Autobusy

FlixBus zlevnil na 29 korun, RegioJet mluví o soudu a psychickém tlaku

Autobusy RegioJet a Flixbus, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Autobusy RegioJet a Flixbus, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Společnost FlixBus upravila svůj ceník na vnitrostátních linkách v Česku. Na každé trase začala nabízet jízdenky už od 29 korun. I když je počet míst za takovou cenu omezen, i u dalších míst nabízí většinou ceny pod náklady.

Chceme se v myslích zákazníků umístit jako skutečně cenově nejvýhodnější poskytovatel přepravy. Propagační cena 29 korun je omezená pouze na 1 až 3 místa na vnitrostátních spojích,“ řekla mluvčí FlixBusu v Česku Martina Čmielová.

V praxi se tak dá pořídit za cenu 29 korun například jízdenka z Prahy do Brna, pokud si ji koupí cestující včas a je mezi prvními. Nemusí to přitom být nákup dlouho dopředu: například v pátek nabízel FlixBus lístky z Prahy do Brna za 29 korun na středu. Jízdenky lze stornovat bezplatně 15 minut před odjezdem, nevrací se přímo peníze, ale voucher na další cestu.

FlixBus už v minulosti výrazně zlevnil v rámci časově omezených akcí, tato je zatím časově neohraničená. Stejně tak začal prodávat přes Slevomat poukazy na další slevu.

Cenová politika FlixBusu vadí především RegioJetu, který sepisuje žalobu na FlixBus. O žalobě jako první promluvil šéf Regiojetu Radim Jančura v dubnu v Seznam zprávy.RegioJet bude chtít, aby nezávislý soud ověřil, zda Flixbus, coby  evropský dominant svými podnákladovými cenami nelikviduje konkurenci tak, jak to udělal jinde. Aby posoudil, zda je v pořádku, že 9 měsíců po vstupu na trh cíleně dotuje své ceny, tak, že nepokrývají ani polovinu nákladů,“ řekl mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

Podle firmy už nejde o marketing, ale snahu vytlačit další dopravce na trhu a nakonec poškodit zejména zákazníka. „Flixbus zjistil, že se mu nepodaří RegioJet porazit kvalitou služeb, tak se o to stejné pokouší  podnákladovými cenami. Je to stejné, jako by na vesnici vedle sebe byly dvě hospody a jedna z nich se místo toho, že občas nabídne pivo a řízek za 50 Kč jako marketing, rozhodla díky bohatým  vlastníkům zlikvidovat druhou hospodu tak, že bude tuto  podnákladovou cenu nabízet dlouhodobě. Jak získá monopol, zvedne ceny na dvojnásobek,“ dodal Ondrůj.

Podle majitele RegioJetu Radima Jančury jde o formu psychického nátlaku, aby „RegioJet zezelenal“. Zatím poslední takovou akvizicí se stal švédský Swebus.  Podle Jančury s ním stále majitelé FlixBusu komunikují a chtějí se scházet a vyjednávat. „Češi nás stále drží, pokud přestanou, pak nám nic jiného nezbude, než zezelenat. Tím extra služby na palubě skončí, neboť nezapadají do strategie Flixu,“ říká Jančura. Podle něj by to vedlo ale ke zdražení jízdenek i devastaci jízdních řádů.

To, že čeští zákazníci vždy neslyší jen na cenu, dobře ukazuje případ linky Liberec – Praha. I když tu řada spojů jezdí v téměř identické časy, RegioJet i s vyšší cenou jezdí výrazně plnější než FlixBus.

57 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Nevím jak je to s tím držením cen dole a jak dlouho už na že lince Flixaci jezdí ale teď jsem kupoval jízdenku z Utrechtu do Antwerp a z Antwerp do Eindhovenu a stáli 150kc/ks, tedy v přepočtu asi tolik kolik zaplatí Holanďan za dvě piva v hospodě. Jízdenka na vlak byla řádově 3 až 5x dražší. Takže ač mi srdce bije žluté tady to jinak nešlo. ….. A pro ty co budou hledat podobnou cenu posílám návod. Slevomat 10% sleva za 9kc a 50kc kupón co jsem dostal na fb za registraci.

  • Flixbusu fandím, konečně rozumně nastavené ceny ve veřejné dopravě, kupoval jsem pro dvě osoby zpáteční Praha-Krumlov za necelých 270Kč, takže spokojenost:) Pro srovnání: ČD za 199Kč za osobu jednosměrně, totální úlet.

    • No az se Flix v Cechach zabydli a nedejboze vytlaci konkurenci tak teprve budete koukat na ten ulet

    • TD: no tak určitě. Neřikalo se totéž před deseti lety o Jančurovi?

    • Můžete tu jízdenku okopírovat a dát sem, hledám a nikde nevidím tu vaši cenu. Jsou dvě osoby dospělé nebo mají nějaký zvýhodnění? jestli jste student, tak byste měl opustit školu, nebot flixbus sdaní platí německé školy a tohle vám učitelka měla říci.

    • Rozumně? Ale nepovídejte, jezdit pod náklady, aby ćhom vytlačili celou konkurenci je rozumné? Ne je to opravdu tak jak popsal Radim globální predátorství. Obklopit se v podstatě nekonečným kapitálem a zatéct jakoukoliv částku jen pro to, aby se v celé Evropě zlikvidovala konkurence rozumné není. Pokud by k tomu opravdu došlo, nasadí potom Flixbus vysoké ceny a vy s tím nic nenaděláte, jak se vám to potom bude líbit? Toto by skutečně měl soud omezit. Víte jak to potom vypadá když vše ovládá jedna nadnárodní společnost. A to nebudu mluvit o tom, kam tečou prachy z daní a jaké autobusy vlastně u zelených jezdí. Nikdy nevíte co přijede. Servis žádný, s ničím navíc nepřišli, horší služby, jen se podbízejí cenou a na to slyšítakoví lidé jako vy pane Milane. A to je špatně. Regiojet zavedl neskutečnou kvalitu cestování, přišel s revolucí v tehdejší době a doteď na něj nikdo nemá. A ještě jedna věc – víte proč Jančura nekoupí ty hnusné hranaté dvoupatrové autobusy? Protože jako jediné mají výjimku z bezpečnostních testů – vzpomeňte si na havárii u Nažidel. Proto používá jednotnou flotilu (a za mě nejkrásnějších a nejluxusnější) autobusů Irizar. Tak proboha myslete

    • Co je na těch cenách rozumného? To, že jsou evidentně tak nízké, že jsou pod náklady? Neboli čím nižší, tím rozumnější? A až budou za korunu, tak to bude nejrozumnější? Objasněte mi vaší logiku. Děkuji

  • FlixBus přišel s ještě efektivnějším modelem než RegioJet a byť je mi domácí dopravce sympatičtější nářky mu nepomůžou. Je to v diskuzi už několikrát zmíněno. Je to přesně to co RegioJet dělal taky jen ve větším měřítku. Řada domácích dopravců je dodneška slabších a RegioJet prostě přišel s novou kulturou cestování. Budou to mít těžké, ale snad by to mohli zvládnout. FlixBus je pro Regio teď prostě ostrá konkurence. Osobně bych si přál ještě další obdobné dopravce ať je dokonalejší a i spravedlivější konkurence – co nejnižší cena, super služby a více spojů na některých trasách.

  • Od srdce mu to přeji,za to vyzobávání rozinek.Cpe se vždy jen tam kde jsou nejvýnosnější trasy,ty postupně podbízenými cenami ovládne a o to víc zhorší výsledky ostatních dopravců.Ťok nad ním drží ochranou ruku a zametá mu cestu.Je dokonce nespokojený s prací ředitele ČD-ne kvůli hospodářským výsledkům,ty jsou nejlepší v historii,prý ale brání rozvoji konkurence na železnici.To je normální drzost,co jiného by měl ředitel konkurenční společnosti dělat?Jančura je zvyklý,že mu všichni ustupují.Jen ať s ním flixBus zamete…

    • Nad Flixbusem tu ochranou ruku drží pražský magistrát (radním pro dopravu tam je pan Dolínek z ČSSD), který mu vydává licence a nijak neřeší porušování zákonů či podmínek licence ze strany Flixbusu.

    • A jak je tedy porušuje, prosím? Blábol za blábolem. Však on Jančura taky není zrovna 2x čistý, ale to se do krámu moc nehodí, což?

    • Já jsem viděl na živo jen jedenkrát flixbus a neměl napsaný na buse firmu- to se hodnotí jako přestupek v podnikání dopravy a je to ohodnoceno částkou do 100tkč.

  • Nebojte se nic Radime, nezezelenáte. Jste silná společnost a myslím si, že tento nátlak přežijete. držím PALCE. Honza

  • Njn, holt brečí žlutý na špatném hrobě. To je tržní vývoj. A metody, který sám Jančura kdysi uplatňoval.

    • Problém je v tom, že přilákal cestující na zásadně vyšší kvalitu, než ostatní dopravci nabízeli. Teď mám vyšší kvalitu, ale flixbus má v rámci evropy větší síťovost a může si dovolit jít s cenama v České republice dolu, když ho živí Německo. Otázka, jak budou fungovat dopravci a jak je platí?

    • Petr: Třeba Liberec-Praha za korunu když takto likvidoval ČSAD, nebo Pha-Brno za dumpingových 49,- proti Asianě.
      teď akorát Jančura ochutnáví vlastní mudecínu…

  • Normální tržní vývoj, chvíli vede žlutý, chvíli zelený, pak přijde červený, možná modrý. Zákazníkovi je jedno kdo mu slouží, cenová válka je čupr bonus k tomu. Regiojet chápu, je v defenzivě, zkouší kdejakou praktiku, když tržně nestíhá, zkouší státní zásahy.

    • A to co předváděl Jančura trh byl? Ze srdce mu to přeju, konečně si zakusí, co sám před lety aplikoval, jen z druhé strany.

    • ale on měl slevy pro všechny cestující a né jenom pro tři první(dva řidiči a jeden pro stevardku) Flixbus podvádí a o to tady jde.

    • Co na tom není tržní, společnost si může dát libovolnou cenu produktu.

  • Ano, Jančura sllízí to, co sám kdysi zasel. Na druhou stranu on nahradil konkurenci kvalitou o dvě třídy vyšší, zatímco Flixbus se podbízí jen tou cenou, proto mi je Jančura stále mnohem sympatičtější.

    • a to tím že flix nedává kafe a noviny? to k cestování nepotřebuji a flix oproti RJ tam má více místa na nohy…

    • Za korunu jezdil ovšem z nějakého důvodu a soud to potvrdil že to bylo ok.

  • Radime drž se, nesmí Flinkbus vyhrát, ať němci táhnou. Regiojet musí zvítězit, jsme jediná země, kde si zatím namleli držku.

  • Jančura dělá to samé i teď tak nevím proč stále brečí…
    případně zruší autobusy nebo změní časy a cestující se pak kvůli němu ani nedostanou do práce…

    • Jančura postupuje přesně podle přísloví „zloděj volá „chyťte zloděje““ a „drzé čelo lepší poplužního dvora“ – asi si myslí, že všichni už zapomněli, jak on sám „zafungoval“ třeba v případě relace Liberec – Praha …

    • já něco píši o obslužnosti? nejdřív vystrnadí dopravce a pak si dělá co chce a cestující ho nezajímají neb pak pro něj to není lukrativní…

    • Petr.R: „Jančura nejezdí obslužnost krajů.“
      A jak to souvisí s problematikou „souboje“ FlixBusu a RegioJetu? „Na vlastní triko“ jezdí přece oba!

    • Honzíku, jak zafungoval Jančura TŘEBA v případě relace Liberec – Praha? Třeba obrovským zvýšením kvality proti ČSAD Liberec, třeba odoláním dumpingu Horkého (Hotliner), třeba spoluprací s DPMLJ poté, co město zarazilo dopravnímu podniku dotaci do provozu linky do Prahy protlačovanou skrz „možnost přepravy vozíčkářů“ a ten tak prodělal řádově milióny na podnákladovém jízdném?

    • železniční patriot:
      Ano, zafungoval přesně stejně predátorsky, jak v případě konkurence podobné jednání teď kritizuje.

    • pánové, když kecáte o té robotě, tak si jezdite flixbusem anebo si jděte stěžovat na kraj, že se nemůžete dostat do práce a nenadávejte jančurovi. Podívejte se na slovensko, jak jsou lidi tam rádi, že tam začal s vlakem jich vozit do práce.

    • Martin1:
      No, ta informace je už starší a situace se mohla od té doby i změnit – já bych spíše připomněl, že v úseku mezi Bratislavou a Dunajskou Stredou byla trať výrazně modernizována (včetně významného zvýšení NTR) právě těsně předtím, než na ní byla objednána osobní doprava RJ, a to za výrazně větší celkový finanční příspěvek dopravci, než jaký předtím platilo dopravci státnímu (u něhož bylo také do té doby objednáváno mnohem méně spojů) – RJ tam funguje podle zásad feldkuráta Katze z Haškova Švejka: „Máme uherák, olejovky, lososa a budeme mít smažená vajíčka. To se nám to hoduje, když nám lidi pučujou peníze.“

    • Petr.R * To jen pro připomenutí, pokud jste už zapomněl, co jste níže napsal: A k tomu DPCHJ-ten podnik byl jako cigán v bytě- nic nedodržoval, žádný předpisy ani vyhlášky a ještě měl řidiče co také jezdili na mhd.

    • ježíši kluci, je rozdíl přejít k jinýmu zaměstnavateli než co se dělo u DPCHJ že ráno od tří jezdil na mhd a potom zastrčil kartu do tachografu a jel na prahu, chápete ten rozdíl a proč měl dpchj roztržky na kraji? Jak cigán v bytě.

  • Je to zralé na vykopnutí Němců z českého trhu, ale … Jančura kvičí, ale sám dělal to stejné, tak ať si to aspoň na chvíli užije!

  • jak už jsem psal, patrioti by sním nejeli, chápu snižování ceny při nové lince, ale tohle je fakty k soudu jen jestli ten soud už si nekoupili. Já bych zastavil autobus ve složení- odbor dopravy, finanční uřad, celníci a policie, prostě bych na nim něco našel, oni si nemůžou koupit všechny jak to udělal třeba ZEMEK, který, ale platí tady daně a tak se oko přimhouří.

  • A dělal Jančura?Jezdil hluboko pod reálnou cenou a tím likvidoval ostatní dopravce.Po dosažení monopolu na trase
    natáhl cenu.Příklad starý 2-3 roky na lince Jirkov – Chomutov – Praha.Cestující chytal na zatuchlé kafe a staré časopisy,dobře zavedený dopravce DPCHJ byl nucen provoz zastavit.A dnes,SA natáhl ceny,ruší spoje.Lidé kteří jezdí
    za prací do Prahy již pana Jančuru již nezajímají.

    • Přesně. Asi Boží mlýny. Vždyť nedělal nic jiného a když se to otočí, tak je to zase špatně. Zajímavá strategie. Asi by stálo za to vytáhnout vše z minulosti (dopravci jako svědci) a bránit se tím u soudu proti němu.

    • pomluva-jste znalec kafé? Ty časopisy má jen pro ty, co je nečtli, ale noviny má čerstvé, které si můžete vzít.
      A k tomu DPCHJ-ten podnik byl jako cigán v bytě- nic nedodržoval, žádný předpisy ani vyhlášky a ještě měl řidiče co také jezdili na mhd. I kraj stím souhlasil, že jančura ho smetl ze silnic kraje.

    • V jižních Čechách jezdí mezi Českým Krumlovem, Českými Budějovicemi, Pískem a Prahou v hodinové frekvenci s autobusy pro 63 lidí. Stav před cca 12-13 lety byl ten, žel jeli dopravci z ČB zpravidla ráno do Prahy, odpoledne se vraceli zpět a dopravci z Prahy jezdili cca v 08:00 z Prahy a odpoledne zpátky. Vozový park tvořili Karosy 735, 736, vyjimečně 936, přes týden poloprázné, pátky, neděle na stojáka. Dnes je doprava hlavně díky autobusům Student agency asi na nejvyšší úrovni v evropě, a hlavně po jeho nástupu začali i ostatní dopravci výrazně zkvalitňovat vozový park.
      Na druhou stranu při moc nechápu jeho odchod z trati České Budějovice-Brno, ale asi jsou na tyto linky jeho autobusy moc velké, když většina ostatních dopravců používala autobusy pro 45 lidí.
      Co se týče flixbusu je otázka, proč dopravci, kteří pro ně nyní jezdí, tyto linky nejezdili již dříve. A jak se jim vede ekonomicky, když údajně jezdí s tržbami například na trati Praha-Brno cca 15 Kč/km. A na dotovaných regionálních spojích jsou smlouvy na 30 Kč/km.

Newsletter

Partneři


Výběr editora