Infrastruktura

Finové vybrali trasu pro arktickou železnici k oceánu. Spojí Rovaniemi Oulu a norské Kirkenes

Nákladní vlak ve Skandinávii. Foto: Arctic Railway Report

Finské ministerstvo dopravy se rozhodlo, že nové železniční spojení k Severnímu ledovému oceánu, respektive k Barentsovu moři povede mezi městy Rovaniemi a norským přístavem Kirkenes. Nová trať má vyjít na necelé tři miliardy eur (zhruba 75 miliard Kč). Výběr trasy oznámilo finské ministerstvo v pátek.

Finsko si od nové železnice slibuje lepší spojení, dostupnější zásobování a také větší jistotu při zajištění dodávek některých strategických surovin. „Arktická železnice je důležitý evropský projekt, který vytvoří těsnější spojení severní a kontinenální Evropy,“ řekla ministryně Anne Bernerová.

Finové vybírali z pěti různých tras: Tornio-Narvik, Kolari-Narvik, Kolari-Tromsø, Rovaniemi-Kirkenes a Kemijärvi-Alakurtti-Murmansk. Nakonec jako nejlepší vyšla varianta do norského přístavu Kirkenes. Teď ji čeká ještě detailnější zpracování a studie proveditelnosti.

Možné trasy z Finska k Severnímu ledovému oceánu. Foto: https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lr_2018_arctic_ocean_railway_report_web.pdf
Možné trasy z Finska k Severnímu ledovému oceánu. Foto: https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lr_2018_arctic_ocean_railway_report_web.pdf

Pro Norsko a zejména přístav Kirkenes to znamená posílení vlivu a objemu zboží, který by mohl v budoucnu přes jedno z nejsevernějších měst Norska proudit. Železnice pak bude alternativní cestou pro import i export zboží do Finska. Obě země také sází na čím dál snadnější dostupnost plavby Severním ledovým oceánem.

Studie počítá s tím, že po nové železnici by se vozily hlavně nerostné suroviny, dřevo či ryby, později při případném rozšíření Severní mořské cesty podél pobřeží Norska a Ruska také další zboží z Asie. Pro Kirkenes rozhodlo i to, že zpracovatelé studie tu očekávají teoreticky nejvíce cestujících v osobní dopravě. Navíc podél trasy jsou naleziště nerostných surovin.

Celkové náklady odhaduje Finsko zatím na 2,9 miliardy eur, dvě miliardy z této sumy připadají na stavbu na finském území. Zpracovatelé studie musejí řešit například i dopad železnice na místní laponské obyvatele, musí s ní souhlasit i sámský parlament.

Newsletter

Partneři


Výběr editora