Autobusy Doprava ve městě Komentáře Názory Tramvaje Trolejbusy

Glosa: Cestující v MHD má právo na výhled z okna, polepy jsou zlo

Trolejbus v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Trolejbus v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Je to nešvar české veřejné dopravy, především té městské hromadné. Řeč je o reklamních polepech. Když se v 90. letech na vozidlech objevily první reklamní samolepky, byly ještě nesmělé a oknům se zdaleka vyhýbaly. Daly se brát téměř jako barevné osvěžení.

Od té doby se ale polepy rozlezly jako plíseň a především v krajských městech dnes cestující vozí krabice, do nichž se téměř nedostane denní světlo. Ven pak není vidět vůbec nebo se cestující raději nedívá, nechce-li, aby ho rozbolela hlava z perforované folie. Ten cestující, který si za jízdenku platí hned dvakrát. Jednou nepřímo skrze daně a dotace a podruhé přímo v podobě jízdného. I proto by měl mít nárok na nerušený výhled z okna, což je konec konců jedna z deviz hromadné dopravy.

Těžko obstojí finanční argumenty. Například Praha aktuálně pronajala 300 autobusů jako reklamní plochy za tři miliony ročně. DPP přitom má na dotacích a tržbách zhruba 18 miliard. V krajských městech jsou možná výnosy z reklamy relativně důležitější, ale i tak: okna by měla zůstat tabu.

Autobus (trolejbus, atd.) je především dopravním prostředkem a nikoliv billboardem.

17 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Pokud budou cestující platit z jízného celkové náklady provozu MHD tak ať mají klidně i právo na výhled. Pokud ale provoz MHD nejdráž vyjde ty kdo platí daně a MHDéčkem nejezdí, pak ať cestující mlčí a jsou rádi, že se vozí.

  • „okna by měla zůstat tabu“
    „Autobus (trolejbus, atd.) je především dopravním prostředkem a nikoliv billboardem.“
    ZLATÁ SLOVA !!!
    Bohužel, pokud vím, ani Drážní úřad ČR v případě trolejbusů nenašel legislativní oporu k tomu, aby mohl nesmyslnému polepování oken zkusit zabránit …

  • Kdysi jsem byl na par mesicu pracovne v Jihlave, parada bylo to, ze byla zima, tedy tma rano, tma vecer, pres prelepy nebylo nic videt, hlaseni ve vozidlech nebylo a vsechny zastavky na znameni.

    Me vadi nejvice zruseni vypinacu svetel nad okny v CityElefantech, kdy pri rozsvicenych svetlech je okno jako zrcadlo (z osvetlene strany, z venku je naopak videt dovnitr jako do vyslechove mistnosti), nechapu, proc byly vypinace zruseny – uz z vyroby (krom asi jednoho vlaku) a proc se vyrobce rozhodl davat zrcadlova skla…

  • Nejen to, že přes to nejde vidět. Dělá no neskutečný vizuální bordel. Autobus přepravuje občany, není to pojízdný billboard. Kdyby to alespoň dali do nějakých rámečků, takhle je to fakt hrůza. Jak někde daleko na východě. 🙁

  • V tomto článku mělo být jen o praze, protože v jiných městech třeba mají autobusy v 100% vlastnictví radnice a jsou rády, že někdo chce reklamu i A4 natož celovozovou. Ty folie jsou dírkovaný a podle měření dovedou v létě ochladit vůz i o 20C dolů a mezi řidiči je ta celovozka oblíbená.

  • Velmi zjednoduseny clanek. Pletete hrusky s jabkama.
    Trosku konkretnich cisel. Olomoucky dopravni podnik inkasuje z celopolepu cca. 200000 kc rocne. Pri dvaceti polepenych vozech je to jeden novy bus za rok bez nutnosti vyssiho jizdneho nebo dotaci.
    To je podle me silny argument, aby tu moznost nabizeli. Rozhodnuti bude tedy ciste politicke. Pokud nebude reklama, budou muset penize prijit odjinud

  • Autobusy MHD objednává město, které zpravidla vlastní dopravní podnik. Reklama na autobusech je zdroj příjmů pro dopravce a na cestujících vcelku nezáleží. Děti a studenti nemají jinou možnost. A z reklamy dobře tečou peníze, navíc to musí někdo navrhnout a polepit. A z toho by sli vybírat desatky.
    A potvrzuji názor autora, ze z perforovane fólie bolí hlava.

    • Jak nezáleží na cestujících? Města dělají aby ta mhd byla co nejlevnější, pro určité skupiny zdarma a nějaký města to mají zdarma celou mhd.

    • Právě, že to co je zdarma, toho si lidé neváží.
      Otázka je, kdo určuje objednávku a podle jakých údajů ( obsazenost, počet cestujících, varianty dopravy – metro, tramvaj, trolejbus, autobus, elektrobus; obnova vozového parku – nový nebo rekonstruovaný).
      Chci tím říct, že laici v řadách těžko optimalizuji náklady natož provoz.

  • První co mne napadlo po přečtení nadpisu je slavné video z pražského metra (to nové ne to staré). To je myslím větší problém MHD než to že má/nemá polepená okna, prostě MHD nemá kapacitu na zvládání špiček, vlaky lze používat jenom omezeně. když to vezmu na příkladu Brna, tak tam by si to spíš zasloužilo spíš něco jako povrchové metro. Zejména třeba taková 1, která se táhne od hlavního nádraží až kamsi svět kraj a směle může soutěžit s dráhou. Místa na to aby se důsledněji izoloval koridor pro auta a tramvaje, pardon šaliny, od aut tam je dost, pak by se snad dala i zvýšit rychlost. Nevím jak to bývalo dřív, ale jsou snad fotky jak na nových sadech či Rennenské třídě byl přejezdníky.

    Stejně tak bych neviděl problém v tom že DPP nechá olepit autobusy, ale v tom za kolik, 3 miliony jsou hrozně málo na to kde to je a kolik toho je, 30k za autobus. to je málo. Jo kdyby to bylo třeba za měsíc a bus, tak neřeknu půl slova, ale takto je to moc levné a zavání to nějakým drobným tunelem. Cena za kterou se to pak pronajímá koncovým zákazníkům bude jistě mnohonásobně vyšší.

  • Hlavně tady je to teď samá reklama, to ze začátku taky nebylo a šlo to, tak se ptám, proč je reklamy tolik? Skoro víc než textu v tomto článku o reklamě…

    • Myslím že je za tím jistá neschopnost a zamrzlé myšlení kdy si myslí že lidi nejlépe přitáhnou tím že všechno olepí plakáty. A pokud ne, tak jich mají málo, tak přidají. Nojo, jenomže lidi to začínají filtrovat. Kdybyste mne zabil, tak si nevzpomenu co je na jakém plakátu. jsou to jenom jakési barevné šmouhy kolem cesty. V novinách to samé, (když už si jednou za čas koupím na cestu do vlaku protože je tam zajímavý článek) jak je tam velký kus obrázek a něco, no prostě reklama, tak si toho ani nevšimnu. Vyhnu se tomu, ale je to jinak hnus že je to všude, takové barevné fleky.

    • P.S.
      Najděte si na streamu Gebrian versus, nebo Honest Guide (v jednom z nich to bylo), jak byli v Kyjevě, to uvidíte teprve útok plakátů a reklamy vůbec.

    • Když reklamu vztáhnu k tomuto webu, je úplně na místě poznámka majitele „Musíme se nějak živit“. Jde o to najít Míru, kolik a jakou použít reklamu, aby plnila funkci živitele a zároveň nebyla odpuzovatelem. Myslím, že tady je svět jako v Globusu, tedy v pořádku. Máte média, kde otevřete článek a pořád tam na vás něco bliká a nebo dokonce i překrývá text a nutí ke koupi zpravidla auta. To pak samozřejmě reklama dělá webu medvědí službu, protože buď lidi na stránky kvůli tomu nechodí a nebo používají nějaké „antireklamní“ blokovátka, což znamená, že z těch reklam nemá zisk nikdo.

      No a v MHD je to v podstatě totéž. Myslím, že nejvíc je reklamním smogem postižená MHD České Budějovice, kde najít průhledná okna je umění, co trolejbus či autobus, vizuálně se jedná o kamion. Já vím, že rozpočtově odpovědní ekonomisté jásají, kolik jim to přineslo chechtáků, ale víte, že například ona dírkatá fólie a v důsledku toho kmitání světla v interieru je nesmírně nebezpečná pro epileptiky? Udělal vůbec někdo průzkum, kolik lidí právě kvůli polepeným vozům MHD nepoužívá? A nakonec dokážete si představit, že by si takhle kdokoli polepil svoje auto? Myslím si, že pro „marketingového odporníka“, který tento způsob reklamy ve svém podniku prosazuje, by měla být přímo povinnost takovým autem jezdit!

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora