Infrastruktura Silnice Stavebnictví Železnice

Fondem dopravy protekl první bilion, rozpočtu chybí stabilita

Vpravo na Prahu, vlevo na Budějovice. Úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vpravo na Prahu, vlevo na Budějovice. Úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vedení Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) má důvod k malé oslavě. Fondem před nedávnem protekla miliarda s pořadovým číslem tisíc, jinými slovy fond od počátku svého fungování v roce 2001 investoval do dopravních staveb přes bilion korun. Jde o souhrn všech prostředků včetně peněz z evropských fondů. Na Silniční konferenci v Brně na to upozornil ředitel SFDI Zbyněk Hořelica.

Součet ke konci loňského prosince činil 978 miliard, z letošního rozpočtu se podařilo zatím vyčerpat téměř 47 miliard. Při započtení celého letošního roku vydal fond za dobu své existence ročně v průměru 62 miliard. „Ideální by bylo, kdyby se to číslo pohybovalo mezi osmdesáti až sto miliardami ročně,“ uvedl Hořelica. Problém ale spatřuje především v nestabilitě rozpočtu, z jehož střednědobých výhledů dělají politici při každoročním sestavování pouhý cár papíru.

Například v roce 2013 byly výdaje 52 miliard, aby o dva roky později poskočily k 90 miliardám. Letošní rozpočet SFDI počítá s výdaji 79 miliard, v návrhu na rok 2018, který jde příští týden na vládu, pak je necelých 73 miliard. Na nově zahájené stavby má být přiděleno 6,8 miliard, když požadavky investorů (především ŘSD a SŽDC) jsou téměř trojnásobné. Vzhledem ke klesajícím cenám v tendrech rozdíl mezi skutečností a potřebou nebude tak výrazný, přesto rozpočet nepokrývá všechny plánované projekty.

Bude přitom ještě hůř, až dopravní stavby spolknou v roce 2020 poslední peníze z unijního operačního programu Doprava II. „Abychom i poté byli schopní v rozumné míře financovat rozvoj dopravní infrastruktury, bude nutné do toho systému doplnit dvacet až třicet miliard,“ uzavřel Hořelica.

Zakladatel fondu a jeho dlouholetý ředitel Pavel Švagr rovnou mluví o tom, že dosud investovaný bilion je příliš malá částka. Za ideální by považoval investice ve výši sto miliard ročně. „Podívejte se, jak velké části páteřní sítě nám stále chybějí. Není hotový pražský okruh, nemáme D35, není dálnice do Rakouska a spoustu dalších,“ vyjmenoval Švagr.

Řešení mimo jiné vidí v navýšení podílu fondu na příjmech ze spotřební daně z paliv a maziv z dnešních devíti na 25 procent. Peníze vygenerované dopravou by tak ve větší míře zamířily zpět do dopravy. Nejde o řešení nové, politicky je ale zatím neprůchodné. Náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček vidí naději i ve využití soukromých peněz v rámci projektů PPP.

Jak se stavělo v posledních 50 letech shrnul deník Zdopravy.cz k výročí české dálniční sítě.