Cestovní ruch Komentáře Názory Železnice Zprávy

Glosa: Pro ČD je ztráta šumavských tratí fiaskem, GW Train bude pod drobnohledem

Konečná Nové Údolí, splněný sen dopravních idealistů, aneb přestup vlak/autobus způsobem hrana/hrana. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Konečná Nové Údolí, splněný sen dopravních idealistů, aneb přestup vlak/autobus způsobem hrana/hrana. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dneškem počínaje začala soubor šumavských tratí obsluhovat soukromá společnost GW Train Regio. Názory na tuto skutečnost se různí, emoce bublají někdy až za hranici slušnosti. Pro někoho to znamená konec dobrých časů, pro druhého naopak příslib lepší budoucnosti. Podstatné jsou na celé záležitosti dvě věci.

První je udivující lehkost, s jakou České dráhy pětinu svých výkonů v jižních Čechách ztratily. S jakou nesmyslnou taktikou přistoupily k soutěži (cena ČD přes 160 Kč/vlkm, Arriva a GWTR pod 90 Kč, průměr v kraji 114 Kč), aniž by za následné fiasko (zřejmě největší v dějinách ČD a.s.) nesl někdo zodpovědnost. Co to asi může vypovídat o budoucím přístupu drah k soutěžím, které jsou už nyní nevyhnutelné. I proto je často slyšet názor, že dráhy pustily své šumavské cestující (a personál) k vodě. Nebo možná spoléhaly příliš na administrativní shození tendru. Poslouží to jako poučení do budoucna?

Druhou zásadní věcí je pohled na samotnou liberalizaci dotované železnice. Výměna dopravců na Šumavě je ostře sledovaná nejen cestujícími a příznivci železnice, ale i úředníky, nejrůznějšími plánovači na celostátní i regionální úrovni a managementy ostatních dopravních firem. GW Train chtě nechtě nese prapor liberalizace (v takovém rozsahu dosud nikdo do veřejného závazku nepronikl) a pokud významně selže, na dlouhou dobu to systém soutěží pošramotí a možná oddálí jeho nástup na nejzazší možné termíny.

Uvidíme, komu GW Train argumentačně nabije. Zda liberalizačním skeptikům nebo liberalizačním optimistům. Každopádně si zaslouží alespoň sto dní hájení, na dobytém nepřátelském území to lehké mít nebude.

29 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Bohužel,jízdné je moc drahé,pro staré lidi automaty katastrofa.Náš stát se snaží podporovat veřejnou dopravu,ale naopak jí zabíjí.
    Plno lidí si řekne pojedu radši autobusem,je levnější.Ale vůbec nejvíc ze všeho mě vadí neakceptování jízdenek s ČD.Kupovat si
    jízdenku na dvakrát se opravdu nevyplatí.To by nám měl teď kraj doplácet,když toto umožnil.

  • Fakt je ten, že ČD mají neskutečné ceny (viz. u nás tendr na trať Olomouc – Krnov) a ještě na těch tratích jezdí co největšíma šunkama (Olomouc je pro generály z Prahy opravdu nejokatější trn).
    Že nejsou ochotni ty ceny redukovat, je také fakt, protože nejsou schopni ani lokálně vyčíslovat vlastní reálné náklady, které by transparentně předložili dárcům dotací. Jako celostátní moloch absolutně nejsou schopni spravovat svěřený vozový park (plošně a vyváženě). Umí jen machrovat na hlavních koridorech, aby podlezli MD, které mají ve svém baráku (i ty personálie jsou pak hodně propojené). Vlaky, které sice jedou rychleji, ale není v nich místo pro postavy nad 80kg a 180cm, klidně nazvou „vyšší kvality“. Ano pokladny ve městech jsou, no ale že by se ty platy pokladních rozprostřely do tak nadsazených cen (autobus by to jel na cenu za km asi 2,5x), tak to se mi opravdu nechce věřit.

    • Sovo? Vy jste něco požil? Jízdné v ČR je jedno z nejlevnějších v širokém dalekém okolí a pokud to poměříme s kvalitou, dostává se Česká republika v evropském měřítku hooodně vysoko.

    • Musím říct,že nový jízdní řád je katastrofa. Jezdím pravidelně Rokycany – Opava a zpět a některé vagóny jsou hrůza. O cenách jízdného raději nemluvím . A přípoje na Rokycany nejde stíhat a nebo jsou zrušeny. Už jsem volal na dráhy co to má jako znamenat a mám si stěžovat na ministerstvu. Tak ČD zdar. Petr

    • Petře, co s tím mají ČD stak moc společného? Kdo je zadavatel služby? Kdo vytváří jízdní řády? Nesvádějte na ně všechno.

  • Liberalizace je vyhnutelná, kdyby někdo chtěl do 2032. Jenže tady někdo postupuje horlivě napřed.
    A krajským politikům z jedné státní správy je evidetně úplně jedno co jiná část státu. Oni mají svůj omezený pohled na svůj rozpočet a tím vše pro ně končí. V lepším případě. Pak tam mohou být ještě jiné zájmy.
    Samozřejmně ČD nemohou konkurovat nabídce lowcost firem. Které nejsou zatížené odbory a spol. Ne že bych podporoval odbory. A druhý klíč k úspěchu je zvýšení cen lowcostářů, což čd díky jednotnému ceníku nemohou. Hlavně, že v ČT headline. ČD zvyšují ceny! Ale že to je o inflaci.. A že někdo jiný pravidelným cestujícím s IN25 zvedne o víc jak 10% v některých relacích.. To už ticho..
    A zrušení míst, viz pokladny a automaty. A třeba omezení kapacit.
    Co je bude pro ČD větší katastrofou – například Brno, které dělá vše proti ČD. Nyní si defakto zdarma „nafasuje“ od únie soupravy. 85% dotace.. Což už prý mají přiklepnuto. Sice soupravy na 310 osob. Tedy cca 4 vozy nepatrové. Bez první třídy.
    Sice ještě nějaké 140 osobové, cca 2 vozové na zálohy a špičky – platí to unie – tak co by ne.
    Ale i tak nevím,jak se do toho ti lidi vejdou časem. A jinam je nepřestěhují, protože krajské, dotační. Ale dobrá, jejich problém.
    Ale rozdělí především smlouvy na provoz a servis. Opět proti kartám ČD. Mým odhadem ČD v Brně tedy není příliš v plánu, aby vyhrála. Stejně už tam toho moc ten „dopravce“ dělat nebude.
    Ale pokud ministerstvo opravdu zvolí, že se kraje nebudou muset se povinně účastnit státní jízdenky, bude to neskutečný bordel a jim končí hranice v Tišinově. Ani do Náměště nedojedou. A jak vidno, kde končí objednavatel a výhodné jízdné, tam končí svět. Zejména s vozidly s OPD. To je vidět na česko – slovenské hranici.
    A pravděpodobně nebudou moct používat vlaky vyšší kategorie. Tedy žádné dojíždění EC, R a pod.

    • Naopak, Jihomoravský kraj dělá všechno pro ČD. Koho asi myslíte, že si výrobce (ať již tendr na vozidla vyhraje kdokoliv) na tu údržbu v rámci full-servisu najme? Kdo očekáváte, že vyhraje tendr na dopravce, když se bude soutěžit celý kraj jako jeden celek? Nebo si myslíte, že třeba Radim najednou někde vyčaruje cca 50 vozidel na pokrytí zbytku kraje?

    • Proč by čaroval vozidla, když budou patřit Brnu, který bude soutěžit toho kdo s nimi bude jezdit?

  • Vlakem jezdím do Jizerek i na Šumavu. Přináším můj (čistě subjektivní) pohled z pozice mě – tedy absolutně nezasvěceného cestujícího.

    Tam i tam se nalily obrovské prostředky do tratí a nástupišť. Tam a tam s absolutně odlišným výsledkem:

    V Jizerkách jezdí moderní vlaky (má výhrada – chybí wifi a více zásuvek), kapacita celkem odpovídá, na ně navazují autobusy, které odjíždí přímo od nádraží, návaznost spojů – za mě OK, funguje integr. jízdenka, kde páteří je kapacitní železnice. Kraj se snaží posilovat vytížené spoje (někdy jezdí i 3 spojené jednotky). Důsledky to má ty, že roste počet pravidelných cestujících, turistů, cyklistů/lyžařů, důležitá nádraží vypadají k světu … Nárůst cestujících přináší živobytí pro lidi. Na druhou stranu, počet pořízených jednotek už nestačí (tady to kraj podcenil) a na frýdlantské větvi tak jezdí i starší vlaky. Zdá se mi, že kraj ví, co chce a odráží se to ve zlepšení pro nás cestující (i když vylepšit se dá ledaco …). Ale nebylo to určitě „nejlevnější“ řešení.

    Za to, v JČ mi přijde, že se dávají peníze do toho, co tam nikdo nechce – elektrifikace ČV, Lipno, ale rychlost velmi nízká, všude beton, dlouhá zarostlá nástupiště, kde svítí 10 světel = nejvíc v obci, ale vlak tam jede 4x za den. To co tamní obyvatelé a turisté vyžadují, na to se neslyší.

    Obecně se mi zdá, že veřejná doprava (vlak i bus) v JČ je brána jako nutné zlo, které nikdo nechce rozvíjet, ani se o něj starat. Vlaky a autobusy na sebe vůbec nenavazují, proto se jimi nedá nikam dostat, integrované jízdné nefunguje, celé je to úplně nepoužitelné. Diví se pak někdo, že cestujících ubývá. Zachraňuje to jen turistická sezóna. (Viz i ČD měly od svých vlaků turistické autobusy, protože jinak tam fakt nic nejezdí a nenavazuje.) Na mě to působí jako nějaký záměr. JČ veřejnou (i autobusovou) dopravu prostě neumí – nemůžu jinak. Pak místo systematické koncepce rozvoje vymýšlí „nejlevnější“ varianty udržení nefunkčního systému.

    Jó v Jizerkách to taky vypadalo, že do Kořenova už nikdy nic nepojede, protože to bylo k ničemu. Systém se (k dobrému) přepracoval a dnes tam jezdí i 3 narvané soupravy, pro které nestačí ani délka nástupišť. Pokud se chce, tak to jde. Zvláště, když tam potenciál je – zvláště turistický léto/zima.

    • Nezmínil jste jednu záležitost, dle mého tu hlavní, v záměrném ničení veřené dopravy JČ. Peníze. Politici si udělali z veřejné dopravy penězovod, stejně jako minule ze špitálů. Už na úrovni „pěšáků“ (z JIKORDu) – kam ODS bohatě uklidila jednoho z výtečníků , Borovku. Dále v tom jede, ovšem na jiné úrovni, Kuba a obvyklá parta, která musela dostat výkrm rovněž. Přes koho? Třeba to někdy odkryje Slonková. 300 mega úspory dle smlouvy, jimiž se tak vehementně ohání? Ano, ale za zrušené spoje, JŘ na Šumavě se zhoršil, snad o 10%. Spoje které přidali jinde, pod ČD jsou výsměch – jak můžou přidat něco, když totéž předtím velkoryse likvidovali? Stačí vidět běh věcí v souvislostech (rušení vlaků od r. 2008, či současné dění okolo osy kraj -město ČB – DPMCB) a máte hned jasněji.

    • Dosavadní koncept jihočeský veřejný dopravy je skutečně pofidérní. Ale tohle podle mě krok správným směrem. GW train je zároveň klíčovým jihočeským autobusovým dopravcem, kterej si návaznost na autobusy jistě pohlídá a s tím snad i jednotnou jízdenku atd. Moc moc jim fandím.

    • Všechno je v lidech !!!
      Znám dost do organizace veřejné dopravy zainteresovaných lidí jak ze severu Čech (těch víc), tak i z jihu, a tak si troufám odpovědně tvrdit, že kdyby na severu působila ta příšerná squadra, která už po léta děsivě przní veřejnou dopravu v jižních Čechách, tak by to i na Liberecku a Jablonecku dopadlo podobně jako na Šumavě: Chachar Budvar situaci na jihu Čech popsal sice pravdivě, ale velice mírně a slušně a pouze částečně – vyzdvihl totiž pouze negativní vliv politiků, přičemž vůbec nezmínil faktické škůdcovské působení různých jejich poradců a „věcně příslušných“ úředníků jihočeských institucí (kraje i ČD), kteří byli skutečnými strůjci těch lotrovin (ať už aby se více zalíbili, nebo aby jen mohli déle přežívat na dobře placených postech): jmenovat nebudu, ale kdo má aspoň trochu přehled o tom, kdo kde působí, jistě se dovtípí sám.

    • To snad ne, kdo tohle nazve krokem správným směrem už jen při srovnání jízdního řádu, nemůže být v pořádku. 😀 Nebo v tom lepším případě neinformován.

    • Všechno je v lidech – když ne úplně, tak rozhodně většinově!
      Startovní podmínky byly všude podobné: na severu zachraňovali „zubačku“ a na jihu „úzkokolejky“ v přibližně stejné době – ale zatímco na severu se při tom sešlo dost lidí, kteří se následně pokusili povýšit celou veřejnou dopravu v Jizerských horách, na jihu to, bohužel, vzalo obrat docela jiným směrem: to, co napsal Chachar Budvar, je sice pravda, ale je to pouhá její část, protože na vině nejsou ani zdaleka pouze politici – a k tomu negativnímu, co se na jihu děje, se pochopitelně nikdo sám od sebe hlásit nebude …

    • Paní nebo pane Elbe, nevím, jakými informacemi disponujete Vy, ale jízdní řád je dílem zadavatele a vypadal by patrně podobně i v případě, že by na Šumavě zůstaly ČD.
      A tím správným směrem jsem myslel právě odchod ČD, který jsou beznadějnou černou dírou.

    • Součástí výběrového řízení byl návrhový jízdní řád, který obsahoval mj. další škrty u ranních a večerních spojů a čtyřhodinové díry o víkendech. Jakože v tom tedy sice měl hlavní slovo kraj, můžeme ale hádat na kolik zrovna jihočeši byli ochotní se bít za stranu cestujících před úsporami, případně technickými možnostmi dopravce, za honbou nižších výdajů. I kdyby, určitě se shodneme, že jízdní řád je Alfou a Omegou každé tratě určené pro denní cestování, takže i kdyby všechno ostatní bylo dokonalé a nikdo nenesl žádnou vinu, tak bych určitě neoznačil správnou cestu formou totální destrukce něčeho, co před tím alespoň trochu fungovalo, tedy příjezdové ranní časy do ČK a ČB.

  • Přesně tak, Šumava je turisticky velmi exponovaná oblast s velmi proměnným počtem cestujících, jestli někdo vyžene pravidelně se vracející turisty nedostatečnou kapacitou kvůli ušetření, bude se to klidně dát nazvat i neschopností. Mimo turistickou sezónu to ale samozřejmě zlepšení ve vozidlech bude, pokud tím tedy někdo bude po vylepšení jízdních řádů jezdit.

  • Muhehe…papaláši museli řešit vztyčený prostředník a ne nějaké tendry. 😛

  • 3 rovnice, které jsou podle mě klíčové..
    1) Dvě lokálky = 20% procent výkonů kraje? To je první, kde je asi něco špatně.
    2) 160 Kč/km = jasně hozená flinta do žita. ČD Šumavu evidentně nechtěly, ať už z důvodu složité rentability nebo aby ukázaly, co to začne dělat s dráhou..
    3) „Liberalizace“ po Česku, tzn. napůl = konec jedné jízdenky z Šumavy třeba až na konec světa..

    Na závěr je potřeba dodat, že když už nic, tak servis ČD zahrnoval (vč. nabídkové ceny) průvodčí, pokladní. Ano, stroje sice staré, ale nutno dodat, že bez nich by už dneska nebylo (a nejen zde) co soutěžit.

    No, zbytek uvidíme..

    • Tak s tramvají s 65 osobami budou pravděpodobně náklady nižší a se zavřením 6 pokladen a ponechání 3. Je to ovšem jiná služba.

  • Nevím jak mohou začít dobré časy už je při pohledu na to vylepšení jízdních řádů, zejména pro Krumlov a Budějovice, takže doufám, že nebude pracné z nich za rok, dva tahat informace o počtu cestujících..

    Fiasko a taktika se kterou přistoupili k soutěži, nevím co mohli ve své situaci nabídnout lepšího, než kapacitně odpovídající soupravy, které budou samozřejmě dražší, jestliže něco podstatnou část roku prostojí. Personálu se snad nabízely náhradní místa, ale z některých těch míst ze Šumavy pro personál z těchto končin je to jinam poměrně daleko, takže se není moc čemu divit.

  • Není důvodem taky vztah s objednatelem (resp. snížení počtu spojů apod.) a složitá obnova velkého vozového parku (v reportáži o „poslední jízdě“ jsou vidět 810)? Podobná soutěž by jistě dopadla v Libereckém kraji, kde jezdí nové jednotky úplně jinak.

    • nové jednotky, vzešly právě ze soutěže, kterou kraj vypsal a vyhrály jí české dráhy..

    • kix: ano, měl jsem samozřejmě na mysli soutěž po skončení stávajícího kontraktu (tj. s sice ne úplně novými, ale na poměry železnice slušnými vozidly).

  • ČD mám rád a fandím jim, ale když jsem si byl letos na podzim jednu ze zmiňovaných tratí projet a viděl jsem, jakým šrotem tam ČD jezdí, pochopil jsem, proč tam kraj tak chtěl soukromníka.

    • Přesně tak. Šumava je turisticky exponovaná oblast a nasazovat tam skoro muzeální kousky, tomu se dá říkat klidně i drzost.

    • Co považujete za šrot? 754 842 rozhodne ne a kde jezdí 810 tak tam má GW taky 810

    • @Pepa přesně, 754 je ok (ačkoli ne nejmladší), s 810 jezdí i gw (trutnov-svoboda nad úpou), 842, ač je nemám rád, nejsou starší nežli 30 let a naprosto v poho… Navíc i ta 810 když je revitalizovana, tak je velice v pohodě (nedávno martinice-jablonec nad jizerou jsem byl velice mile překvapen)

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora