Informační technologie Letectví

Google spustil český vyhledávač letenek. Hlásí i místo na nohy či riziko zpoždění

Google spustil v Česku vyhledávač letenek. Foto: Google
Google spustil v Česku vyhledávač letenek. Foto: Google

Společnost Google vstoupila do českého byznysu s vyhledáváním a prodejem letenek. Jejich nový vyhledávač Google Letenky na rozdíl od běžných prodejců letenek přesměruje zákazníky přímo na web aerolinek. Nabídne jim ale řadu dodatečných informací, ke kterým se cestující běžně nedostanou.

Jde například o to, jaký mají prostor na nohy. Například tuzemský dopravce ČSA má v systému u airbusů uvedeno 81 centimetrů rozteč mezi sedačkami, což Google uvádí jako nadprůměrnou hodnotu. Naopak Travel Service má uváděnou podprůměrnou hodnotu 74 centimetrů, stejně jako easyJet či španělský Vueling. Ryanair má uváděný průměr 76 centimetrů.  Největší místo na nohy u letů z Prahy nabízí podle vyhledávače Korean Air s 84 centimetry.

Zajímavou funkcí pro cestující je i pravděpodobnost, s jakou je letadlo zpožděné. Google sbírá data o zpožděních stejného čísla letu z historie a tak automaticky upozorňuje na fakt, zda letadlo s velkou pravděpodobností poletí pozdě. Podle očekávání se týká toto riziko hlavně večerních letů.

Google vyhledávač letenek nabízí jak přímé lety, tak s přestupem, součástí je i mapa podle cen nebo ukázané ceny při jednotlivých datech letů. To umožňuje zejména cenově citlivým cestujícím volit data odletu podle toho, kolik letenka stojí. Oproti běžným vyhledávačům je rychlejší.

Vyhledávač funguje jako cenový agregátor, aerolinky platí Googlu za to, že je ve srovnávači ukazuje. Cestující se po kliknutí na cenu dostane přímo na web aerolinky, kde letenku koupí za stejnou cenu, jako kdyby šel na web přímo. Pro zákazníka to u nízkonákladových dopravců znamená nižší cenu, než přes agenturu, u klasických aerolinek většinou stejnou cenu. Veškeré spory ale pak musí řešit případně s aerolinkou.

Google dnes současně vylepšil i službu Destinace na Googlu, která umožňuje získat hned v počáteční fázi plánování obecný přehled o možnostech a cenách letů i ubytování. „Destinace poskytují obecný přehled o více než 2000 nejnavštěvovanějších místech vč. oblíbených aktivit v místě, počasí v jednotlivých obdobích, videí a detailech o turistických sezónách. Poradí kdy cestovat, kdy je v lokalitě nejméně turistů a nejlepší počasí. Uživatelé mohou prozkoumat i oblíbené itineráře, které jsou založeny na skutečném chování uživatelů a ukáží nejoblíbenější turistická místa a nejvhodnější trasu, která je spojuje,“ uvedl Google v tiskové zprávě.

Štítky