Letectví

GE Aviation dokončila první test nového leteckého motoru, který bude vyrábět v Česku

Nový motor od GE Aviation se objeví nejprve na letadle Cessna Denali. Foto: Cessna
Nový motor od GE Aviation se objeví nejprve na letadle Cessna Denali. Foto: Cessna

Společnost GE Aviation úspěšně dokončila první zkoušku doposud nejmodernějšího turbovrtulového motoru Advanced Turboprop (ATP). Jde o první turbovrtulový motor zcela nového designu v segmentu všeobecné a obchodní letecké přepravy (BGA) po více než 30 letech. Motor se z velké části vyvíjel v Česku.

Zatím jde o testování ve zkušebně na zemi, na letadle by se měl nový motor pro testy objevit ještě letos. „Test probíhal v pozemní zkušebně pro letecké motory,“ řekl programový ředitel GE Aviation pro Českou republiku Milan Šlapák. Jde o takzvanou dynamometrickou zkušebnu, nazývanou také vodní brzda. Voda v ní simuluje odpor letecké vrtule. „Certifikace nového leteckého motoru probíhá z bezpečnostních důvodů v postupných krocích. Nejprve se testují jednotlivé komponenty samostatně, následně se testují celé moduly, poté se zkouší celý motor v pozemních zkušebnách a teprve nakonec se jde s motorem do vzduchu,“ dodal Šlapák.

Zkouška motorů ATP je dalším z kroků naplňování investiční smlouvy s českou vládou o vybudování nové centrály pro turbovrtulové motory v České republice, v níž se odehraje vývoj, testování a výroba ATP. Celkově se počítá s pracovními příležitostmi pro více než 500 zaměstnanců. Od 1. června 2016 bylo již přijato 180 pracovníků, dalších 80 by mělo nastoupit v roce 2018. Ve fázi plné výrobní kapacity má produkce přesáhnout 400 motorů ročně. GE Aviation působí v Praze – Letňanech, kam přestěhovala výrobu z někdejší firmy Walter. Dosud zde vyrábí a servisuje letecké motory řady H pro vrtulová letadla. Firma se má přestěhovat do nových prostor, lokalitu zatím tají. Sériová výroba nových motorů má začít v roce 2022.

GE chce dát do vývoje nového motoru ATP přes 400 milionů dolarů. Na GE Aviation v České republice už připadla významná část ze 100 milionů dolarů, které v roce 2017 vynaložilo GE v Evropě ze zmíněného 400 milionového investičního programu. Výrazných technologických novinek se dočkaly zkušebny GE Aviation v Praze, kde se motor dnes poprvé roztočil. Otevřena byla nová montážní linka a dokončena instrumentační laboratoř, to vše za více než 15 milionů dolarů.

„Celkové provedení, vývoj a certifikační proces je mnohem rychlejší než cokoli, co jsme kdy udělali v minulosti v oblasti našich komerčních aktivit,” zdůraznil Brad Mottier, viceprezident a generální ředitel divize BGA a integrovaných systémů.

Proces certifikace má skončit v roce 2020. “Průběžné testování poskytne cenná data ohledně motoru a prověří jeho aerodynamické, mechanické a termodynamické vlastnosti,” uvedl Paul Corkery, generální ředitel programu ATP.

Nový motor Advanced Turboprop o výkonu 1240 koní na hřídeli umožňuje dosáhnout o 20 procent nižší spotřeby paliva a o 10 procent vyšší výkon při cestovní rychlosti ve srovnání s konkurencí v téže velikostní třídě.  Pro zákazníky mají být efektivnější, než stávající stroje. Kromě většího výkonu a nižší spotřeby mají mít i delší životnost či servisní interval.

GE Aviation zatím oznámila, že nové motory budou létat u nového modelu Cessna Denali, jedná ale s dalšími zákazníky.

2 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Nějaké parametry, mimo těžkého marketingu/reklamy, samolibého kecání kravaťáků by nebyly? Zajímají mne výsledky práce lidí, kteří něco umí zkonstuovat a vyrobit, ne žvanění!

  • Že by Amíci přišli konečně na to, že takové výrobky umí dodat i Češi, nejen Němci ?

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora