Letectví

Firma na záchranu ČSA končí, Český aeroholding splyne s Letištěm Praha

Letiště Praha. Autor: Letiště Praha
Letiště Praha. Autor: Letiště Praha

Pomník miliardových injekcí na záchranu Českých aerolinií z peněz Letiště Prahy a management Miroslava Dvořáka definitivně zanikne a zmizí z obchodního rejstříku. Vláda dnes schválila spojení Českého aeroholdingu s Letištěm Praha.

Spojení sedm let po vzniku schválila na dnešním zasedání vláda. Firma už ztratila svůj smysl, ČSA se mezi tím staly soukromou firmou. Plán na spojení ministerstvo financí, které vykonává akcionářská práva v obou firmách, představilo oficiálně v dubnu.

Spojením obou společností dojde formou fúze sloučením, kdy Letiště Praha bude nástupnickou společností. Má tím dojít ke zjednodušení vnitroskupinových procesů, které se kladně projeví ve větší efektivitě fungování nové společnosti a snížení provozních a administrativních nákladů.

Touto fúzí chceme zefektivnit výkon vlastnických práv státu v mimořádně strategické společnosti, jakou pražské mezinárodní letiště bezesporu je. Zároveň odstraníme administrativní zátěž spojenou s chodem více oddělených společností a ušetříme na provozních výdajích,“ řekla ministryně financí Alena Schillerová.

Aeroholding vznikl v roce 2011, vymyslel ho někdejší šéf letiště a ČSA Miroslav Dvořák. Šlo o nástroj, jak do krachujících ČSA nalít peníze bez podezření, že jde o nepovolenou státní podporu. Podnik postupně odkoupil od ČSA jednotlivé činnosti, například údržbu či handling, za což zaplatil zhruba 3,5 miliardy korun. Kritici poukazovali na to, že ČSA jsou tak křížově financovány ze zisků letiště, které rovněž pod aeroholding spadlo.

Rozhodnutí vlády o vnitrostátní fúzi sloučením společností velmi vítáme. Na přípravě této fúze jsme dlouhodobě spolupracovali, takže se nám v průběhu posledních dvou let podařilo většinu organizačních a procesních změn postupně realizovat tak, že nyní jsou všechny procesy a organizační struktura již nastaveny na cílový stav po fúzi. Dovršení těchto příprav vnímáme jako pozitivní krok, který nám pomůže odstranit administrativní zátěž spojenou s chodem více oddělených společností. Jedná se zejména o správu vzájemných smluvních vztahů, účetní a controllingové záležitosti či povinnost zpracovávat několik účetních závěrek,“ doplňuje předseda představenstva Českého Aeroholdingu Václav Řehoř.

Ke spojení obou firem má dojít zpětně k 1. lednu 2018, fúze má být zapsaná k 1. srpnu do obchodního rejstříku. Spojením skončí i statutární orgány aeroholdingu. Zatímco představenstvo aeroholdingu je personálně podobné jako u Letiště Praha a vede ho Václav Řehor, dozočí rada aeroholdingu skončí. Vede ji ekonom Jan Švejnar.

Spojení s letištěm je logické, jde o klíčové aktivum holdingu. Hlavně z peněz letiště postupně odkupoval aeroholding části majetku Českých aerolinií, čímž je držel při životě. I když firma nakupovala podle znaleckých posudků, některé investice se neukázaly jako příliš výnosné. Například Holidays Czech Airlines stály aeroholding přes půl miliardy korun, firma ale necelý rok poté víceméně ukončila činnost. Pod aeroholding dál patří Czech Airlines Technics a Czech Airlines Handling, nově přejdou pod letiště. Aeroholding současně zastřešoval činnosti pro všechny firmy ve skupině, například účetnictví.

5 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

    • Národní dopravce je „přežitek“ z dob, kdy byl letecký trh striktně regulován a letecké spojení mezi státy bylo regulovano mezistátními smlouvami a omezeno na jednu společnost z jednoho státu a jednu společnost z druhého státu. Národní dopravce (tehdy většinou ze 100% vlastněn státem) byl pak tím, kdo měl jistá privilegia a byl to většinou on, kdo onu dopravu nakonec realizoval.

      S tím, jak postupně dochází k liberalizaci letecké dopravy (různé open skies dohody) už pojem „národní dopravce“ svůj lesk a význam ztrácí, nicméně stále může hrát roli při organizování letecké dopravy do zemí, kde stále ještě „open skies“ dohody neexistují a letecká doprava je regulována bilaterálními smlouvami.

  • A neměly by se tedy ČSA už přejmenovat když už není národní letecká společnost České republiky, potažno původně Československa.?!

Newsletter

Partneři


Výběr editora