat; dopravci to umožňuje smlouva. Pokud bude skupina ohlášená předem, posílí firma kapacitu zdvojením soupravy. Dopravce už vyzval na facebooku cestující, aby skupiny nad 15 osob nahlásili předem. Klíčové ale bude zvládnutí turistické sezony v létě. Východisko se aktuálně hledá, podle Jikordu musí jít výhradně o „vlakové“ řešení.

Přijatá opatření (po jednání ze dne 15. ledna):

– dopravce přizpůsobí zdvojování jednotek frekvenčním potřebám, poukazuje však na skutečnost, že v úseku Český Krumlov – Černý Kříž nelze provést odstavení jednotky z provozních důvodů ani v Č. Krumlově, ani v Kájově, takže dochází ke zvýšení provozních nákladů při nízké obsazenosti,

– v případě větších neohlášených skupin cestujících je k dispozici dispečersky řízený autobus; tuto možnost dává dopravci smlouva; považujeme za lepší řešení všechny cestující odvézt, než aby čekali např. další dvě hodiny na následující vlak

– podle potřeby budou využívány kapacitnější motorové jednotky z tratě Plzeň – Most

– podle dosavadní praxe si uvědomujeme potřebu zvýšení kapacity na letní období, řešení je v současné době v jednání a bude zveřejněno, jakmile dojde k dohodě. Posílení na léto musí být výhradně vlaky, autobusy jsou skutečně přípustné pouze pro zvýšené přepravy neohlášených skupin

Pramen: JIKORD

39 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Důležité jsou kapacity, které požadoval objednavatel ve smlouvě. Chce objednavatel ad hoc kapacitu navíc? No tak musí doplatit. Za úsměv to nikdo dělat nebude. Nebo by snad měl dopravce čistě z dobroty srdce na subvencované lince posilovat a hradit to ze svého? Pokud si dobře vzpomínám, tak už na začátku se upozorňovalo, že kraj požaduje malou kapacitu. Pokud se zákazníci (pravidelně) nevejdou, tak to v tomto případě není chyba dopravce, pokud plní podmínky objednavatele. A je jedno, jestli tam jezdí GWTR, ČD, nebo Fanda Vomáčka rail.

    • Tak ta smlouva tuším není koncipována. Kapacity tam výslovně uvedené nejsou.

    • V případě GWTR jde spíše o to, že je to jeden velký kamarádčoft 🙂 Už někdy před rokem jsem slyšel od místních, že „GWTR začne jezdit s jednou 654, která má méně než poloviční kapacitu oproti mimosezónní soupravě ČD (65 vs. 150), po čase se jako přijde na to, že kapacita nestačí a tak se začne posilovat. Samozřejmě za doprovodného navýšení platby od kraje.“ První část už máme za sebou, už se jako přišlo 🙂

      Takže tu máme sice lowcost, ale s vlaky bez průvodčích, zrušenými pokladnami ve stanicích, s kapacitou spojů méně než poloviční, s neuznáváním mezinárodního a vlastně ani vnitrostátního jízdného,… Je to opravdu cesta, kterou máme ve veřejné dopravě jít? Netvrdím, že je špatné vypisovat výběrová řízení, ale domnívám se, že cena by v nich neměla hrát 99% procent váhy výběru vítěze

    • Martin Kosek:
      Co jsem slyšel, tak se to zadání dělalo podle celkem starých dat, tak to bylo možná tím.

    • K. S.: To jsem také slyšel, ale nedovedu si představit z jaké doby ta data musela být, protože kapacitní soupravy byly mezi ČB a Černým Křížem nasazovány minimálně od roku 2006 a již tehdy zaplněné po střechu 🙂 Jestli ona to nebude spíše výmluva, protože podle mého názoru, pokud plánuji dopravu na dalších 15 let dopředu, nepokládám za vhodné vycházet z X let starých dat, ale spíše z nějakých matematických modelů budoucího vývoje 🙂

    • Hlavně si myslím, že mohl GWTR přitáhnout lidi do vlaků navíc z důvodu čím dál méně průjezdného města, wifi na palubě a koupením si jízdenky v automatu kartou, čímž odpadává hledání drobných, apod.
      Další věcí je, že standardem každého výběrového řízení jsou snad minimální kapacita jednotky nebo soupravy. Což by mne zajímalo, zda s tím bylo počítáno i tomto případě. Nicméně kapacita 130 lidí pro letní spoje je velmi málo.

    • Přesně tak, co kraj objednal, to GWTR jezdí. Je otresna nezodpovědnost a nekompetentnost, že JČkraj objednal tak trestně nízkou kapacitu. Je to především jeho chyba.

    • tak jsem si pročítal tu smlouvu a ohledně té kapacity tam je: Kapacita jednotlivých spojů:
      Počet míst k sezení:
      Trať 194 – od 1.5, do 30.9. min, 130, od 1.10 do 30.4, min, 65
      Tratě 197,198 – celoročně min. 65
      tak z toho usuzuji že když je stanoveno 65 minimálně a dopravce zjistí že je více cestujících tak by měl automaticky navýšit kapacitu
      a ještě jsem se dočetl: Stání cestujících, kteří nemají k dispozici místo k sezení, bude objednatelem připuštěno pouze
      v případě, že dopravce prokáže, že počet cestujících ve vozidle je vyšší, než mohl na základě
      disponibilních frekvenčních dat v konkrétním vlaku důvodně předpokládat.
      tak z toho také usuzuji že by měl navýšít automaticky vlakové soupravy a ne jezdit jen se soupravou která má jen tu minimální určenou kapacitu.

    • PS: ještě je to tohle:
      Díky použité technologii vozidel a jejích vybavení vícečlenným řízením či možnosti připojení
      řídícího vozu bude moci dopravce pružně reagovat na skutečnou frekvenci cestujících bez
      nutnosti zvýšení nároku na personální zajištění, resp. zvýšení mzdových nákladů.

  • Hlavně že se, jako obvykle, nakapsoval Kuba. A přes křemežského synka z učitelské famílie další ksindlové. Nic jiného za záměrem „Provozního zmršení Šumavy“ nehledejme. A že s cenou lhali? To je u podvodníků přirozené. Přiznejte se, kdo z vás byl takový naiva a současný vývoj situace nepredikoval?

  • No jo no, příjde 15 lidí navíc a je problém:-) Na to oni nejsou zvyklí..

  • Hmmm… Nějakej ten nákup v Německu by to nevyřešil? Upřímně, tohle si měl kraj uvědomit, když zakázku zadával.

    • Tak otázka co kraj , co dopravce, pokud se nepletu v té smlouvě je napsáno něco jako dopravce zajistí dostatečnou kapacitu, aby každý cestující seděl podle průměrné obsazenosti cca.

  • No já si myslím, že to bude tak, že kraj je nyní smluvně zamašličkovaný do 2032. A může to dopadnout třeba, že ano, my to vyřešíme, ale za takové a takové navýšení plateb. A ze soutěže na nejlevnější lowcost se rázem stane třeba opak.

    • Resp. že se na těch vícepracích vezme ta pseudosleva zpět. Jako i v jiných oborech.

    • Ovšem za cenu likvidace vybavení ČD. Které jak známo z Anglie, žádný politik nedá zpět.

    • Michal,
      Tak byly tam podle mě podobné věci jako jinde – funkční celostátní odbavovací systémy, vybavení nádraží, pak nějaké patrové vozy + disel nebo 842 a nějaké regionovy 810ky pravděpodobně. PS: Nějaká regionova nebo 81x by údajně měla jezdit i nyní v létě. Nemá klimatizaci. A místo 842.

    • Michal: Na trati Strakonice – Volary 810, na trati Číčenice – Nové Údolí regionovy a na trati České Budějovice – Černý Kříž 842 zpravidla s připojeným vagonem v zimě a v létě dieslová lokomotiva (brejlovec) s dvěma patrovými vagony a normálním vagonem.

    • Pročpak u dvou dopravců? Ten autobus vypravuje GWTR jako posilu svého vlaku a ve své režii. Tudíž cestující jedou v busu na stejnou jízdenku jako ti ve vláčku igráčku

    • Ta skupina pojede třeba z Prahy a tudíž musí řešit jízdné u dvou dopravců

  • Jel jsem po uvedené trati dne 2.1 odpoledne, Os 8108 v úseku Třísov – České Budejovice. Jela jen jedna jednotka nacpaná k prasknutí. Už tento den bylo posíleno autobusem z Holubova do Českých Budějovic. Přijde mi, že GW ani posilovat soupravy nechce, protože v ČB odstavená jednotka stála. Přitom daný den se zvýšená frekvence cestujících dala předpokládat, nebyla žádná větší skupina. ČD mimosezóně jezdili z 842+Bdtn s kapacitou 150 sedících cestujících proti tomu GW jednotka pro 65. Pokud ČD vozili navíc trochu vzduchu, tak byl prostor pro zvládnutí přepravních špiček. To se to JIKORDu šetří, když objedná soupravu s méně jak poloviční kapacitou, a o cestující jde až na posledním místě. Nesouhlasím, aby se posilovalo autobusy, jedná se přeci o železniční trať, a železnice by měla být ze strany JIKORDu preferována, ikdyž to může být pro ně levnější a objednaly vlaky s odpovídající kapacitou

    • Železnice a v JČ preferována? Zaspal jste dobu, minimálně tak 10 let. Dojná kráva, to ano (viz. složení JIKORDu), ale nic více.

    • Souhlas mají posílit vlak a nikoliv autobusem. Když bych chtěl jet busem tak jím jedu.

  • V nepracovní den jezdí na Os 8103 (v 8:13 z Českých Budějovic) zdvojená jednotka řady 654. Je to mj. z důvodu nepárovosti obratů. Až do Černého Kříže a případně dále do Nového Údolí nebo Volar jedou v nepracovní den mimo sezónu 4 vlaky (8103, 8105, 8109 a 8113) opačným směrem 5 vlaků (8102, 8104, 8108,8110, 8112).

  • No co, si půjčí vlaky s čím tam jezdili ČD ještě nedávno 😀

  • Asi nebude problém se zeptat po sezóně, kolik zaplatil kraj za dopravu. Možná by stálo za zvážení dotazu i po skončení ledna.

    • Dávají jim 5 mega za měsíc. Ale je to málo, GW na KÚ se somruje, dokonce přitvrzují. Inu, blbí Jihočeši (nikdo si na zavedené manýry objednávání veřejné dopravy nestěžoval!!!), blbá veřejná doprava.

  • No, „šikovně“ to tam na jihu upekli 😮 To je tak, když se dá sezónní trať s nárazovou frekvencí jezdit malému dopravci, co má prd zázemí a v něm ještě větší prd vozidel.

    Mimochodem, proč se nedá odvěsit a odstavit motorák v Krumlově? Co koukám do mapy, jsou tam 4 koleje a plno šturců..

    • Aha, tak to je výborný. To tam nenechali ani nic pro nakládku?

    • Nějaká nakládka SŽDC nezajímá….jejich filozofií je….teď to tam (i onde) jezdí takto, tak na tento rozsah uděláme rekonstrukci. Co bude (nebo může být) za pár let je nám (SŽDC) jedno. Třeba už ani nebudeme v té době „u vesla“. A tak se vesele rekonstruuje, modernizuje, revitalizuje….a nakládat není kde, i kdyby se třeba zájemce našel (ale o to se přece stará dopravce, ne správce kolejí), osobní dopravu nelze rozšiřovat nebo zkapacitňovat, nákladní vlaky nemají kudy, protože přes den není pro osobní dopravu místo a v noci trať zavřeme (SŽDC), protože nebudeme platit nonstop službu výpravčích. Hlavně, že dopravci platí za dopravní cestu a neotravují…..

    • Franta P. – konečně to někdo „řekl nahlas“ – přesně to popisuje současný stav – projekty jsou i 10 let staré než se vůbec kopne do kolejí a pak ta výsledná podoba rekonstrukce – přesněji řečeno REDUKCE KOLEJIŠTĚ – vypadá jak vypadá… 🙁
      Takhle je to bohužel na mnoha „rekonstruovaných“ nádražích….

    • Dobrý večer,
      níže „házím“ odkaz na současnou podobu uspořádání krumlovského kolejiště. Nejsem žádným odborníkem, ale není to celé trochu jinak? Ano, jsou tam dvě dopravní koleje, ale určitě není pravda, že by nebylo zázemí pro nakládku, nebo odvěšení motoráku mimo dopravní kolej.. Rovněž se přikláním k názoru, že od nového GVJ je pro cestující mnohé horší, ale co se uspořádání kolejiště týče, očividně se tam v současnosti nejedná jen o dvě dopravní koleje..

      https://www.google.cz/maps/@48.8223807,14.3184143,168m/data=!3m1!1e3